مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

هورمون‌های جنسی زنانه؛ امیدی برای نجات مردان از کرونا

 آیا سگ‌ها می‌توانند کووید ۱۹ را تشخیص دهند؟ برای درمان کرونا، حمام آفتاب نگیرید! هورمون‌های جنسی زنانه؛ امیدی برای نجات مردان از کرونا. در حال حاضر محققان بریتانیایی در حال تلاش برای آموزش سگ‌های تشخیص پزشکی، برای غربالگری افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند.

به گزارش مدیکال‌نیوز‌تودی؛ چنین ایده‌ای از این واقعیت ناشی می‌شود که سگ‌ها حس بویایی بسیار قوی دارند و می‌توانند علائم بسیار ظریف بیماری را تشخیص دهند. از اواخر ماه گذشته میلادی تیمی از محققان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن (LSHTM) و محققان دانشگاه دورهام این پروژه را آغاز کرده‌اند.

برخی محققان حتی گفته‌اند که سگ‌ها می‌توانند وجود سرطان ریه را در نمونه‌های بالینی تشخیص دهند و ممکن است در مقایسه با پیشرفته‌ترین فن‌آوری پزشکان، بسیار بهتر عمل کنند.

پروفسور جیمز لوگان، رئیس گروه کنترل بیماری‌ها در LSHTM می‌گوید: «ما قبلا ثابت کرده‌ایم که سگ‌ها می‌توانند عفونت مالاریا را با دقت بسیار بالا و حتی بالاتر از استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی تشخیص دهند.»

او تاکید می‌کند: «ما هنوز نمی‌دانیم که کووید ۱۹ می‌تواند باعث تغییر بوی بدن شود یا نه. اگر چنین باشد، سگ‌ها می‌توانند تنها با شش هفته آموزش، بعنوان یک روش غربالگری سریع و غیرتهاجمی، باعث انقلابی در تشخیص این عفونت شوند و در یک ساعت، حداکثر حدود ۲۵۰ نفر (حتی افراد بدون علامت) را غربالگری کنند.»

دانشمندان یادآور می‌شوند که سگ‌های آموزش‌دیده، بویژه می‌توانند در فضا‌هایی مانند فرودگاه‌ها، در تشخیص این بیماری بسیار مفید باشند.

برای درمان کرونا، حمام آفتاب نگیرید!

به گفته کارشناسان، گرفتن حمام آفتاب برای خود درمانی کووید ۱۹ یا برای پیشگیری از این عفونت، اصلا راهکار مناسبی نیست.

هورمون‌های جنسی زنانه؛ امیدی برای نجات مردان از کرونا

به گزارش پرتال خبری RND در آلمان؛ سخنگوی اداره فدرال حفاظت از تشعشعات (BfS) این کشور روز جمعه گفت: «اشعه ماوراء بنفش نوع UV-C اگرچه باعث استریل کردن سطوح و از بین رفتن ویروس می‌شود، اما در انسان‌ها تاثیرات بسیار منفی روی سیستم ایمنی بدن دارد. پس اگر مبتلا به هر نوع بیماری هستید، نباید خود را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.»

این در حالی است که شامگاه پنجشنبه گذشته، رییس جمهور ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفت که نور آفتاب می‌تواند قاتل ویروس باشد و به مردم توصیه کرد از خورشید لذت ببرند.

سخنگوی BfS، اما گفته: «آفتاب گرفتن برای طولانی مدت و به طور محافظت نشده، همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد و به دی‌ان‌آ آسیب می‌رساند.»

ترامپ البته اولین کسی نیست که قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به عنوان یک درمان برای کووید ۱۹ معرفی می‌کند. اخیرا گزارش‌هایی از ارتباط احتمالی بین اشعه UV-C خورشید و مهار ویروس کرونا منتشر شده است. اما BfS هشدار می‌دهد: هر کس فکر کند که پرتو‌های خورشید ویروس را از بین برده و کووید ۱۹ را درمان می‌کند، سخت در اشتباه است.

در حال حاضر لامپ‌های UV-C در سیستم‌های ضدعفونی استخر‌ها یا آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به هر حال کارشناسان BfS می‌گویند، فراموش نکنید که به خاطر عوارض یاد شده، در هیچ شرایطی نباید به لامپ‌های UV-C نگاه کنید، زیر آن‌ها بایستید و یا حتی قسمت‌هایی از بدن خود را در زیر آن‌ها نگه دارید.

آیا فاموتیدین می‌تواند کووید ۱۹ را درمان کند؟

دانشمندان در بیمارستان‌های شهر نیویورک مشغول مطالعه بر روی داروی فاموتیدین هستند تا ببینند ماده موثر موجود در آن به نام Pepcid می‌تواند منجر به بهبود شرایط بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شود یا نه.

به گزارش دیلی میل؛ محققان در اولین کارآزمایی بالینی، این دارو را در بیمارستان نورد ول هلث برای ۱۸۷ بیمار استفاده کرده‌اند و اگر اثرات مثبت آن را ببینند، این تعداد به ۱۲۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

هورمون‌های جنسی زنانه؛ امیدی برای نجات مردان از کرونا

نخستین بار پزشکان چینی در ووهان متوجه شدند نرخ بهبودی در میان افراد سالمند چینی که به جای امپرازول، فاموتیدین مصرف می‌کنند، بسیار بالاتر است. البته به گفته دکتر کوین تریسی، از محققان این مطالعه، علیرغم تأثیرات مثبت فاموتیدین بر بیماران مبتلا به کووید ۱۹، این دارو ممکن است برای همه مؤثر نباشد. وی می‌گوید: «بنابراین شما نباید به داروخانه بروید و برای پیشگیری یا درمان عفونت کووید ۱۹، خودسرانه فاموتیدین خریداری و مصرف کنید.»

محققان نیز فعلا درباره چشم‌انداز استفاده از این دارو اطلاعاتی ارائه نمی‌کنند و این روند حداقل تا مشخص شدن نتایج اولیه تاثیر مصرف آن روی بیماران مورد مطالعه ادامه می‌یابد. انتظار می‌رود نتایج اولیه آزمایش بالینی بر روی این دارو طی چند هفته آینده منتشر شود.

هورمون‌های جنسی زنانه؛ امیدی برای نجات مردان از کرونا

از آنجا که نرخ مرگ‌و‌میر و عوارض بدخیم ویروس کرونا، در مردان بسیار بیشتر از زنان است، دو کارآزمایی بالینی به بررسی تاثیر هورمون‌های جنسی زنانه از جمله استروژن و پروژسترون، در بهبود وضعیت مردان بیمار پرداخته‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز؛ هفته گذشته، پزشکان در لانگ آیلند نیویورک شروع به درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با استروژن کردند. هفته آینده نیز، پزشکان در لس آنجلس شروع به درمان بیماران مرد با هورمون پروژسترون می‌کنند. این هورمون دارای خاصیت ضد‌التهابی است و به طور بالقوه می‌تواند از واکنش‌های مضر سیستم ایمنی بدن ناشی از التهاب شدید، جلوگیری کند.

به گفته متخصصان، زنان باردار به دلیل این که دارای مقادیر زیادی از این دو هورمون هستند، معمولا دوره‌های خفیف بیماری را تجربه می‌کنند و همین باعث شده محققان به تاثیر هورمون‌های جنسی زنانه در درمان کووید ۱۹ در مردان فکر کنند. بررسی‌های گذشته نیز نشان داده‌اند تجویز استروژن ممکن است به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده پس از فروکش کردن عفونت کووید ۱۹ کمک کند.

هورمون‌های جنسی زنانه؛ امیدی برای نجات مردان از کرونا

البته همه داده‌ها از این ایده حمایت نمی‌کنند. برای مثال مردان سالمند مبتلا به کووید ۱۹ نسبت به زنان سالمند که میزان هورمون‌های جنسی‌شان پس از یائسگی به شدت کاهش یافته است، علائم شدیدتری دارند. پس شاید عامل دیگری به جز هورمون‌های جنسی مسئول تفاوت میان علائم مردان و زنان باشد، مثلا تفاوت‌های ژنتیکی.

علائم کمتر شناخته شده کرونا را دست‌کم نگیرید

علیرغم این که بسیاری از افراد از علائم هشدار‌دهنده و اولیه ویروس کرونا شامل سرفه خشک، درجه حرارت بالای بدن و تنگی تنفس آگاهند، اما این ویروس علائم خفیف و کمتر شناخته شده‌ای نیز دارد.

به گزارش نشریه بریتانیایی سان؛ برخی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ درد‌های شکمی همراه با اسهال را تجربه کرده‌اند. دلیلی روشن برای توضیح اینکه چرا این اتفاق در برخی افراد رخ می‌دهد وجود ندارد. اما دکتر سوزان بسر پزشک مراقبت‌های اولیه در مرکز پزشکی Mercy در بالتیمور می‌گوید: «این اتفاق احتمالاً به دلیل افزایش ورود ترشحات پشت بینی به معده است.»

پزشکان هشدار داده‌اند که عفونت ملتحمه چشم و از بین رفتن حس بویایی و چشایی نیز می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری باشد و افرادی که این علائم را دارند، حتی بدون وجود هیچ علامت دیگری، باید فورا غربالگری شوند.

هورمون‌های جنسی زنانه؛ امیدی برای نجات مردان از کرونا

دکتر راشل کای، متخصص گوش و حلق و بینی و اختلالات بلع در دانشگاه راتگرز می‌گوید: «ویروس‌ها علت اصلی تغییر در حس بویایی یا طعم هستند. عفونت ویروسی می‌تواند باعث التهاب و تورم پرده حفره بینی و احتقان بینی شود. علاوه بر این، عفونت ویروسی می‌تواند منجر به آسیب عصبی در گیرنده‌های بویایی شود.»

از علائمی که بیماران مبتلا به ویروس کرونا گزارش داده‌اند، مه مغزی و احساس خستگی شدید است. به عقیده دکتر بسر، این عجیب نیست که یک عفونت ویروسی باعث خستگی شدید گردد. چون بدن شما برای مبارزه با ویروس تلاش زیادی می‌کند و به انرژی زیادی هم نیاز دارد. او توصیه می‌کند: «در صورت تنگی تنفس، درد مداوم یا فشار در قفسه سینه، احساس سردرگمی، تغییر رنگ چهره، یا تب غیر قابل کنترل، فورا با پزشک تماس بگیرید.»

گفتنی است مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده این هفته علائم دیگری را در لیست رسمی علائم کووید ۱۹ قرار داده است؛ از جمله: لرز، درد عضلانی، سردرد و گلودرد.

منبع: dw

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.