مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

برترین نمایشگاه‌های تکنولوژی جهان؛ لاس‌وگاس، هانوفر یا برلین؟

روزنامه شهروند: دنیا روزبه‌روز به سمت پیشرفت می‌رود و نگاه‌های بسیاری از این پیشرفت به سمت تکنولوژی است. هر ‌سال بسیاری از مردم، سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، مهندسان و … چشم‌شان به سمت نمایشگاه‌های تکنولوژی است تا ببینند در ‌سال جدید چه شرکتی، چه محصولی ارایه می‌دهد و تکنولوژی در سالی که گذشته چه پیشرفت‌هایی داشته است؟

قدم زدن در چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند خیلی هیجان‌انگیز باشد، اما نکته اینجاست که حتی بزرگترین سرمایه‌گذاران یا علاقمندان هم نمی‌توانند به تمام این نمایشگاه‌ها و رویدادها سر بزنند و تنها اخبار را دنبال می‌کنند. اما به‌هرحال این نمایشگاه‌ها همیشه چیزی دارند تا آدم را به وجد بیاورند و هیجان‌زده کنند.

هر ‌سال نمایشگاه‌هایی از این دست برگزار می‌شوند که هم تولیدکنندگان محصولات و نوآوری‌های خود را ارایه کنند و هم مخاطبان از دیدن آنها لذت ببرند. اغلب این نمایشگاه‌ها سال‌هاست که به فعالیت خود مشغولند و هر‌ سال نیز بر کیفیت و چگونگی برگزاری مراسم خود می‌افزایند. در کشور ما هم مسئولان مدتی است در تلاشند تا بتوانند نمایشگاهی با این مضمون برگزار کنند، البته که کارهایی هم مانند برگزاری نمایشگاه الکامپ انجام شده است، اما هنوز نتوانستند توجه تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و مخاطبان بین‌المللی را به سوی خود جلب کنند.

البته باید گفت که این نمایشگاه نه‌تنها نتوانسته جای خود را در میان نمایشگاه‌های بین‌المللی باز کند، بلکه در میان مردم خودمان هم محبوبیت چندانی کسب نکرده است. برترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در این عرصه هر‌ سال برگزار می‌شوند و شرکت‌ها ایده‌ها و نوآوری‌های خودشان را در آنجا به نمایش می‌گذارند.

هر چند بسیاری از محصولاتی که در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند، تنها برای تست هستند و هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند و شاید هرگز هم نرسند، اما به‌هرحال بازاری است تا مردم و تولیدکنندگان بدانند در این بازار چه خبرهایی است و حتی از کارهای دیگران ایده‌های نو بگیرند یا با سازندگان گجت‌ها و فناوری‌های جدید قراردادهای کلان ببندند.

البته که در میان نمایشگاه‌هایی با عناوینی مانند تکنولوژی، نمایشگاه‌هایی هم وجود داشتند که با وجود هزینه‌های سنگینی که کرده‌اند، نتوانستند توجه مخاطبان را جلب کنند و بعد از چند ‌سال تمام شدند. اما بهترین و برترین نمایشگاه‌ها هر‌ سال بهتر از ‌سال قبل برگزار می‌شوند.

Consumer Electronics Show

پیشرفت تکنولوژی را باید در کدام نمایشگاه‌های جهان دید

نمایشگاه بین‌المللی CES عبارت کوتاه‌‌شده Consumer Electronics Show به معنای نمایشگاه الکترونیک مصرفی است که هر‌ سال در لاس‌وگاس برگزار می‌شود و میزبان شرکت‌کننده‌های فراوانی از نقاط مختلف دنیاست. CES برای نخستین بار ژوئن ۱۹۶۷ در نیویورک برگزار شد که میزبان ۱۴کمپانی بود. ابتدا این نمایشگاه بیشتر به حوزه تلویزیون و رادیو اختصاص داشت. در CES امسال نیز اغلب شرکت‌های مطرح در حوزه تکنولوژی حضور داشتند و حتی برخی از آنها مانند ال‌جی و سونی و سامسونگ به رسم هر ‌سال پیش از افتتاحیه کار خود را آغاز کردند و با برگزاری نشست‌ها و جلسات مطبوعاتی به معرفی محصولات خود پرداختند. از محصولات جالب توجهی که در این نمایشگاه عرضه شد، می‌توان به خودروی فارادی که پرشتاب‌ترین خودروی دنیاست، انواع روبات‌ها، پهپادهای گوناگون، تجهیزات متنوع برای خانه‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها و دیوایس‌های مختلف اشاره کرد.

Internationale Funkausstellung

نمایشگاه ایفا نیز یکی از بزرگترین و باقدمت‌ترین نمایشگاه‌های تکنولوژی است که در هفته نخست سپتامبر هر سال در برلین برگزار می‌شود. IFA مخفف Internationale Funkausstellung Berlin به معنای نمایشگاه بین‌المللی رادیو برلین است. ایفا برای نخستین بار ‌سال ١٩٢۴ در برلین افتتاح شد و تاکنون نیز به قوت خود باقی است. این نمایشگاه حالا یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین نمایشگاه‌های لوازم الکتریکی و خانگی به شمار می‌رود که هر سال کمپانی‌های برتر دنیا در این مکان گرد هم می‌آیند تا از به‌روزترین محصولاتشان رونمایی کنند و طبیعتا افراد زیادی هم مشتاق حضور در این نمایشگاه و دیدن آخرین دستاوردهای محبوب‌ترین کمپانی‌ها هستند. ایفا همواره مکانی بوده برای عرضه اولین‌ها و به همین سبب به‌ مرور توجه مخاطبان را به خود جلب کرد.

هر‌ سال با برگزاری این نمایشگاه‌ها عکس‌ها و خبرهای مختلفی از گجت‌ها و فناوری‌های موجود در این نمایشگاه‌ها در فضای مجازی و سایت‌های خبری پر می‌شود. عکس‌ها و معرفی‌های کوتاهی از چند محصولی که به تازگی در این نمایشگاه‌ها تست و رونمایی شدند.

پیشرفت تکنولوژی را باید در کدام نمایشگاه‌های جهان دید

ربات دایناسوری TRX٠٣ که در نمایشگاه Kazuya Kanemaru ژاپن در کنار دیگر ربات‌ها راهپیمایی کرد. این ربات توسط مدیرعامل شرکت On-Art Corp در این راهپیمایی در توکیو ژاپن هدایت شد. یک خط تست راه‌آهن معلق با انرژی جدید که شبیه به یک پاندای غول پیکر است، در چنگدو استان سیچوان چین دیده شده است.

این شیء پرنده توسط Pierpaolo Lazzarini در یک شرکت ایتالیایی به نام Jet Capsule طراحی شده است. I.F.O. توسط ٨ موتور الکتریکی حرکت می‌کند که این ٨ موتور می‌توانند این شیء پرنده را به میزان ارتفاع بالایی و با سرعتی حدود ١٢٠ مایل در ساعت به پرواز درآورند. یک بازدیدکننده در نمایشگاه بین‌المللی خودرو در گوانگجو چین، مدل جدیدی از VR که ساخت شرکت نیسان Nissan است را تجربه می‌کند.

امی ریمر، مهندس تحقیقاتی در جگوار کندروور، نشان می‌دهد که چطور می‌توان در بزرگراه با یک خودروی فوق‌پیشرفته Range Rover بدون راننده، رانندگی کرد. این پروژه در نخستین نمایشگاه Autodrive انگلستان رونمایی شد. یک ربات انسان‌نما که حرکتی به شکل انسان دارد در نمایشگاه ماشین‌آلات هند در IMTEX / Tooltech ٢٠١٧ در بنگلور برگزار شد.

این نمایشگاه نیز به آلمان اختصاص دارد. سبیت را می‌توان به جرأت یکی از بزرگترین نمایشگا‌ه‌های کامپیوتر دنیا دانست که هر ‌سال در ‌هانوفر برگزار می‌شود. واژه CEBIT از کلمات آلمانی Centrum für Büroautomation, Informationstechnologie und Telekommunikation گرفته شده که به معنای مرکز اتوماسیون اداری و فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور است.

پیشرفت تکنولوژی را باید در کدام نمایشگاه‌های جهان دید

این نمایشگاه از‌ سال ۱۹۷۰ در آلمان آغاز به کار کرد و از‌ سال ۱۹۹۹ برگزارکنندگان آن تصمیم گرفتند در نقاط مختلف دنیا هم سبیت را برگزار کنند؛ سبیت آسیا، چین، شانگهای؛ سبیت استرالیا، سیدنی و سبیت ترکیه، استانبول. با همه اینها، سبیتی که ما همه می‌شناسیمش و شهرت جهانی کسب کرده، همان سبیت‌ هانوفر آلمان است که هر سال میزبان شمار زیادی از فعالان حوزه علوم کامپیوتر، ارتباطات و مخابرات است و بازدیدکنندگان بی‌شماری هم برای دیدن محصولات و نوآوری‌های آنها حضور می‌یابند. فناوری‌های مبتنی بر کاربردهای مشترک در زمینه دانش، ارتباطات و منابع، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، نوت‌بوک‌ها و … از حوزه‌های مهم این نمایشگاه هستند.

کمتر معروف‌ها

البته که اینها جزو بزرگترین نمایشگاه‌ها و معروف‌ترین آنها هستند، اما نمایشگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که شاید به معروفیت و قدمت اینها نباشند، اما ممکن است به‌زودی پا جای پای آنها بگذارند.

نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات چندیگار هند

این نمایشگاه معمولا هر ساله از ۵ تا ٧ آوریل برگزار می‌شود که هدف از آن معرفی و ارتقای ابتکارات و اختراعات مرتبط با صنعت الکترونیک و اطلاعات است. در این نمایشگاه دستاوردهای جدید در زمینه رایانه، نوت‌بوک، پرینتر، اسکنر، میکروسکوپ‌های دیجیتال، موبایل، کارت‌های هوشمند و … به نمایش درمی‌آیند.

نمایشگاه و کنفرانس اینتلس (ENTELEC Conference & Expo)

این نمایشگاه به مدت دو روز از ٩ تا ١١ آوریل هر‌ سال در هوستون ایالات متحده برگزار می‌شود. این نمایشگاه یکی از معروف‌ترین نمایشگاه‌ها در زمینه صنعت الکترونیک است و در آن ابتکارات و اختراعات جدید در حوزه آنتن‌ها، فیبر نوری، اتوماسیون، دستگاه‌های مرتبط با پشتیبانی برق و… ارایه می‌شود.

نمایشگاه جهانی رایانه (Computer World Expo)

این نمایشگاه هر ساله به مدت دو روز از ١٠ تا ١١ آوریل در کپنهاگ دانمارک برگزار می‌شود. هدف اصلی این نمایشگاه ایجاد مکانی برای ملاقات و تبادل‌نظر تولیدکنندگان و متخصصان محصولات مرتبط با فناوری اطلاعات، کارشناسان وب و نرم‌افزار است.

نمایشگاه اکوم (Ecom)

این نمایشگاه هر ساله در ١۶ آوریل در ژنو سوییس برگزار می‌شود که تجهیزات تکنولوژیک متعددی در آن به نمایش درمی‌آیند. این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه در زمینه تکنولوژی است که پیشروان فناوری اطلاعات برای تعامل و آشنایی با فناوری‌های جدید در آن گردهم می‌آیند.

نمایشگاه اینتروپ لاس‌وگاس (Interop-Las Vegas)

این نمایشگاه از ۶ تا ١٠ ماه می ‌هر ‌سال در لاس‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود. در این نمایشگاه شرکت‌های برجسته مهمترین ابتکارات خود در زمینه خدمات و محصولات فناوری اطلاعات را ارایه می‌کنند.

نمایشگاه گوشی همراه دوبی (The Mobile Show Dubai)

نمایشگاهی است که به مدت دو روز هر ساله در ١۴ و ١۵ ماه می ‌در دوبی امارت متحده عربی برگزاری می‌شود. آخرین خدمات، ابتکارات و اپلیکیشن‌های مرتبط با گوشی‌های همراه در این نمایشگاه ارایه می‌شود.

نمایشگاه جهانی فناوری اطلاعات (World IT Show)

این نمایشگاه که از ٢١ تا ٢۴ ماه می ‌در سئول، پایتخت کره‌جنوبی برگزار می‌شود، به معرفی رسانه‌های دیجیتال، خدمات و تولیدات مرتبط با ارتباطات، شبکه خانگی و… می‌پردازد.

نمایشگاه هفته فناوری جیتکس دوبی (Gitex Technology Week)

این نمایشگاه از تاریخ ٢٠ تا ٢۴ اکتبر هر ‌سال در دوبی برگزار می‌شود. جیتکس میزبان مدیران مطرح شرکت‌های جهانی به منظور برگزاری همایش‌های جانبی است. این نمایشگاه در حوزه ارتباطات گوشی همراه و ماهواره‌‌‌ای، آخرین دستاوردها درخصوص شبکه‌‌های ارتباطی، موبایل و کاربردهای مختلف آن، شبکه‌های نسل آینده، فناوریIP، ارتباطات ماهواره‌ای و راهکارهای زیرساختی فعال است.

نمایشگاه تکنولوژی‌های یادگیری (Learning Technologies)

این نمایشگاه هر ساله در روزهای ٢٩ و ٣٠ ژانویه در شهر لندن انگلیس برگزار می‌شود که بر اهمیت فناوری در یادگیری تمرکز دارد و شرکت‌ها مهمترین ابتکارات و محصولات خود را در این زمینه ارایه می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.