مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

رژیم غذایی خیار: آیا رژیم خیار تاثیری در لاغری دارد؟ فواید و مضرات

رژیم غذایی خیار یک رژیم غذایی کوتاه‌مدت است که کاهش سریع وزن را وعده می‌دهد. نسخه‌های مختلفی از این رژیم غذایی وجود دارد. اما اغلبِ آن‌ها ادعا می‌کنند که شما می‌توانید در عرض ۱ هفته ۷ کیلوگرم از وزن خود را از دست بدهید. در حالی که خیار سالم است، شاید متعجب شوید که این رژیم غذایی چقدر برای لاغری موثر است. ما در این مقاله مزایا و معایب رژیم غذایی خیار را بررسی می‌کنیم و اینکه آیا این یک روش پایدار برای از دست دادن وزن است یا خیر؟

رژیم غذایی خیار

رژیم غذایی خیار

رژیم خیار با محدود کردن جذب کالری شما به کاهش وزن در کوتاه مدت کمک می‌کند. با این وجود رژیم غذایی خیار فاقد مواد مغذی، محدودکننده و پایدار است.

رژیم غذایی خیار چیست؟

رژیم غذایی خیار چیست؟

رژیم خیار یک رژیم لاغری کوتاه مدت است. بیشتر نسخه‌های رژیم ادعا می‌کنند که پیروی از آن به مدت ۷ تا ۱۴ روز می‌تواند منجر به کاهش وزن ۱۵ پوندی (۷ کیلوگرمی) شود. در واقع، طرفداران این رژیم غذایی بعضی اوقات از برچسبِ “۷ کیلوگرم در ۷ روز” استفاده می‌کنند.

پایه این رژیم غذایی عمدتا خیار است. اما در این رژیم غذایی به جز خیار چند ماده‌ی غذایی سرشار از پروتئین، مانند تخم مرغ، مرغ، ماهی و آجیل وجود دارد. این رژیم غذایی توصیه می‌کند بیشتر غذاها را با خیار جایگزین کنید، یعنی حتی سایر میوه‌ها و سبزیجات نیز باید به حداقل برسد. از آنجا که رژیم غذایی خیار فاقد تنوع است، پس پیروی از آن به مدت بیش از ۱۴ روز توصیه نمی‌شود. با وجود اینکه افراد بسیاری می‌گویند، رژیم خیار در کاهش وزن آن‌ها موثر بوده است اما بررسی علمی روی این رژیم غذایی صورت نگرفته و نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر علمی کرد.

قوانین رژیم لاغری خیار

قوانین رژیم لاغری خیار:

هیچ قاعده استانداردی برای این رژیم غذایی وجود ندارد، به جز توصیه برای خوردن خیار در اغلب وعده‌ها. این رژیم غذایی توصیه می‌کند که هر وقت احساس گرسنگی می‌کنید، باید خیار بخورید.

منطق این نظریه این است که به دلیل کالری پایین خیار می‌توانید هر قدر که می‌خواهید بخورید و بازهم در یک کمبود کالری باشید. خیار در پروتئین کم است پس به یک ماده مغذی در کنارِ خود برای حفظ سلامتی پوست، ماهیچه‌ها و مفاصل شما نیاز دارد. به همین دلیل در این رژیم غذایی در کنار خیار از مواد غذایی پروتئین دار نیز باید استفاده کرد. علاوه بر این، شما مجاز به اضافه کردن مقداری کربوهیدرات مانند نان تست، برنج قهوه‌ای یا سیب زمینی هستید.

رژیم غذایی خیار واقعا برای کاهش وزن موثر است؟

رژیم غذایی خیار واقعا برای کاهش وزن موثر است؟

هیچ مطالعه‌ای رژیم غذایی خیار را به طور خاص مورد تجزیه و تحیلی قرار نداده است. با این حال به دلیل اینکه کالری آن بسیار پایین است، شما می‌توانید انتظار داشته باشید که برای کاهش وزن موثر باشد. پیروی از رژیم‌های غذایی محدودکننده در طولانی‌مدت بسیار سخت است. برعکس، آن دسته از رژیم‌های غذایی که پیروی از آن‌ها آسان است، به طور کلی نتایج بهتر و بادوام‌تری دارند.

در یک بررسی، مشخص شد حتی مصرف بسیار زیاد خیار، کالری کمی به بدن اضافه می‌کند. ۳۰۰ گرم خیار فقط ۴۵ کالری دارد. در واقع اگر ۱۰ عدد خیار متوسط بخورید، فقط ۴۵۰ کالری به بدن‌تان اضافه می‌شود.

همچنین خیارها فقط بخش کمی از مواد مغذی، مانند پتاسیم، ویتامین C و ویتامین K را داراست. آن‌ها پروتئین، چربی، فیبر، کلسیم، آهن و بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را ندارند. در رژیم غذایی خیار حتی اگر در هر وعده، پروتئین هم مصرف کنید، نیاز روزانه بدن‌تان به مواد مغذی ضروری تامین نمی‌شود. برای کاهش وزن و بهبود سلامت بدن، بهتر است از نوعی رژیم غذایی متنوع بهره بگیرید. بدین معنا که رژیم غذایی‌تان حاوی گندم‌های کامل، سبزیجات، میوه‌ها، چربی‌های سالم، گوشت کم‌چرب و پروتئین های گیاهی باشد.

عوارض رژیم غذایی خیار

عوارض رژیم غذایی خیار

با اینکه ممکن است به طور موقت وزن کم کنید، با این حساب جنبه‌های منفی رژیم غذایی نیز می‌تواند نسبت به فواید آن قابل توجه باشد. در ادامه این موارد را به طور خلاصه خدمت شما بیان می‌کنیم.

این رژیم بسیار محدود است

رژیم خیار تنوع ندارد و به مدت ۲ هفته، بیشترین ماده خوراکی مصرفی‌تان فقط خیار خواهد بود. این رژیم، نه تنها از نظر مواد مغذی مناسب نیست، بلکه باعث ایجاد رفتارهای غذایی منفی،‌ مانند رژیم‌های شدید غذایی، می‌شود که در نهایت می‌تواند فرد را به اختلال غذا مبتلا کند.

کمبود چربی و پروتئین دارد

خیار وقتی همراه یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، منبع خوبی از مواد مغذی است. اما خیارها به طور طبیعی از کالری کمی برخوردارند و البته پروتئین و چربی که دو درشت‌مغذی ضروری‌بدن‌اند، بسیار کمی دارند. یک خیار ۳۰۰ گرمی فقط ۲ گرم پروتئین و ۰,۳ گرم چربی دارد.

در بسیاری از عملکردهای بدن، مانند تولید آنزیم و هورمون‌ها، حفظ ساختار پوست و رشد ماهیچه‌ها به پروتئین نیاز است. چربی‌ها برای عملکرد سیستم عصبی، سلامت مغز و جذب ویتامین‌های حلال در چربی، مانند ویتامین‌ A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K ضروری‌اند.

دائمی و همیشگی نیست

بیش از ۷ تا ۱۴ روز نمی‌توان از رژیم خیار پیروی کرد. از آنجایی‌که این نوع رژیم، کالری مورد نیاز بدن و مواد مغذی لازم را تامین نمی‌کند، برای دوره‌های طولانی مدت رژیم غذایی مناسب نیست. محدودیت شدید کالری پس از مدتی موجب کاهش سوخت و ساز بدن می‌شود. در واقع این واکنش طبیعی بدن نسبت به گرسنگی است. در نتیجه، احتمال اینکه دوباره چاق شوید، بیشتر می‌شود.

رژیم خیار

نمونه رژیم غذایی خیار برای لاغری

تنوع در این رژیم غذایی بسیار محدود است اما با این حال می‌توانید خودتان با کمی تغییر در نمونه‌های ارائه شده برنامه‌ی غذایی خود را طراحی کنید. در این بخش ۳ نمونه از رژیم غذایی خیار خدمت شما ارائه می‌کنیم.

روز اول در رژیم غذایی خیار:

  • صبحانه: ۲ عدد تخم مرغ به همراه خیار و چند نوع سبزی
  • میان‌وعده: ۲ عدد خیار
  • ناهار: سالاد خیار با آب لیمو و ماست یونانی
  • میان‌وعده: ۲ عدد خیار
  • شام: مرغ پخته و تفت داده شده، خیار و کمی برنج قهوه‌ای

روز دوم

  • صبحانه: اسموتی خیار ( مخلوطی از خیار، سیب سبز و اسفناج)
  • میان‌وعده: ۱ عدد خیار و تعدادی بادام
  • ناهار: ۱ عدد خیار، ۱ عدد پرتقال و چند لایه پنیر
  • میان‌وعده: چای سبز
  • شام: ۱ عدد خیار و پنیر کاتیج

روز سوم

  • صبحانه: تست گندم کامل، خیار و پنیر
  • میان‌وعده: ۲ عدد خیار
  • ناهار: سالاد خیار به همراه گوجه فرنگی و روغن زیتون
  • میان‌وعده: ۱ عدد سیب سبز
  • شام: ماهی پخته قزل‌آلا، خیار و سیب‌ زمینی تفت داده شده

پیروی از رژیم غذایی خیار ممکن است منجر به کاهش وزن شود اگر بتوانید حداقل یک هفته به آن پایبند باشید. با این حال، زمانی که رژیم غذایی عادی خود را ازسر می‌گیرید، احتمالا تمام وزن خود را بدست خواهید آورد. علاوه بر این، رژیم غذایی خیار فاقد مواد مغذی بوده و ناپایدار است.

برگرفته شده از: healthline.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.