مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چگونه بر ترس از دست دادن عزیزانمان غلبه کنیم؟

بسیاری از ما ممکن است از ترس از دست دادن کسی یا چیزی بسیار شدیدتر از خود واقعه رنج ببریم. واقعیت این است که در نهایت همه چیز از دست می‌رود و شما باید برای روبرویی با آن آماده باشید و این حقیقت را بپذیرید.

چگونه بر ترس از دست دادن عزیزانمان غلبه کنیم؟

ستاره | سرویس روانشناسی – از دست دادن یک عزیز تحت هر شرایطی بسیار سخت است. غلبه بر ترس از دست دادن عزیزان خود تجربه‌ای بسیار شخصی است. خوشبختانه، تکنیک‌های مبتنی بر تحقیقات علمی وجود دارند که می‌توانند با تفکر واقع‌بینانه در مورد مرگ، مقابله با ترس از دست دادن و دریافت حمایت اجتماعی به افراد کمک کنند.

تکنیک‌های مقابله با ترس از دست دادن

۱- واقع بینانه به مرگ فکر کنید

  • ترسیدن از مرگ طبیعی است. بسیاری از مردم به نحوی از مرگ عزیزانشان می‌ترسند. به علاوه، اغلب افراد در زندگیشان این از دست دادن را تجربه می‌کنند. با توجه به نظریه مدیریت وحشت، فکر کردن به از دست دادن یا مرگ کسی که دوست می‌داریم، می‌تواند ترسی فلج کننده ایجاد کند. فکر کردن به مرگ دیگری، همچنین مرگ خود ما را به یاد ما می‌آورد.
  • بدانید که تنها نیستید. افراد دیگری هستند که بتوانند با موقعیت شما همدلی کنند چرا که احتمالا با مساله مشابهی روبرو شده‌اند. اگر می‌توانید، احساسات خود را با دیگرانی که با ترس از دست دادن دست و پنجه نرم می‌کنند، در میان بگذارید تا بتوانید با تایید و حمایت از احساساتتان درک درستی از آن‌ها پیدا کنید.
  • برای ترس‌ها و احساسات خود ارزش بگذارید. به خودتان بگویید: «هیچ اشکالی ندارد که بترسید یا غمگین باشید، این‌ها احساساتی عادی در واکنش به این شرایط هستند.»
  • برچیزی تمرکز کنید که می‌توانید کنترل کنید. اگر در حال مراقبت از یک عزیزتان که بیمار است هستید، این می‌تواند موجب اضطراب و پریشانی، ترس و حس از دست دادن در شما شود. درحالی‌که شما قطعا می‌توانید بیشترین تلاش خود را بکنید تا به فرد محبوبتان کمک کنید، اما نمی‌توانید عمر او را کنترل کنید. به جای آن بر روی چیزی تمرکز کنید که می‌توانید امروز انجام دهید، مانند وقت گذراندن با او و مقابله با ترس و ناراحتی به روشی سالم.
  • از دست دادن را بپذیرید. مطالعات نشان می‌دهد که وقتی مردم پذیرش بیشتری نسبت به مرگ داشته باشند، راحت‌تر می‌توانند با از دست دادن عزیزان کنار بیایند و انعطاف بیشتری نشان خواهند داد.
    شما می‌توانید تمرین پذیرش را با تهیه کردن یک لیست از احساسات و افکار سختی که به خاطر ترس از دست دادن تجربه می‌کنید شروع کنید. افکار و ترس‌های خود را بنویسید و یک به یک بپذیریدشان. شما می‌توانید به خودتان بگویید: «من ترس و درد را می‌پذیرم. من می‌پذیرم که ممکن است او را روزی از دست بدهم. سخت است، اما می‌پذیرم که از دست دادن بخشی از زندگی است.»
  • مثبت به جهان بنگرید. زمانی که افراد بر این باورند که جهان عادلانه و درست است، انعطاف پذیری بیشتری خواهند داشت و در روبرویی با غم از دست دادن عزیزانشان کمتر با مشکل مواجه می‌شوند.

 

ترس از دست دادن

 

۲- روبرویی با ترس از دست دادن

  • از روش مقابله‌ای خود استفاده کنید. اگر قبل از، از دست دادن کسی، روش‌هایی برای روبرویی با احساسات غم و ترس نداشته باشید، آنگاه روبرویی با از دست دادن کسی دشوارتر خواهد بود. افراد معمولا راه‌های مقابله‌ای خاصی برای روبرویی با احساسات خاصی مانند ترس، از دست دادن، غم یا افسردگی دارند. برای مثال برخی می‌نویسند، نقاشی می‌کشند، به طبیعت می‌روند، اعمال مذهبی انجام می‌دهند، ورزش می‌کنند و غیره.
  • نفس عمیق بکشید. اگر با فکر کردن به از دست دادن عزیزتان، دچار وحشت و اضطراب شدیدی می‌شودی، تمرینات تنفسی عمیق را برای کاهش واکنش‌های فیزیولوژیکی مانند تپش قلب، تنگی نفس و … به کار بگیرید تا به شما کمک کند احساس آرامش کنید.
  • اعتماد به نفس و استقلال خود را تقویت کنید. عزت نفس یک عامل محافظ در مقابل مشکلات و مسائل مربوط به از دست دادن یک فرد است. با این حال، مسائل مربوط به روابط مانند درگیری یا وابستگی بیش از حد به کسی ممکن است باعث شود یک فرد نسبت به از دست دادن یک محبوب، آسیب پذیر‌تر شود. استقلال بیشتری در زندگی کسب کنید و به خود متکی باشید.
  • معنا و هدف ایجاد کنید. اعتقاد به اینکه جهان معنا و هدفی دارد، کمک می‌کند که با واقعیت مرگ راحت‌تر روبرو شوید و ترس از دست دادن را کاهش دهید. داشتن هدف در زنگی یعنی برای دلایل خاصی زندگی کردن، مثلا کار، جامعه، کمک به جهان، موفقیت و … و نه تنها بقا و زنده ماند. اگر هدف یا اهدافی در زندگی دارید بر دستیابی به آن‌ها تمرکز کنید تا غم از دست دادن کسی که دوستش دارید، گذر کند.
  • با قدرتی فراتر ارتباط برقرار کنید. این قدرت می‌تواند هر چیزی که از شما قدرتمندتر است باشد. ارتباط داشتن یا فکر کردن به باور‌های مذهبی، معنوی و یا شیوه جهان بینی شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با مسائل مربوط به از دست دادن روبرو شوید. حتی می‌توانید به طبیعیت فکر کنید، ماه، اقیانوس…

 

غم از دست دادن

۳- افزایش حمایت اجتماعی

  • با او وقت بگذرانید. اگر با ترس از دست دادن کسی که بیمار است دست و پنجه نرم می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که با او وقت می‌گذرانید. با او از خاطراتتان بگویید و اجازه دهید بداند چقدر قدردانش هستید. این صحبت‌ها در روز‌های واپسین زندگی کسی، دشوار هستند، اما اطمینان حاصل کنید که در آینده بابت ناگفته‌ها حسرت نخورید.
  • با خانواده صحبت کنید. خانواده‌هایی که در شرایط دشوار کنار یکدیگر هستند و یکدیگر را حمایت می‌کنند، دشواری کمتری را در رابطه با از دست دادن تجربه می‌کنند. خودتان را به خانواده مشغول کنید و با صحبت از خاطرات مشترک و یا شرکت در یک فعالیت مشترک یکدلی ایجاد کنید.
  • به افراد مورد اعتماد تکیه کنید. نه تنها روابط خانوادگی در افزایش توانایی شما در مقابله با ترس از دست دادن کمک کننده است، بلکه صحبت کردن با هر فردی که مورد اعتماد شماست، درباره احساسات و افکارتان می‌تواند در کاهش غم و اضطراب کمک کند.
  • به دیگران کمک کنید. در اینگونه شرایط، ما نه تنها به دریافت کمک و حمایت نیاز داریم بلکه کمک کردن به دیگرانی که مشابه شما احساس می‌کنند هم می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری پیدا کنید.
  • رابطه‌تان را زنده نگاه دارید. یکی از بزرگترین ترس‌های افراد هنگامی که یکی از عزیزانشان را از دست می‌دهند، از بین رفتن رابطه میانشان است. شما می‌توانید در نیایش‌ها، در افکار و در قلبتان رابطه‌تان را ماندگار کنید. احساس عشق شما هرگز نمی‌تواند از دست برود.

 

عشق

نظر شما چیست؟ آیا شما هم تا به حال، با ترس از دست دادن روبرو شده‌اید؟ چگونه با آن کنار آمدید؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.