مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

18 اشتباه رایج در آرایش و مد که سن شما را زیاد می‌کند!

آیا ظاهر شما‌، سن واقعی شما را نشان می‌‌دهد یا بدتر از آن‌، شما را پیرتر نشان می‌دهد‌؟ برای شما پیشنهادات ضدپیری متخصصین را آماده کرده‌ایم!

ضد – ضد پیری

انتخاب‌های شما در پوشش و لوازم آرایش می‌تواند نمایانگر سبک زندگی شما باشد‌، باعث تحسین شما شود‌‌ و چهره شاداب و سرزنده‌ای از شما به نمایش بگذارد‌. اما گاهی اوقات این تصمیمات اثر معکوس دارند‌: مثل یک لباس که اندازه شما نیست و در بخش‌های نا‌مناسب، تنگ یا گشاد است‌، یا سایه چشمی که خطوط صورت و کک و مک‌ها را نمایان می‌کند‌.

جان پینگ‌، گریمور هنرمندان در لس‌آنجلس می‌گوید‌: زنان همیشه با افزایش سن به تغییر و بروزکردن سبک آرایش خود نمی‌پردازند‌، اما باید این‌کار را بکنند.‌ در غیر این صورت‌، همان محصولاتی که تا حالا برایشان مفید بوده، ممکن است سن واقعی آنها را نشان دهد و یا بدتر‌، سن آنها را بیشتر کند! در ادامه به 18 اشتباه در زمینه زیبایی و 18 پیشنهاد از متخصصین برای رفع آن‌ها می‌پردازیم:


بیش از حد در پی مد بودن

آلانا کلن‌، طراح لباس هنرمندان در نیویورک می‌گوید‌: اگر شما پول زیاد ندارید‌، از مد‌هایی که خیلی به روز هستند دوری کنید‌. زیرا طولی نمی‌کشد که آن لباس‌ها‌ (و شما‌) از‌ مد بیفتند و قدیمی شوند‌. به جای هزینه برای چیز‌هایی که تا آخر فصل از مد می‌افتند‌، از مدل‌های کلاسیک و جذابی استفاده کنید که آزمایش خود را پس داده‌اند‌.

البته این به معنای خالی بودن کمدتان از مدل‌های روز نیست‌. به دنبال مدل‌هایی باشید که ماندنی هستند‌: چرم‌، نظامی‌، گلدار تیره‌، شطرنجی‌ و دوخت‌های اندامی‌، مانند شلوار‌های راسته!


نوستالژی در مورد لباس

کلن می‌گوید:‌” وقتی به مشتری‌ها در خصوص مد مشورت می‌دهم‌، می‌فهمم آنها مایل به استفاده مداوم چیز‌هایی هستند که برایشان مناسب نیست‌. برخی بیش از حد بزرگ و گشادند و برخی اینقدر کوچکند که دکمه آنها بسته نمی‌شود‌‌‌، اما آنها همچنان آن‌ها را می‌پوشند؛ یا به این دلیل که پول زیادی برای آنها داده‌اند و یا برایشان ارزش احساسی دارد‌‌”‌.

او می‌گوید سعی کنید این لباس‌ها را به خیاطی دهید تا بتوانید همچنان آنها را با اعتماد به نفس بپوشید‌. در غیر اینصورت‌، آنها را هدیه کنید‌، به یک مغازه لباس‌های دست دوم بفروشید‌، یا آنها را به عنوان یادگاری و خاطره نگاه دارید‌، نه عضوی از کمد لباستان‌‌!


تغییر ندادن مدل مو برای مدتی طولانی

بسیاری از زنان موهای بافته شده را با جوانی مرتبط می‌دانند و مدل موی کوتاه را با بلوغ !! ملانی گروسمن‌، متخصص پوست و مو و جراح زیبایی ساکن نیویورک می‌گوید‌:‌”

با افزایش سن و کم شدن چربی صورت‌، موهای بلند و صاف می‌تواند چهره شما را افتاده نشان دهد‌”‌. از سویی دیگر مدل مویی که دور صورت شما را بگیرد و پرپشت باشد کمک می‌کند تا چهره گرد‌تر و جوان‌تر بنظر برسد‌.


استفاده از خط چشم کلفت و سیاه

با افزایش سن، آرایش چشم‌های سیاه و پرشور، زیبایی خود را در اغلب زنان از دست می‌دهد.

پینگ می‌گوید‌:” مژگان ما با افزایش سن‌، کم‌پشت‌تر می‌شود و اکثر زنان می‌خواهند بر این مشکل با مقدار زیادی آرایش سیاه چیره شوند‌”‌.

او می‌گوید: به‌جای خط چشم سیاه از قهوه‌ای تیره یا خاکستری استفاده کنید و به یاد داشته باشید هرچه کمتر‌، بهتر! از خط چشم‌های مایع هم دوری کنید‌، زیرا خیلی غلیظ هستند‌. سعی کنید از مداد‌های نرم و راحت استفاده کنید‌.


برنزه کردن

دکتر گروسمن می‌گوید وقت گذراندن زیر آفتاب، شاید درخشش موقت جوانانه‌ای به شما بدهد‌، اما در واقع مسیری به سوی پیری زودرس است‌. اشعه ماورای بنفش نور خورشید‌، ویرانی و نابودی سلول‌های پوست را به همراه دارند و با تجزیه رشته‌های کلاژن پوست‌، باعث ازبین رفتن ظاهر نرم و کشسان آن می‌شود‌؛ اشعه ماورای بنفش همچنین باعث تغییر رنگدانه‌ها و ایجاد نقاط تیره‌ی دائمی می‌شود‌.

دکتر گروسمن اضافه ‌میکند‌: تحقیقات نشان می‌دهد این آسیب‌ها تنها چند روز پس از قرار گرفتن زیر تابش خورشید بدون محافظت ایجاد می‌شوند‌، از این رو ضروری است که هر روز بدون استثنا کرم ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی بالا مصرف شود‌‌. برای اینکه فراموش نکنید‌، از مرطوب‌کننده پوست حاوی ضد‌آفتاب استفاده کنید‌.


نادیده گرفتن دست‌ها و سینه

ممکن است که هر روز به صورت خود ضدآفتاب بزنید‌، اما احتمال اینکه سایر اعضای بدن را فراموش کنید وجود دارد‌.

دکتر گروسمن‌ می‌گوید‌: ‌”دست‌ها‌، گردن و سینه شما هم به طور روزانه تحت تابش نور خورشید قرار می‌گیرد‌ و زنان معمولا فراموش ‌می‌کنند تا از آنها هم مانند صورتشان محافظت کنند‌. اینها نقاطی هستند که ما در آنها لکه‌های قهوه‌ای و کک و مک زیادی مشاهده می‌کنیم‌. این نقاط به راحتی شما را لو می‌دهند، حتی اگر صورت جوانی داشته باشید‌‌”‌. ( در حقیقت یک تحقیق در استرالیا در سال 2013 نشان داد زنانی که روزانه به دستانشان ضد آفتاب می‌زنند‌، بعد از گذشت 4 سال هیچ نشانی از کهولت سن بروز نمی‌دهند‌.)

مصرف مرطوب‌کننده به همراه ضد‌آفتاب به صورت روزانه می‌تواند به پوست ظاهری جوان و حالتی نرم و کودکانه بدهد.


لباس‌های خیلی تنگ و خیلی گشاد

جنیفر بامگارتنر‌، روانشناس و نویسنده کتاب “‌شما آن‌چیزی هستید که می‌پوشید‌” می‌گوید‌: هرچیزی که بیش از حد باشد کوتاهی‌، بلندی‌، تنگی و گشادی باعث ایجاد حس منفی در دیگران می‌شود‌. مخصوصا وقتی مشخص باشد شما با پوشیدن آن احساس ناراحتی بیش از اندازه دارید‌.

او می‌گوید‌:‌ “اگر شما 80 ساله هستید و دامن کوتاه پلنگی بسیار تنگی پوشیده‌اید و احساس خوبی دارید‌، لباستان هم به تنتان خوب می‌آید‌. اما اگر آن را برای جوان‌تر شدن می‌پوشید و چشم خود را روی این حقیقت می‌بندید که این لباس بیش از حد برایتان تنگ است‌، آنگاه دیگران هم چنین تصویری را خواهند دید‌. اما حواستان باشد تا از آن طرف بام هم نیفتید.‌”


نبستن کمربند

کلن می‌گوید:‌” برای لباس‌های سیاهی که راحتند اما کاملا کیپ نیستند‌، قانون همیشگی من استفاده از کمربند است. کمربندی انتخاب کنید که چهره لاغرتری از شما نشان می‌دهد یا با رنگ لباستان متضاد است تا کمرتان را باریک و مانند ساعت شنی نشان دهد‌”‌. در ماه‌های سردتر سال‌، کلن این حرکت را با کت هم انجام می‌دهد. او می‌گوید‌:‌” این روش برای نشان دادن شما در‌میان لباس‌های سنگین بیرونی مناسب است‌. از یک کمربند کلفت‌تر و پهن‌تر که برای تنتان مناسب است استفاده کنید‌”‌.


استفاده از رژلب تیره

پینگ می‌گوید‌:‌” آرایش صحیح لب باعث زیبایی شما می‌شود‌، اما اگر رنگ آن بیش از حد تیره یا روشن باشد‌، توجه را به خطوط لبخند جلب می‌کند. من دوست دارم با یک خط لب شروع کنم و از یک سایه خنثی که کمی پررنگ‌تر از لب خود فرد است استفاده ‌کنم‌. زنان زیادی همواره بر استفاده از رژلب پررنگ تاکید دارند‌، اما من فکر می‌کنم رنگ‌های طبیعی و برق لب ظاهری جوان‌تر و ملایم‌تر ایجاد می‌کنند‌‌”‌.


استفاده نامناسب‌(‌یا ‌بیش از حد‌) از فونداسیون

پینگ می‌گوید: راه حل رسیدن به خطوط چهره‌ی ظریف همواره پوشاندن آنها با مقدار زیادی مواد آرایشی نیست‌! با این کار ممکن است مواد در این خطوط نشسته و باعث بیشتر نمایان شدن آنها شوند‌. کلید حل این مشکل‌، پوشاندن دقیق نقاط مورد نیاز و نه تمام صورت با فونداسیون مایع یا کرمی‌، استفاده از کانسیلر و یا حتی یک مرطوب کننده‌رنگدار است‌‌ (مواد پودری در خطوط صورت انباشته می‌شوند و پوست را با افزایش سن خشک می‌کنند و چهره‌ی شما را پوسته پوسته نشان می‌دهند‌‌)‌.

همینطور هم مطمئن شوید آرایش فونداسیون با رنگ پوستتان مطابقت دارد‌،که آن هم با افزایش سن‌، تغییر می‌کند‌. بسیاری از زنان تا آخر عمر از یک رنگ استفاده می‌کنند‌، اما باید هر چند سال بازبینی کنید و ببینید آیا آرایش شما مناسب است یا خیر‌.


مصرف بیش از اندازه رژ‌گونه

پینگ می‌گوید‌: قرمزی بیش از حد گونه‌ها نه تنها بد است‌، بلکه شما را تبدیل به یک ‌پیر‌زن می‌کند‌. زمانی که گونه‌ها را قرمز می‌کردند‌، زمانی بود که آرایش غلیظ مد بود‌. امروز هنوز هم خانم‌هایی از آن دوره هستند که این مدل را رها نکرده‌اند‌.

او پیشنهاد می‌کند تا برای درخشش طبیعی‌تر از کرم برنزه در خط آرواره و سرحد موی‌سر و پیشانی‌ استفاده کرده‌، سپس مقدار اندکی رژگونه در برجستگی گونه خود استفاده کنید‌( اینجا هم پودر در خطوط صورت انباشته می‌شوند و چهره‌ی شما را پوسته پوسته نشان می‌دهند) .


استفاده بیش از حد از براق کننده

پینگ می‌گوید‌: اگر می‌خواهید جوان به نظر برسید‌، از سایه چشم‌های یخی و رنگین‌کمانی دوری کنید‌! این مواد براق کننده باعث نمایان شدن خطوط ظریف و چروک دور چشم می‌شوند‌. در عوض یک سایه مات روی کل پلکتان بکشید‌و – اگر می‌خواهید کمی براق باشد مقدار بسیار کمی از سایه براق‌کننده به گوشه داخلی چشمتان بزنید‌.


استفاده از مرطوب کننده نا‌مناسب‌

دکتر گروسمن می‌گوید‌:‌ “با افزایش سن‌، پوست ما خشک‌تر می‌شود و اهمیت مرطوب‌کننده‌ها بیشتر و بیشتر‌‌. متاسفانه‌، من فکر می‌کنم اغلب افراد از مرطوب‌کننده مناسب یا به روش مناسب استفاده نمی‌کنند‌.”

برای صورتتان‌، از یک کرم سبک و غیر کومودوژنیک (یعنی‌باعث انسداد منافظ پوست نمی‌شود) استفاده کنید و آن را بلافاصله پس از شستشوی صورت یا دوش گرفتن به صورت خود بزنید‌. او اضافه می‌کند که بدون رطوبت کافی در پوست‌، آرایش فایده چندانی نداشته و حتی ممکن است پوست‌های خشک و پوسته پوسته را زشت‌تر کند‌.


بی رنگ بودن

حالا دیگر می‌دانید که چطور آرایش بیش از اندازه چشم و لب سن شما را زیاد‌تر می‌کند‌، اما براساس تحقیق دانشگاه گتیسبرگ در سال 2013‌‌، کم مصرف کردن بیش از حد هم تاثیر مشابهی دارد‌.

وقتی از داوطلبان خواسته شد تا تصاویر صورت‌های مختلف را با هم مقایسه کنند‌، جوان‌ترین صورت‌ها را آنهایی نامیدند که بیشترین کنتراست چهره را داشتند‌. محققان می‌گویند لب‌ها‌، چشم‌ها و ابرو‌های تیره‌تر بیشترین تفاوت را ایجاد می‌کردند‌، شاید به این دلیل که با کهولت سن‌، ابروها خاکستری و لب‌ها نازک می‌شوند‌.

پینگ می‌گوید‌: یک آرایش خوب با تیره‌کردن چشم‌ها و لب‌ها‌(و پرکردن ابرو‌های کم پشت‌)‌، بدون اینکه مشخص و آشکار باشد‌، کنتراست طبیعی چهره را ایجاد می‌کند‌.


لباس نامتناسب با سن

لباسی پوشیده‌اید که دختر یا نوه شما ممکن است انتخاب کند‌؟ احتمالا دیگران هم متوجه می‌شوند‌، اما نه آنطور که شما دوست دارید‌!

بامگارتنر می‌گوید‌:‌”ما در جامعه توقع داریم برخی مد‌ها را در گروه سنی خاصی ببینیم‌. اگرشما یک زن 50 ساله باشید و مانند یک دختر 9 یا 19 ساله لباس بپوشید‌، با توقعات ما ناسازگار خواهد بود‌. این عدم تناسب می‌تواند زننده باشد و سن شما را به جای جوان‌تر‌، پیرتر نشان دهد.”


لباس‌های لنگه به لنگه

کلن می‌گوید‌: پوشیدن لباس‌هایی که باهم جور نمی‌شوند برای تمام سنین نا‌خوشایند است و حتی ظاهری جوان را مسن‌تر نشان می‌دهد‌.‌”

یکی از قوانین اساسی این است که اگر دامن تنگ و سیاه و سفیدی می‌پوشید‌، لباس بالا تنه خود را گشادتر و شاد‌تر انتخاب کنید‌. یا بر‌عکس‌، اگر بالاتنه تنگی انتخاب کرده‌اید‌، از دامن یا شلوار روشن‌تر و گشاد‌تری استفاده ‌کنید تا تعادل بدنی را حفظ کنید‌‌.

این روش نه تنها بدنتان را در بهترین حالت نشان می‌دهد‌، بلکه نقاطی که مشکل دارد و شما از‌آنها مطمئن نیستید هم پنهان می‌کند‌.


عشق به مدهای رنگی

کلن می‌گوید‌:‌” در تابستان، لباس‌های رنگی زیاد می‌شود‌؛ اما اگر برایتان مناسب نیستند از پوشیدن آنها خود‌داری کنید‌، زیرا شما را خسته و رنگ و رو رفته نشان می‌دهند‌‌”. به جای سرمایه‌گذاری روی مدل‌های گذرا‌، سعی کنید از رنگ‌های کلاسیک قوی مثل سیاه‌، سرمه‌ای‌، خاکستری‌، زیتونی‌‌، شتری‌ و سفید در کمد خود بیشتر داشته باشید‌. او پیشنهاد می‌کند تا‌: ‌”از رنگ‌های تند مثل قرمز‌،‌ارغوانی‌، لاجوردی و زمردی برای پر‌کردن جا‌های خالی و ایجاد انر‌ژی استفاده کنید‌. از یک وسیله جانبی رنگی استفاده کنید‌، مثل یک کیف زیبا‌، گوشواره‌های بزرگ‌، یا کفش‌های نوک تیز‌”‌.


سوء استفاده از چشم‌ها

دکتر گروسمن می‌گوید‌: پوست دور‌ چشم بسیار حساس است و بخشی از پوست است که زنان بدترین رفتار با آن را دارند‌. ما انواع کرم‌ها و لوازم آرایشی را در ‌این قسمت استفاده می‌کنیم‌.

اما اگر بیش از اندازه خشن برخورد کنیم‌، باعث آسیب دیدنشان خواهیم شد‌. مالیدن‌، فشار دادن و تحریک بیش از حد این نواحی نه تنها به پوست آسیب می‌زند‌، بلکه باعث پف‌کردن و خون افتادن چشم‌ها هم می‌شود که در هر سنی که باشیم‌، اصلا منظره قشنگی نخواهد بود‌.

همیشه قبل از خواب‌، آرایش را پاک کنید ‌(خوابیدن با آرایش باعث آزردگی و عفونت چشم‌ها می‌شود‌)‌، اما این کار را با پارچه‌ای نرم و تمیز و ماده شستشو دهنده‌ی ملایمی انجام دهید و از مالش دادن شدید و استفاده از حوله‌های زبر خود‌داری کنید‌.‌

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.