مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آموزش تصویری و مرحله به مرحله رنگ کردن لباس با رنگ غذا

استفاده از رنگ غذا یک راه آسان و ارزان برای رنگ کردن لباس‌ها در خانه است. این کار می‌تواند یک فعالیت سرگرم کننده برای شما باشد که می‌توانید این سرگرمی مفید را همراه با دوستان و خانواده خود نیز انجام دهید. برای رنگ کردن لباس با رنگ غذا فضای کاری خود را در بیرون از خانه و یا در فضای داخلی خانه قرار دهید تا بتوانید شروع به کار کنید. ابتدا تصمیم بگیرید که کدام لباس را می‌خواهید رنگ کنید و سپس محل کار خود را با برخی از حوله‌های قدیمی آماده کرده و برای کار آماده باشید. در این مطلب از مجله بانوان صورتی‌ها با ما همراه باشید تا با نحوه رنگ کردن لباس با رنگ غذا آشنا شده و لباس‌های رنگارنگ تهیه کنید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

رنگ کردن لباس با یک رنگ غذای واحد:

رنگ کردن لباس با رنگ غذا از ۳ مرحله تشکیل شده است که هر مرحله شامل قسمت‌های مختلفی است. در ادامه همراه ما باشید.

۱- یک پارچه پشمی انتخاب کنید:

الیافی مانند پشم و ابریشم، رنگ را به طور طولانی حفظ می‌کنند. رنگ در این نوع پارچه به خوبی دیده می‌شود و نتیجه‌ی خوبی دارد. اما رنگ به طور کلی در طول زمان کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

  • به یاد داشته باشید که همیشه می‌توانید لباس‌هایی را که فاقد رنگ هستند، دوباره رنگ کنید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۲- یک حوله قدیمی روی سطح کار بیاندازید و مواد خود را یکجا جمع کنید:

برای شروع کار شما به یک حوله قدیمی، یک کاسه بزرگ پلاستیکی، آب، سرکه سفید و گزینه‌های مختلفی از رنگ غذا نیاز دارید. جمع کردن مواد در یک جا بسیار خوب است چون دیگر مجبور نیستید در حین کار به دنبال مواد بگردید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۳- مخلوط کردن لباس و رنگ‌ها:

ابتدا لباس خود را در کاسه قرار داده و سپس آب و سرکه سفید را به اندازه کافی اضافه کنید تا کاملا روی لباس پوشیده شود.

  • شما لباس را قبل از رنگ کردن باید با آب و سرکه خیس کنید تا لباس برای رنگ شدن آماده شود. اگر چه بدون سرکه و آب نیز می‌توان لباس را رنگ کرد ولی ماندگاری رنگ طولانی نخواهد بود.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۴- قرار دادن لباس در مخلوط آب و رنگ:

لباس‌هایتان را به آرامی از داخل مخلوط آب و سرکه خارج کرده و داخل ظرفی دیگر قرار دهید. سپس مقدار ۳ تا ۴ لیوان آب داخل کاسه پلاستیکی بریزید و یا اگر لباس‌تان بزرگ است از مقدار بیشتری آب استفاده کنید و ۱۰-۱۵ قطره رنگ خوراکی به آب بیافزایید، مخلوط را هم زده و سپس لباس را داخل آب قرار دهید.

  • اگر رنگ خوراکی شما تیره است، با قطرات کمتری شروع کنید و تا زمانی که رنگ مورد نظر را دریافت کنید، بیشتر آن را اضافه کنید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۵- دو یا چند رنگ را با هم مخلوط کنید تا رنگ‌های مختلف ایجاد کنید:

بیشتر بسته‌های رنگ‌ غذا چهار گزینه رنگ پایه دارند: آبی، سبز، قرمز و زرد. رنگ قرمز و آبی را باهم مخلوط کنید تا بنفش ایجاد شود. اگر شما نارنجی می‌خواهید، قرمز و زرد را ترکیب کنید. فیروزه‌ای زیبا را با مخلوط کردن سبز و آبی روشن به دست آورید. ترکیب رنگ‌ها را آزمایش کنید تا رنگ مناسب لباس خود را پیدا کنید.

  • اگر در رنگ غذای شما رنگ سفید و سیاه نیز وجود دارد، از آن‌ها برای روشن و تیره کردن رنگ استفاده کنید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۶- نگهداشتن لباس در داخل مخلوط رنگ ایجاد شده:

از یک قاشق بلند استفاده کنید تا پارچه را در آب فرو کنید و مطمئن شوید که کاملاً زیر آب فرو رفته است و هر چند دقیقه یک‌بار آن را تکان دهید. اجازه دهید رنگ به همه جای لباس دسترسی پیدا کند. شما حتی می‌توانید از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنید و هر چند دقیقه پارچه را به طور دستی جابه جا کنید.

  • بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه، متوجه خواهید شد که آب روشن‌تر از قبل است چون رنگ به پارچه نفوذ کرده است.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۷- قراردادن لباس در داخل کیسه:

رنگ کردن لباس با رنگ غذا را ادامه می‌دهیم. در این مرحله لباس‌های رنگ شده را پس از این‌که در مخلوط آب و رنگ خیس شد از کاسه بیرون بیاورید و سپس لباس را به کیسه قابل تنظیم انتقال دهید. سپس درب کیسه را بکشید و اجازه دهید لباس ۸ ساعت داخل کیسه بماند.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

روش دوم برای رنگ کردن لباس با رنگ غذا:

نجس لباس در ماندگاری زنگ و همچنین زیبادیده شدن آن تاثیر بسیار زیادی دارد.

۱- لباس‌ با الیاف پروتئینی (protein fibers) را انتخاب کنید:

بسته به کاری که می‌خواهید انجام دهید، از لباس‌های پشمی، پارچه کشمیری، یا ابریشم برای طولانی‌تر شدن ماندگاری رنگ استفاده کنید. این فیبرها از حیوانات ساخته می‌شوند و ماندگاری رنگ‌ غذا در آن‌ها بهتر از انواع دیگر فیبرها، مانند پنبه، کتان و برخی الیاف مصنوعی است.

  • اگر لباس‌هایی دارید که می‌خواهید رنگ‌آمیزی کنید ولی از فیبرهای پروتئینی ساخته نشده‌اند، ناامید نشوید. شما هنوز هم می‌توانید آن‌ها را رنگ کنید فقط به خاطر داشته باشید که رنگ ممکن است به سرعت محو شود.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۲- برای پارچه‌های پنبه‌ای از رنگ‌های روشن استفاده کنید:

لباس‌های کتانی را می‌توان با رنگ غذا رنگ کرد، اما رنگ این نوع لباس‌ها زیاد ماندگار بود و به سرعت محو خواهد شد. اگر می‌خواهید یک رنگ روشن‌تر در روی لباس ایجاد کنید پنبه می‌تواند بهترین راه باشد.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۳- با قرار دادن چندین حوله کهنه از محل کار خود محافظت کنید:

قبل از اینکه شروع به رنگ کردن لباس با رنگ غذا کنید، چند حوله و یا ملافه که از تغییر رنگ آن‌ها ناراحت نخواهید شد روی محل کار خود بایندازید. راه‌هایی برای از بین بردن لکه‌هایی که از رنگ غذا به وجود آمده است وجود دارد اما اگر بتوانید از نفوذ رنگ به بقیه نکات جلوگیری کنید بهتر است.

  • همچنین شما بهتر است که لباس کهنه بپوشید و قبل از اینکه شروع به کار کنید موی خود را عقب بکشید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۴- یک لیوان آب را در یک بطری با قطرات رنگ مخلوط کنید:

مراحل رنگ کردن لباس با رنگ غذا راادامه می‌دهیم. به منظور رنگ کردن لباس با رنگ غذا یم بطری انتخاب کنید. یک فنجان آب را حداقل با ۶ قطره از زنگ خوراکی در این بطری مخلوط کنید. سپس بطری را تکان دهید تا رنگ به صورت کامل با آب مخلوط شود.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۵- لباس را در مخلوط آب و سرکه خیس کنید:

لباس‌هایی را که قرار است رنگ کنید داخل کاسه بگذارید و داخل آن یک لیوان آب و یک لیوان سرکه سفید برای اشباع کامل بریزید. البته با توجه به اندازه لباس و کاسه شما ممکن است مجبور باشید از ۱۶ لیوان آب به همراه ۱۶ لیوان سرکه استفاده کنید.

  • خیساندن لباس در مخلوط آب و سرکه لباس را برای پذیرش رنگ آماده می‌کند.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۶- باند پلاستیکی را در اطراف پارچه بچرخانید تا الگوهای مختلفی ایجاد کنید:

بعد از ۳۰ دقیقه خیس شدن لباس در مخلوط آب و سرکه، آن را بیرون بیاورید و برای رنگ‌آمیزی آماده کنید. از باندهای پلاستیکی برای شکل دادن به لباس استفاده کنید و مکان‌های مختلف لباس را ببندید تا رنگ نگیرند.

  • پارچه خود را به صورت مارپیچ بچرخانید و سپس دو باند پلاستیکی را در اطراف لباس قرار دهید تا یک الگوی حلزونی ایجاد کنید.
  • پارچه خود را لوله کنید و سپس نوارهای لاستیکی را به صورت دوره‌ای اطراف لوله قرار دهید تا طرح راه‌ راه ایجاد کنید.
  • الگوی تصادفی را با کشیدن لباس و بسته شدن نوارهای پلاستیکی در اطراف آن‌ها بسازید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۷- رنگ‌ها را بر روی بخش‌های مختلف لباس‌ بریزید:

به طور کلی، با استفاده از یک رنگ در یک بخش و سپس تبدیل به یک رنگ جدید برای بخش بعدی یک پیراهن جامع ایجاد خواهید کرد. اما نگران نباشید آزمایش کنید و سعی کنید رنگ‌ها را مخلوط کنید و یا چندین رنگ را در یک قسمت امتحان کنید!

  • حتما در این مرحله از رنگ کردن لباس با رنگ غذا دستکش بپوشید، زیرا رنگ دست شما را لکه‌دار می‌کند.
  • فراموش نکنید که هر کدام از قسمت‌های لباس‌ها را رنگ کنید.
  • برای استفاده آسان‌تر، سعی کنید لباس‌های خود را روی یک سینی پخت بگذارید تا رنگ در همان جا بماند.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۸- لباس‌های خود را در یک کیسه پلاستیکی قابل انعطاف برای حداقل ۸ ساعت قرار دهید:

زمانی که لباس‌های خود را رنگ کردید، هر لباس را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده و اجازه دهید حداقل ۸ ساعت در داخل کیسه به طور ثابت باقی بمانند.

  • نگه داشتن لباس‌ها بیش از ۸ ساعت در داخل کیسه خوب است اما مطمئن شوید که قبل از ۸ ساعت از داخل کیسه بیرون نیاورید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

تنظیم رنگ و مراقبت از لباس رنگ شده:

آخرین مرحله از رنگ کردن لباس با رنگ غذا قسمت‌های مربوط به تنظیک رنگ می‌باشد.

۱- لباس را داخل کاسه پر از آب سرد و نمک قرار دهید:

پس از گذشت ۸ ساعت لباس‌های رنگ شده را از داخل کیسه‌های پلاستیکی بیرون بیاورید. یک کاسه را با آب سرد پر کرده و ۱-۲ قاشق سوپ‌خوری نمک به آب بیافزایید. لباس‌های رنگ شده را داخل آب نمک قرار داده و اجازه دهید تا زمانی که لباس به طور کامل زیر آب فرو رفته باشد داخل آب بماند. این کار حدوداً ۵ دقیقه زمان می‌برد.

  • این کار یک راه سریع و آسان برای تنظیم رنگ است. گزینه‌های دیگر مانند ماکروویو را که در ادامه معرفی شده است برای تنظیم رنگ بهتر بررسی کنید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۲- برای رنگ‌های تیره از مایکروویو استفاده کنید:

گرمای مایکروویو با رنگ واکنش می‌دهد تا آن را کمی روشن‌تر کند، همچنین به تنظیم رنگ در پارچه نیز کمک می‌کند. به سادگی کاسه آب و نمک و پارچه را در مایکروویو قرار دهید و آن را با پوشش پلاستیکی بپوشانید. سپس روی پوشش پلاستیکی چند سوراخ ایجاد کنید. به مدت ۲ دقیقه بگزارید داخل ماکروویو این مخلوط باقی بماند.

  • بعد از پایان کار، اجازه دهید پارچه خنک شود و یا از انبر استفاده کنید تا آن را از کاسه جدا کنید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۳- لباس‌های رنگ شده را در مخلوطی از آب و اسید سیتریک برای تنظیم رنگ قرار دهید:

یک ماهی‌تابه را تا نیمه با آب پر کرده و ۱/۲ فنجان اسید سیتریک به آب اضافه کنید. تا زمانی که اسید سیتریک کاملا در آب حل شود مخلوط را هم بزنید. سپس لباس‌های رنگ شده را در ماهی‌تابه قرار دهید. فر را روی دمای ۳۰۰ درجه فارنهایت و یا ۱۴۹ درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و ماهی‌تابه حاوی لباس را به مدت ۳۰ دقیقه در فر بپزید.

  • قبل از این‌که به لباس دست بزنید اجازه دهید لباس و آب کاملا خنک شوند.
  • شما می‌توانید اسید سیتریک را از فروشگاه‌های محله خود تهیه کنید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۴- لباس رنگ شده را با آب سرد بشویید:

بدون توجه به این‌که از کدام روش را برای تنظیم رنگ لباس استفاده کرده‌اید، همیشه لباس‌های رنگ شده را با آب سرد بشویید. در ابتدا ممکن است آب سرد به نظر بیاید اما قبل از این‌که آب گرم شود، لباس را داخل آب سرد فرو کنید تا بدانید که رنگ وارد شده به پارچه ثابت شده است و لباس رنگ نمی‌دهد.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۵- لباس‌های رنگ شده را آویزان کنید تا خشک شوند:

مراحل پایانی رنگ کردن لباس با رنگ غذا را طی می‌کنیم. لباس‌های رنگ شده را در هوای آزاد آویزان کنید تا هوا، رنگ لباس را خشک کند. در صورت استفاده از اتو و یا بخاری، رنگ به طور کامل خشک نشده و اتو و بخاری رنگی خواهند شد.

  • از گذاشتن لباس‌های رنگ شده در سطح صاف خودداری کنید. چون اگر رنگ روی لباس باقی مانده باشد، می‌تواند سطح صاف را رنگی کند.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۶- لباس‌های رنگ شده را به طور جداگانه از لباس‌های دیگر ۲-۳ بار بشویید:

با اینکه فرآیند تنظیم رنگ باید لباس‌های شما را از رنگدهی حفظ کند، اما همیشه این بدشانسی وجود دارد که لباس‌های رنگ شده رنگ دهند. برای جلوگیری از این بدشانسی آن‌ها را جداگانه از لباس‌های دیگر بشویید تا مطمئن شوید که رنگ لباس، لباس دیگری را رنگ نمی‌کند.

  • اگر شما چندین لباس رنگ‌شده از رنگ‌های مشابه داشته باشید، خوب است که همه آن‌ها را با هم بشویید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۷- لباس رنگ شده خود را با آب سرد بشویید تا از رنگ دادن لباس جلوگیری کنید:

برای جلوگیری از رنگ دادن لباس به بدن و لباس‌های دیگرتان می‌توانید لباس رنگ شده را ۲-۳ بار بشویید. همچنین با شستشوی لباس رنگ شده باعث افزایش طول عمر رنگ خواهید شد. با این‌کار شما لباس‌های رنگ شده را برای شستشو با لباس‌های رنگی دیگر آماده خواهید کرد و دیگر نگران رنگ دادن لباس نخواهید بود.

  • شما می‌توانید از مواد شوینده طبیعی برای شست و شوی لباس‌های رنگ‌ شده خود استفاده کنید. صابون به هیچ وجه به رنگ‌ها آسیب نمی‌رساند.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

۸- اگر رنگ در طول زمان محو شود، لباس‌های خود را دوباره رنگ کنید:

یکی از نکات بسیار بزرگ در مورد رنگ کردن لباس با رنگ غذا این است که به راحتی می‌توانید در طول زمان لباس را رنگ کنید. به سادگی روند رنگ کردن لباس با رنگ غذا را برای تیره کردن لباس که روشن‌تر شده است تکرار کنید.

  • هم چنین به خاطر داشته باشید که می‌توانید لباس‌های قدیمی و یا لک شده‌ را رنگ بزنید تا به آن‌ها زندگی جدیدی بدهید.

رنگ کردن لباس با رنگ غذا

منبع مطلب رنگ کردن لباس با رنگ غذا:

wikihow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.