مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

8 گام برای تدوین استراتژی دیجیتال برندینگ موفق

با ورود هر فرد به اتاق، اطرافیان متوجه حضور شخص جدیدی در محیط می شوند که حرفی برای گفتن دارد و در نوع خود، منحصر به فرد است. برند و نام تجاری کسب و کار شما نیز به همین صورت است؛ اگر استراتژی دیجیتال برندینگ شما به درستی تدوین و اجرا شده باشد، کسب و کار شما شخصیت، ظاهر و لحن منحصر به فرد خود را دارد و از این طریق می تواند مورد توجه قرار گرفته و مخاطبان هدف شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

استراتژی دیجیتال برندینگ چیست؟

8 گام برای تدوین استراتژی دیجیتال برندینگ موفق

پاسخ به این سوال که «دیجیتال برندینگ چیست؟ و چرا مهم است؟»، موضوع گسترده ای است که باید در سایت های تخصصی این حوزه به دنبال آن باشید؛ اما به طور کلی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که به نام تجاری شما شخصیت و لحن می بخشد و باعث می شود وفاداری مشتریان به بالاترین حد ممکن برسد.

برای این که در مسیر انجام این کار عملکرد موفقی داشته باشید، باید حتما نقشه راه مطمئنی برای خود تدوین کنید و بر اساس آن، مسیر منحصر به فرد خود را طی کنید. این نقشه راه یا همان استراتژی دیجیتال برندینگ، در واقع طرحی جامع است که به معرفی هویت برند به مشتریان در فضای دیجیتال کمک می کند تا در نهایت، وفاداری آن ها و فروش محصولات و خدمات افزایش یابد.

  • می خواهید نام تجاری شما چگونه شناخته شود؟
  • چه چیزی آن را منحصر به فرد می کند؟
  • دوست دارید مردم در مورد محصول یا خدمات شما چه فکری کنند؟

این ها سوالاتی هستند که با تدوین استراتژی دیجیتال برندینگ به آن ها پاسخ می دهید و مطمئن می شوید که میزان تعامل مشتریان با برند شما در جایگاه مناسبی قرار دارد.

یک نکته مهم!

دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ دو موضوع بسیار مهمی هستند که علی رغم هم پوشانی بسیار، باید به تفاوت های میان این دو نیز توجه شود. اگرچه بسیاری از افراد تفاوت دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ را نادیده می گیرند، اما به یاد داشته باشید تدوین یک استراتژی موفق، مستلزم شناخت کافی از این دو می باشد:

  • دیجیتال برندینگ: ایجاد تصویر و هویت برای برند از طریق لوگو، طراحی سایت و فعالیت در شبکه های اجتماعی برای ایجاد هویتی محکم در بستر دیجیتال.
  • دیجیتال مارکتینگ: تبلیغ تصویر برند موجود از طریق بازاریابی محتوا و تکنیک های تبلیغاتی برای تاثیرگذاری بر مخاطبان.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در 8 گام

8 گام برای تدوین استراتژی دیجیتال برندینگ موفق

چگونه یک استراتژی برند دیجیتال موثر ایجاد می کنید؟

روند دیجیتال برندینگ موثر به زمان، تلاش و دقت لازم نیاز دارد. به بیان دیگر می توان گفت که برای موفقیت در این فرایند به چیزی بیشتر از طراحی لوگو، ایجاد چند هشتگ و پاسخ به سوالات مخاطبان نیاز است. به طور کلی هشت مرحله ضروری برای ایجاد یک استراتژی دیجیتال برندینگ موفق وجود دارد:

1.      ماموریت و چشم انداز برند را مشخص کنید.

ماموریت و چشم انداز، سنگ بنای استراتژی دیجیتال برندینگ شما هستند. هر دو این ها مفاهیم گسترده ای هستند که به نحوه فعالیت شما جهت می دهند. ماموریت برند، همان کاری است که انجام می دهید و مشخص می کند که به چه کسی خدمت می کنید. این در حالی است که چشم انداز شامل مسیر کسب و کار شما در بلند مدت است و مشخص می کند که به کجا می روید. بنابراین برای ایجاد یک استراتژی موفق، باید این دو مورد را در قلب همه چیز قرار دهید و بر این اساس، روند کار خود را تعیین کنید.

2.      مخاطبان خود را بشناسید.

هرچه بیشتر در مورد مخاطبان خود بدانید و شناخت کامل تری نسبت به آن ها داشته باشید، بهتر می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید. شخصیت یا اصطلاحا پرسونای مخاطبان شما، نمایش های نیمه تخیلی از مشتری ایده آلی هستند که بر اساس تحقیقات بازار و بررسی داده های دقیق پیرامون مشتریان فعلی خلق می شوند. جنسیت، سن، وضعیت تاهل، علایق، وضعیت مالی و اجتماعی، شغل و … از جمله مواردی هستند که در خلق پرسونای مخاطب باید مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند.

3.      به قیف فروش توجه داشته باشید.

ضروری است که قیف فروش خود را به عنوان مسیری که مشتری بالقوه را به خرید هدایت می کند، بشناسید. یک استراتژی موفق دیجیتال برندینگ باید با قیف فروش شما همسو باشد تا مشتریان را به سمت تصمیم گیری نهایی برای خرید هدایت کند. به طور خلاصه، قیف فروش دارای چهار مرحله است:

  • آگاهی: تبلیغی ایجاد کنید که افراد را از سوشال مدیا به صفحه مورد نظر شما هدایت کند.
  • علاقه: در ازای آدرس ایمیل کاربران، چیزی با ارزش، مانند کتاب الکترونیکی یا گزارش رایگان، در اختیار آن ها قرار دهید.
  • تصمیم: اطلاعاتی را برای آموزش مخاطبان خود ارائه دهید و آن ها را برای خرید راهنمایی کنید.
  • اقدام: کوپن هایی را پیشنهاد دهید و سپس دوباره با آن ها تماس بگیرید تا توجهشان را دوباره جلب کنید.

4.      از تحلیل و آنالیز فعالیت رقبا غافل نشوید.

در بازار بسیار رقابتی امروز، تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف رقبا برای بهبود موقعیت خود در بازار ضروری است. برای این کار باید حتما از نقاط قوت و ضعف رقبا و حتی برند خود آگاه باشید و مخاطبان هدف خود را بشناسید. تنها در این صورت می توانید فعالیت درست و موفق در کانال های مختلف داشته باشید.

5.      برند بوک منسجم و اصولی طراحی کنید.

یکی از مهم ترین موارد در تدوین استراتژی برندسازی دیجیتال، طراحی یک برند بوک منسجم و اصولی است. لوگو، رنگ ها و فونت های شما باید در تمامی پلتفرم ها یکپارچه باشد. اگر طراحی گرافیک نقطه قوت شما نیست یا نیروی متخصص برای این کار ندارید، ممکن است بخواهید با انتخاب از میان شرکت های متخصص، برخی از مراحل کار را برون سپاری کنید.

6.      محتوای باکیفیت منتشر کنید.

ساده ترین راه برای ایجاد ترافیک و افزایش آگاهی از برند، تولید محتوای کاربرپسند است. محتوا بستری ایده آل برای ایجاد روابط معنادار با مشتریان است. با ارائه توصیه های عملی در مورد موضوعات موردعلاقه مخاطبان، مخاطبان وفاداری را جذب می کنید که به دنبال مطالب بیشتر هستند.

7.      پلتفرم مناسب فعالیت خود را پیدا کنید.

پلتفرم های متنوعی برای انتشار محتوا وجود دارد که هر یک قابلیت های متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهد. این که چه پلتفرمی را انتخاب کنید به نوع محتوا، نحوه انتشار آن و بودجه مد نظر شما بستگی دارد. وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی مختلف، وب سایت، حتی رسانه های عمومی مثل تلویزیون و رادیو، از جمله بسترهایی هستند که می توانید برای انتشار محتوا در نظر بگیرید.

8.      جایگاه ویژه ای را به تحلیل نتایج اختصاص دهید.

تحلیل نتایج، امری ضروری است که مشخص می کند استراتژی دیجیتال برندینگ شما چگونه عمل کرده و در طول زمان چقدر رشد داشته است. برای این کار باید تمام بسترهای فعالیت خود را در نظر بگیرید؛ از ترافیک سایت و رتبه کلمات کلیدی در لیست نتایج موتورهای جستجو گرفته تا میزان بازخورد دریافت شده از رسانه های اجتماعی، نظرات وبلاگ و … . با این کار، نقاط قوت و ضعف استراتژی خود را شناسایی می کنید و می توانید راهکار مناسب برای بهبود آن ها بیابید. به یاد داشته باشید که این کار را باید در بازه های زمانی مشخص انجام دهید تا از مقایسه آن ها، به نتایج دقیق و قابل تکیه دست یابید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.