مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

استفاده ارتش روسیه از ترسناک ترین زیر دریایی جهان

یکی از ترسناکترین و پیشرفته ترین زیردریایی های جهان، بلگورود است که در اختیار ارتش روسیه قرار دارد. از این زیردریایی چه می‌دانیم؟

پس از این که روسیه علیه اوکراین جنگ به راه انداخت در رسانه‌های روسی و خارجی‌زبان دیگر بسیار راجع به تجهیزات ارتش این کشور صحبت شد و حتی شایعه‌پراکنی‌های زیادی نیز در این باره به گوش رسید؛ اما اینکه واقعیت چیست و کدام حرف صحت دارد محل بحث است.

یکی از ترسناکترین و پیشرفته ترین زیردریایی های جهان در روسیه!

به تازگی ارتش روسیه یکی از طولانی ترین زیردریایی‌های جهان به نام بلگورود را تحویل گرفته که می‌تواند به تنهایی اژدرهای قاره پیمای خودران مجهز به کلاهک هسته‌ای را حمل کنند. نام کامل این زیردریایی کی ۲۳۹ بلگورود است و با خود قاره پیماهای موسوم به دومزدی (به معنای آخرالزمان) را حمل می‌کند.

ظاهرا قرار است که این زیردریایی پیش از آن که در اقیانوس آرام مورد استفاده قرار بگیرد و عملیاتی شود در یک عملیات آزمایشی حاضر باشد. این زیردریایی مجهز به هوش مصنوعی بوده و قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای است و از دیگر ویژگی‌های آن طولانی بودنش است. طول بلگورود حدود ۱۸۴ متر است و وزن آن روی آب به ۱۴ هزار و ۷۰۰ تن و زیر آب به ۲۴ هزار تن خواهد رسید.

ترسناکترین و پیشرفته ترین زیردریایی های جهان

جالب است بدانید که زیردریایی بلگورود یک زیردریایی تحقیقاتی است که مجهز به سیستم پیشرانه راکتور دوقلو شده و می‌تواند برای امور تحقیقاتی شش اژدر مجهز به سلاح هسته‌ای به نام پوسایدون را حمل کند و از این نظر سنگین ترین کشتی تحقیقاتی جهان محسوب می‌شود. لازم به ذکر است راکتورهای این زیردریایی می‌توانند به تنهایی هر کدام نزدیک به ۱۹۰ مگاوات انرژی تولید کنند.

بلگورود یک زیردریایی تحقیقاتی است

همان‌طور که گفتیم بلگورود یک زیردریایی با توانایی‌ها و پتانسیل‌های ستودنی و یکی از پیشرفته ترین زیردریایی های جهان است و مقامات روسیه هنگام تحویل گرفتن آن، به توانمندی‌هایش بالیدند. طبق آنچه سازنده این زیردریایی یعنی کارخانه کشتی سازی سِومَش گفته، بلگورود قادر است مسائل مختلف علمی را حل کند و عملیات‌های جستجو و نجات را طراحی نماید.

از دیگر توانمندی‌های این زیردریایی غول پیکر می‌توان به حمل وسایل نقلیه خودران و بدون سرنشین و وسایل نقلیه امداد و نجات در اعماق دریا اشاره کرد. البته روس‌ها معتقدند که این زیردریایی با هدف کار تحقیقاتی و علمی توسط نیروی دریایی روسیه در اقیانوس‌های جهان به فعالیت می‌پردازد و می‌تواند عملیات‌های جستجو و نجات را در آب‌های عمیق به سرانجام برساند؛ چرا که قادر به حمل زیردریایی‌های بدون سرنشین و خودران خواهد بود.

از طرفی وسایل نقلیه‌ای که از آن صحبت می‌شود، می‌تواند یک زیردریایی جاسوسی مانند لوشاریک باشد که عمدتا با هدف دست‌کاری و اختلال در کابل‌های ارتباطی زیر دریا ساخته می‌شود. ناگفته نماند که در بیانیه روسیه هیچ اشاره‌ای به حمل وسیله‌ای به نام پوسایدون نشده است.

زیردریایی بلگورود

به گفته فرمانده کل نیروی دریایی روسیه، آقای نیکلای اومنوف، زیردریایی بلگورود فرصت‌های جدیدی را برای روسیه در انجام مطالعات مختلف فراهم می‌کند و امکان کاوش‌های علمی و عملیات‌های مختلف نجات در دورافتاده ترین مناطق اقیانوس جهان را میسر می‌سازد.

پیش‌تر روسیه موفق شده بود زیردریایی تایفون را تولید کند که وظیفه آن نیز حمل کلاهک هسته‌ای بود. حالا بلگورود طولانی ترین زیردریایی جهان است و از کلاس زیردریایی تایفون محسوب می‌شود، ولی در بسیاری جهات از آن سبقت گرفته است. این زیردریایی قدرتمند به عنوان اولین زیردریایی شناخته می‌شود که می‌تواند اژدرهای قاره‌پیمای هسته‌ای پوسایدون را با خود حمل کند.

اصولا اژدرهای قاره‌پیما برای منفجر کردن کلاهک هسته‌ای طراحی می‌شوند و می‌توانند مقاصدی به مسافت ۵۰۰۰ مایل دریایی یا همان ۹۲۶۰ کیلومتر را با سرعتی نزدیک به ۵۰ تا ۱۰۰ گره دریایی یا همان ۹۳ الی ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت را مورد هدف قرار دهند. همان‌طور که احتمالا حدس می‌زنید، چنین انفجاری می‌تواند شدید و آثار وخیمی به جا بگذارد و خسارات زیادی به بار آورد.

البته هدف اصلی از این انفجار، پوشش رادیواکتیوی مناطق وسیعی از خط ساحلی خواهد بود؛ چرا که در این صورت خطری پایدار و همیشگی و البته غیر قابل جبران بر جای می‌گذارد. همچنین بر اساس آنچه گفته شده، روش شلیک کردن بلگورود به نحوی است که می‌تواند قابلیت‌های دفاع موشکی آمریکا را دور بزند.

زیردریایی بلگورود

در مورد بلگورود چه می‌گویند؟

یکی از وظایفی که زیردریایی بلگورود به عنوان یکی از پیشرفته ترین زیردریایی های جهان انجام می‌دهد این است که برای تحقق مأموریت‌های علمی خود و به عنوان یک زیردریایی مادر برای انجام امور تحقیقاتی، زیردریایی‌های دیگری را با خود حمل می‌کند. یکی از این زیردریایی‌ها می‌تواند سرنشین‌دار و برای دست‌کاری کابل‌های فیبر نوری زیر دریا باشد.

طی سال‌های اخیر در زیر دریا و در نزدیکی کابل‌های دریایی، فعالیت‌های مخاطره‌آمیز روسیه به شدت افزایش یافته و بسیاری از کشورها نگران این موضوع هستند که مبادا دسترسی به اینترنت بین قاره‌ای با اقدامات این کشور به خطر بیفتد. در واقع ممکن است روسیه در پی به خطر انداختن امنیت زیرساخت داده باشد.

زمانی که آمریکا شروع به تقویت و ارتقای سامانه موشکی ضد بالستیک خود کرد، روسیه نیز در صدد برآمد تا قابلیت‌های زیر آب خود را بهبود بخشد. در همین راستا اقدام به تولید پوسایدون کرد که یک اژدر به طول ۲۴ متر است و برد تخمینی آن ده هزار کیلومتر خواهد بود. این اژدر با سرعت ۱۰۰ گره دریایی قادر است تا عمق هزار متری حرکت کند. لازم به ذکر است که یک راکتور هسته‌ای کوچک انرژی آن را تأمین می‌کند و می‌تواند مجهز به کلاهک هسته‌ای نیز بشود.

طراحی بلگورود

در ابتدا قرار بود روسیه یک زیردریایی دیگر به نام اسکار بسازد که چند منظوره بود و اهداف دیگری را دنبال می‌کرد، اما سپس تصمیم گرفت بلگورود را تولید کند. زیردریایی اسکار قرار بود در سال ۱۹۹۲ ساخته شود، اما ۲۰ سال بعد و درست در سال ۲۰۱۲ بود که وزارت دفاع روسیه از بدنه آن برای ساخت یک کشتی دیگر استفاده کرد.

ترسناکترین و پیشرفته ترین زیردریایی های جهان

هم‌اکنون حاصل کار، بلگورود شده است که یک زیردریایی با بدنه‌ای به عرض ۲۹ متر و طول ۱۸۴ متر بوده و طولانی ترین زیردریایی جهان به شمار می‌آید. همچنین بد نیست بدانید که روی آب، بلگورود قادر است با سرعتی نزدیک به ۶۰ کیلومتر حرکت کند و برد آن بی‌نهایت می‌شود و همچنین می‌تواند تا چهار ماه یا ۱۲۰ روز زیر آب دوام بیاورد.

این زیردریایی تا به امروز تنها در عمق ۵۰۰ تا ۵۲۰ متری آزمایش شده و می‌تواند ۱۱۰ نفر را با خود حمل کند. بلگورود در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و از تابستان سال گذشته در دریای سفید مورد آزمایش قرار گرفته است. روسیه تاکنون اخباری مبنی بر محل استقرار و عملیات بلگورود منتشر نکرده است.

منبع گجت نیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.