مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

ورود افراد خارجی به فضای مجازی ما نیازمند قانون است

«رسول جلیلی» عضو شورای عالی فضای مجازی به تازگی اعلام کرده است که باید ابعاد جدیدی از حاکمیت سایبری در کشور تدوین شود. او همچنین به موضوع جدیدی به نام «رایاتبعه» اشاره کرده است؛ جلیلی گفته که پلیس کشور باید در فضای مجازی برای گذرنامه افراد خارجی که می‌خواهند «رایاتبعه» یا «تبعه فضای مجازی کشور» باشند فکری کند.

جلیلی در گفتگویی که با خبرگزاری مهر انجام داده، عنوان کرده که از یک سو مجلس باید بحث حکمرانی در فضای مجازی را در دستور کار قرار دهد و از طرف دیگر نیز گفته که وزارت امورخارجه باید ابعاد بین المللی حکمرانی در فضای مجازی را تدوین کند. او در همین رابطه توضیح داده:

«باید شرایط به گونه‌ای باشد که اگر به فضای مجازی ما تعرضی شد بتوانیم در مجمع جهانی مربوط به آن اعاده حق کنیم. یا اگر یک ایرانی متهم به اشتباهی در فضای مجازی شد این مساله باید در ارتباطات بین دولت‌ها حل شود و وزارت خارجه آمادگی داشته باشد.»

اما در بخش مهم دیگری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به علاقه احتمالی افرادی برای زیست در سرزمین فاضی مجازی ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «ممکن است کسی بخواهد به صورت مجازی در سرزمین فضای مجازی ما زیست کند، این زیست باید قانونمند باشد.»

وی در همین رابطه اعلام کرده که پلیس ما باید در فضای مجازی برای گذرنامه کسانی که می‌خواهند «رایاتبعه» و یا تبعه فضای مجازی باشند، فکری کند:

«اگر قرار است افراد خارجی وارد فضای مجازی ما شوند باید برای آن قاعده و قانون گذاشت. از آنجایی که ورود این اشخاص به فضای مجازی از طریق فرودگاه واقعی انجام نمی‌شود و پلیس مهاجرت آن را چک نمی‌کند، مقررات متفاوتی برای ورود به صورت مجازی می‌طلبد. در اینجا باید مساله را بشناسیم و برای آن راهکار تدوین کنیم.»

جلیلی همچنین می‌گوید که این راهکار و قوانین باید به صورت ایجابی باشد و درباره تفاوت‌های فضای مجازی و فضای فیزیکی توضیحاتی می‌دهد: «باید بپذیریم که فضای مجازی در حال ارتقا و تغییر است و با یک کلیک می‌توان موقعیت خود را بدون جابجایی فیزیکی تغییر داد. اینها تمایز میان فضای واقعی و مجازی است و حاکمیت در چنین فضایی ملزومات خودش را دارد؛ حتی ملزومات حاکم بر فضای واقعی هم اینجا حاکم است.»

باید دید سرنوشت این پیشنهاد جدید که احتمالا بی‌حاشیه هم نخواهد بود، چیست و به کجا می‌رسد. هرچند به نظر می‌رسد در این گفتگو توضیحات کاملی درباره این پیشنهاد مطرح نشده است و بعید نیست شاهد توضیحات تکمیلی بیشتری باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.