مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

طرح رجیستری موبایل برای توریست‌ها مشکل‌ساز شده است

طرح رجیستری موبایل با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی های تلفن همراه اجرا شد، اما رجیستری گوشی های مسافری باعث شده گردشگران به هنگام ورود به ایران با مشکل مواجه شوند و این امر در جذب توریست، اختلال ایجاد کرده است.

مدتی است که طرح رجیستری موبایل با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی های موبایل شروع شده است. به کمک این طرح فقط موبایل‌هایی که از راه‌های قانونی وارد کشور شده‌اند قادر به فعال‌سازی بوده و سایر گوشی های موبایل پس از فرصت یک ماه برای ثبت شناسه، غیر فعال خواهند شد. در واقع با رجیستری کردن، شناسه‌های تلفن همراه در یک سامانه جامع ثبت شده و این سامانه نیز به سایر شبکه‌های ارتباطی متصل خواهد بود. برای مثال زمانی که سیم کارت را به تلفن همراه خود متصل می‌کنید اپراتورهای موبایل شناسه موبایل را دریافت کرده و بررسی می‌کنند و اگر شناسه گوشی موبایل در سامانه وجود نداشت، با پیامی به شما هشدار می‌دهند که اگر به مدت ۳۰ روز آن را فعال نکنید، گوشی موبایل شما غیر فعال شده و امکان استفاده از آن در شبکه اپراتوری وجود نخواهد داشت.

رجیستری موبایل

دردسر رجیستری موبایل برای گردشگران خارجی

شما بدون فعال‌سازی گوشی موبایل می‌توانید تا ۳۰ روز از آن استفاده کنید، اما پس از مهلت یک ماهه می‌بایست به ثبت تلفن همراه خود در سامانه همتا اقدام کنید. از این رو توریست‌ها و ایرانی‌های مقیم خارج که به ایران سفر می‌کنند باید برای استفاده از سیم‌کارت ایرانی از مهلت ۳۰ روزه استفاده کنند و یا حق گمرکی گوشی موبایل خود را پرداخت کنند. به هر حال طرح رجیستری به تازگی شروع به کار کرده و انتظار می‌رود پس از مدتی مشکلات آن توسط مسئولان شناسایی شده و برطرف شود.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در خصوص این موضوع عنوان کرد تنها راه حل این مشکل، راه‌اندازی طرح معافیت گمرکی ویژه برای توریست‌ها یا اتباع خارجی است. طرح رجیستری آمادگی اجرای چنین معافیت‌هایی را داشته و می‌تواند این مشکل توریست‌ها را برطرف سازد.

رجیستری موبایل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.