مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

ماسک نمک دریایی؛ اسکراب، لایه بردار و ضد جوش

نمک دریایی یکی از مهمترین منابع طبیعی برای زیباسازی و بهداشت پوست و مو است که علاوه بر مصرف خوراکی به صورت ماسک نمک دریایی از آن استفاده می‌شود که در ایجاد تعادل، محافظت و بازگرداندن پوست به حالت طبیعی موثر است.

نمک دریایی (که به نام‌های نمک خلیج یا نمک خورشیدی هم شناخته شده) به طور کلی به نمک‌هایی گفته می‌شود که مستقیما از آب دریا یا اقیانوس به دست می‌آیند. در اینجا در مورد استفاده‌ از نمک دریایی برای پخت و پز حرفی نمی‌زنیم بلکه قرار است به خواص آن برای پوست و استفاده‌ی آن به عنوان ماسک نمک دریایی بپردازیم.

نمک دریایی چیست؟

در طی فرآیند تبخیر شدن آب شور دریا نمک دریا به دست می‌آید که در مقایسه با نمک معمولی مواد معدنی و مغذی بیشتری دارد.  همچنین نمک دریایی طعم طبیعی و بافت متفاوتی دارد و در رنگ‌های صورتی، سیاه یا خاکستری یافت می‌شود. قیمت نمک دریایی نیز از نمک معمولی گران‌تر و به دلیل مقادیر بالای مواد معدنی موجود در آن عموما رنگ تیره‌تری دارد. در نمک دریا، املاحی نظیر منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم وجود دارد که این املاح نقش عمده‌ای را در سلامت دارند. این نمک که امروزه بازار گرمی یافته است دارای خواص فراوانی برای بدن است، اما بیشترین کاربرد را در ساخت لوازم آرایش و پخت و پز دارد.

انواع ماسک نمک دریایی و خواص آن ها

۱. ماسک نمک دریایی برای شادابی پوست

نمک دارای املاحی است که به نرم شدن پوست و بازگشتن رطوبتش کمک می‌کند. درواقع نمک دریا باعث می‌شود پوست سدی حفاظتی برای خود ایجاد کند. به این ترتیب ارتباط بین سلولی نیز افزایش پیدا کرده و آبرسانی به این ارگان مهم راحت‌تر انجام می‌شود، درنتیجه روند پیری کندتر خواهد شد.
مقداری مساوی نمک و آب را با هم ترکیب کنید. ابتدا صورت خود رابا آب ولرم بشویید و سپس خمیر به دست آمده را به صورت بمالید. به آرامی پوست خود را ماساژ داده و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه روی آن بماند. بعد با آب ولرم بشویید. این فرآیند را به طور منظم در هفته تکرار کنید.

۲. ماسک نمک دریا و آب لیمو برای باز شدن منافذ پوست

نمک دریا به تمیز شدن عمیق منافذ پوست کمک می‌کند و علاوه بر آن، میزان چربی تولید شده توسط پوست را نیز کنترل می‌کند.
پس یک قاشق غذاخوری نمک را با آب‌لیمو ترکیب کنید. میزان غلظت آن به شما بستگی دارد. بهتر است آب‌لیمو را کم‌کم اضافه کنید. مخلوط خمیرمانند را روی پوست خشک و تمیز خود بمالید و دو تا پنج دقیقه صبر کنید. بهتر است آن را در این زمان بر روی پوست ماساژ دهید. سپس با آب گرم بشویید.


بیشتر بخوانید: بستن منافذ پوست با ۶ روش خانگی


ماسک نمک دریایی و لیمو

۳. ماسک نمک و عسل برای از بین بردن آکنه و جوش

عسل و نمک هردو دارای ویژگی ضدالتهاب هستند. همین خاصیت، قرمزی و جوش‌های پوست را التیام می‌بخشد. آن‌ها همچنین موجب ایجاد تعادل در تولید چربی پوست می‌شوند و به لایه‌هایی از پوست که به آب بیشتری نیاز دارند، رطوبت می‌رساند.
برای تهیه این اسکراب، کافیست دو قاشق چایخوری نمک دریایی (ترجیحا آسیاب شده باشد) با چهار قاشق چایخوری عسل خام مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید. این خمیر را بر همه قسمت‌های صورت بمالید. اجازه دهید ماسک نمک دریایی و عسل به مدت ده الی پانزده دقیقه بماند. پیش از شستن، یک پارچه را در آب ولرم خیس کرده. پارچه گرم را به مدت سی ثانیه بر روی صورتتان قرار دهید. سپس با آب ولرم بشویید. این کار را بیشتر از سه بار در هفته انجام ندهید.

۴. ماسک نمک دریایی و روغن زیتون برای لایه برداری

منظور از لایه برداری همان از بین بردن سلول‌های مرده پوست است که باعث شفافیت پوست می‌شود. نمک یک لایه بردار طبیعی و ملایم است.

به منظور باز کردن منافذ قبل از لایه برداری یک سوم فنجان نمک را در یک قابلمه کوچک از آب جوش بریزید. صورت‌تان را ده دقیقه در معرض بخار آن قرار دهید. سپس یک قاشق نمک دریایی را با یک چهارم فنجان روغن زیتون ترکیب کنید. آن را به روی پوست صورت خود بمالید و به حالت دورانی ماساژ دهید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم بشویید و با حوله خشک کنید.

۵. ماسک قهوه و نمک برای تقویت کننده و جوان سازی پوست

این ترکیب دانه دار و اسکراب قوی خاصیت ضد باکتری و تحریک کننده برای پوست دارد.
ابتدا قهوه را به مدت ده دقیقه دم کنید. بگذارید سرد شود (البته میتوانید از قهوه خشک استفاده کنید) سپس نمک را به آن اضافه کنید. می‌توانید کمی روغن (ترجیحا نارگیل) نیز به آن اضافه کنید. پوست صورت را کمی مرطوب کنید و با حرکت دایره وار به مدت چند دقیقه با اسکراب ماساژ دهید. بسیار مراقب باشید، چون زیاده روی در این اسکراب ممکن است باعث التهاب شود. بلافاصله صورت را با آب گرم بشوئید.
ماسک نمک دریایی

سخن آخر

در اینجا راه‌های استفاده از این ماده‌ی حیاتی و طبیعی برای هرچه زیباتر شدن شما به صورت ماسک نمک دریایی نشان داده شد. در نهایت باید بدانیم که نمک دریایی فواید دیگری همچون جرم گیری دندان ها، روشن کردن ناخن‌ها، پیشگیری از عفونت، رفع تیرگی زیر بغل، لاغری، درمان شوره سر و … نیز دارد. البته باید توجه داشت که اگر پوست حساسی دارید، استفاده مکرر از این اسکراب‌ها به شما توصیه نمی‌شود و همچنین بهتر است بعد از استفاده (بر روی هر قسمت از بدن) حتما از مرطوب کننده‌ها استفاده شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.