مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خواص شگفت انگیز کدو حلوایی از افزایش باروری تا کاهش وزن

کدو حلوایی در طبقه بندی گسترده‌ای از گیاهان کدویی قرار می‌گیرد که بیشتر به عنوان Cucurbita pepo شناخته می‌شود. بسته به مکانی که در جهان دارید، ممکن است از اصطلاح کدو حلوایی برای تعریف نوع خاصی از کدو، یا برای همه انواع کدو‌های زمستان استفاده کنید. آنچه بسیاری از مردم درک نمی‌کنند این است که کدو حلوایی در واقع یک نوع میوه از گونه کدو است، زیرا بذر این ماده غذایی یک گیاه گلدار است. اما به دلیل بافت و عطر و طعم کدو حلوایی‌ها، آن‌ها معمولاً به عنوان سبزیجات دسته بندی می‌شوند.

اشکال خاص از کدو حلوایی معمولاً به رنگ نارنجی  و در صورت بالغ بودن و گرد بودن با نوار‌های جزئی نارنجی رنگ در قسمت بیرونی مشاهده می‌شوند. در داخل کدو حلوایی قسمتی توخالی قرار دارد که فیبر، پالپ و دانه‌ها در آن ذخیره می‌شود و توسط یک لایه بیرونی ضخیم و غلیظ از گوشت آن را احاطه می‌کند که اغلب در مورد آماده سازی‌های مختلف آشپزی مانند پای مورد استفاده قرار می‌گیرد! در حالی که اهمیت کدو حلوایی در برخی از نقاط جهان به طور خاص در فصول مختلف مرتبط است (به عنوان مثال، پاییز، هالووین و غیره)، این گونه‌های کدو حلوایی زمستانی منابع مهمی از مواد مغذی در برخی از نقاط جهان هستند. این گونه از کدو نیز یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌ها است، زیرا از گوشت، دانه و برگ این میوه در آماده سازی و تزئین‌های مختلف استفاده می‌شود.

۸ مزیت شگفت انگیز کدو حلوایی

انواع کدو حلوایی

انواع کاملاً متفاوتی از کدو حلوایی وجود دارند، از جمله کدو حلوایی Crookneck، کدو حلوایی مزرعه، Cucurbita Maxima، Cucurbita Argyrosperma و بیش از ۴۰ گونه دیگر که همه آن‌ها ویژگی‌ها و ارزش‌های تغذیه‌ای مشابه دارند.

• کدو حلوایی Crookneck: این نوع دارای پوستی صاف یا برآمده است و به طور معمول از نظر رنگی زرد است. آن‌ها به ندرت شکل ظاهری مناسب و گرد را که مردم از کدو حلوایی انتظار دارند تشکیل می‌دهند.

• کدو تنبل Cucurbita Maxima: نام یک گونه از سرده کدو است که آن را به یکی از رایج‌ترین شکل‌های کدو حلوایی تبدیل می‌کند، اما بسیاری از گونه‌های این ماده غذایی کمتر توسط شناخته شده است.

• کدو Cucurbita Argyrosperma: به عنوان کدو ژاپنی شناخته می‌شود، این یک نوع کدو زمستانی است که دارای رنگ تیره‌تر، نقره‌ای و ترکیب رنگی سبز است که بیشتر شبیه به مستطیل می‌باشد.

• کدوی تخمه کاغذی: این نوع “کلاسیک” است که در جشن‌های هالووین و جشن‌های پاییزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با ظاهری کاملاً گرد و نارنجی.

ارزش غذایی کدو حلوایی

کدو حلوایی به مراتب بیشتر از یک درمانگر فصلی عمل می‌کند، زیرا دارای مواد مغذی مانند ویتامین A.، بتا کاروتن و همچنین مقادیر متوسط از ترکیبات مهم دیگر از جمله مس، آهن، ویتامین‌های گروه B.، فولات، ویتامین E.، فسفر و منیزیم است. یک فنجان از این میوه تنها ۳۰ کالری دارد که باعث می‌شود برای افرادی که رژیم‌های غذایی را برای کنترل وزن پیروی می‌کنند بسیار ایده آل باشد. علاوه بر این انواع مختلفی از آنتی اکسیدان‌های پلی فنولیک، چربی کم و مقادیر اندک پروتئین و فیبر در تخم کدو وجود دارد.

۸ مزیت شگفت انگیز کدو حلوایی

خواص کدو حلوایی

کدو حلوایی دارای تعدادی از فواید سلامتی است مانند بهبود بینایی، محافظت از سلامت قلب و عروق، تقویت ایمنی، افزایش باروری، بهبود تراکم استخوان و کمک به کاهش وزن است.

۱. تقویت سیستم ایمنی
کدو حلوایی با داشتن مقادیر زیاد ویتامین C.، می‌تواند یک راه حل عالی برای ارتقاء سلامت سیستم ایمنی بدن باشد، زیرا به تولید گلبول‌های سفید، که اولین خط دفاع بدن در برابر عفونت‌ها و پاتوژن‌های خارجی هستند، کمک می‌کند. کدو حلوایی همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین E.، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است.

۲. افزایش باروری
کدو حلوایی به دلیل داشتن خواص فراوان برای به تعادل رساندن هورمون‌ها و تحریک متابولیسم به روش‌های مختلف، حاوی مواد مغذی است که برای افزایش باروری در مردان و خانم‌ها مفید می‌باشد.

۳. کاهش وزن
کدو حلوایی به طرز شگفت آوری کم کالری است، و برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند ایده آل است. در حالی که محتوای فیبر غذایی آن‌ها به اندازه سایر سبزیجات چشمگیر نیست، اما می‌توانند بدون سرکوب میزان کالری روزانه شما به کاهش اشتهای شما کمک کنند.

۴. تقویت تراکم استخوان‌ها
انواع مواد معدنی وجود دارد که در کدو حلوایی یافت می‌شوند، و آن‌ها را به عنوان مؤلفه مهم در تقویت تراکم استخوان‌ها تبدیل می‌کند. این شامل مقادیر خوبی از مس، فسفر، آهن و منیزیم می‌شود.

۵. سلامت قلب
این میوه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و آنتی اکسیدان فنلی است که همگی به کاهش استرس اکسیداتیو در رگ‌های خونی و شریان‌ها کمک می‌کند و می‌توانند سلامت قلب را بهبود ببخشد. به گفته انجمن قلب آمریکا، تخم کدو حلوایی، سرشار از منیزیم است، بنابراین می‌تواند برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید باشد.

۶. تقویت بینایی
این میوه با داشتن مقادیر قابل توجه بتاکاروتن، لوتئین و زاکزانتین روشی عالی برای تقویت بینایی است، زیرا این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند روند پیشرفت دژنراسیون ماکولی و آب مروارید را کاهش دهند. این نوع کدو‌ها همچنین بیش از ۲۵۰ ٪ از نیاز روزانه شما به ویتامین A. را بر طرف می‌کنند که این موضوع با سلامت بینایی مرتبط است.

۷. خواص ضد سرطان
طبق تحقیقات موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان، کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی و فیتوشیمیایی است که می‌تواند بخش مهمی از رژیم ضد سرطان شما را تشکیل دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که cucurmosin، یک جزء موجود در گوشت و دانه‌های Cucurbita می‌تواند برای دفاع از بدن در برابر سرطان لوزالمعده مفید باشد. همچنین مطالعات نشان داده اند که یک رژیم غذایی حاوی دانه کدو حلوایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، ریه و روده بزرگ را کاهش دهد.

۸. نقص لوله عصبی
مقدار کافی از فولات در کدو حلوایی وجود دارد که یک ماده مغذی مهم در جلوگیری از نقص لوله عصبی است؛ بنابراین، زنان باردار به خوبی می‌توانند مقداری از مصرف روزانه کدو حلوایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند!

دستور العمل مصرف کدو حلوایی

علاوه بر پای کدو حلوایی، روش‌های زیادی برای استفاده از این سبزیجات در رژیم غذایی وجود دارد، از جمله استفاده از روغن دانه کدو حلوایی، تخم کدو حلوایی، ماسک صورت کدو حلوایی و در بسیاری از غذا‌های خوشمزه مانند سوپ کدو حلوایی و بیسکویت با طعم کدو حلوایی.

• ماسک صورت کدو حلوایی یک روش عالی برای مرطوب کردن و احیای پوست است، در حالی که دانه کدو حلوایی ماده مغذی متراکم و کمی شور است درست مانند پاپ کورن ترد و قابل خوردن است.

• سوپ کدو حلوایی یک غذای دلپذیر و لذیذ زمستانی است، خصوصاً هنگامی که با روغن کدو حلوایی طبخ می‌شود.

• روغن دانه کدو حلوایی را می‌توان در وعده‌های غذایی برای عطر و طعم دلنشینی که دارند مورد استفاده قرار داد، همچنین این روغن برای پوست و مو، تسکین موضعی التهابات و فواید آنتی اکسیدانی که دارد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

۸ مزیت شگفت انگیز کدو حلوایی

نحوه ذخیره سازی و نگه داری کدو حلوایی

کدو حلوایی می‌تواند بسیار بزرگ باشد، به این معنی که ممکن است همه از آن به طور همزمان در یک وعده استفاده نکنند، بنابراین دانستن نحوه نگهداری صحیح از این سبزی مهم است. به طور کلی، آن‌ها می‌توانند تا ۳ ماه نگهداری شوند، به شرط آنکه در جای خشک و خنک نگهداری شوند. برای ذخیره سازی طولانی و برای جلوگیری از پوسیدگی می‌توانید قسمت بیرونی کدو را با یک محلول کلر خفیف بشویید تا در برابر قارچ‌ها و رشد باکتری‌ها مقاوم شوند.

امن‌ترین مکان برای نگهداری این سبزی روی تکه‌ای از چوب خشک یا مقوا است که از رطوبت و نور مستقیم خورشید دوری باشد. هنگامی که کدو حلوایی را تکه تکه کردید و گوشت آن را جدا کنید، می‌توانید قطعات را بیش از ۲ هفته در یک ظرف و مکانی خنک نگهداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.