مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

پل های دیدنی جهان 1

پل های دیدنی جهان -جهانی که در آن زندگی می‌کنیم پر از دستاوردهایی از بشر است که ما را شگفت زده می‌کنند و در این بین سازه‌هایی وجود دارند که نقاط مختلف جهان را به هم پیوند می‌دهند. این سازهای دست بشر چیزی نیست جز پل‌ها.

دیجی رو -محدودهای از آب را در نظر بگیرید که برای عبور و مرور از آن، هر چقدر هم که طولانی باشد، نیاز به تاسیس جاده باشد. مهندسان عمران برای رویارویی با این چالش آماده هستند تا پلهایی را برای رفع نیاز و مناسب موقعیت مورد نظر طراحی کنند؛ از پلهایی با طراحیهای پیچیده گرفته تا پلهای ساده. این گذرگاه احتیاج به ساخت یک جزیره مصنوعی دارد که از طریق آن باید یک تونل حفر شود، مانند پل کابلی اورسوند در اروپا (سوئد) به طول 8.04 کیلومتر، که یک پل دو طرفه جادهای و ریلی می باشد که هم مناسب رفت و آمد ماشینی است و هم مناسب برای عبور ریل راه آهن، که ارتباط مسیر‌های آن از دو طرف توسط یک پل و یک تونل برقرار شده است یا یک سازه چوبی ساده، همانند آنکه در منطقه هارتلند کانادا ساخته شده است.

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید

در این مقاله قصد داریم شما را با ده نمونه از طولانیترین پلهای جهان از پلهای معلق گرفته تا پلهای کابلی آشنا کنیم.در ادامه با دیجی رو همراه باشید.

1.پل هنگ کنگ- ژوهای-ماکائو

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید

پل هنگ کنگ-ژوهای-ماکائو طولانیترین پل فولادی با طرح پل-تونل سیستم است که سه منطقه در هنگ کنگ، ژوهای و ماکائو را به هم متصل میکند و در سال 2018 افتتاح شده است. این پل 54 کیلومتری شامل سه پل کابلی است که به یک تونل زیردریایی و دو جزیره مصنوعی متصل شدهاند. این پل از طولانیترین گذرگاههای دریایی در جهان است. استفاده خصوصی از پل به 10000 نفر از کسانی که پروانه دارند محدود میشود و اکثر مسافران با شاتلهای عمومی 24 ساعته از پل عبور میکنند.

2. پل دهولا- سادیا

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید

پل 9.15 کیلومتری دهولا -سادیا واقع در شمال شرقی هند، طولانیترین پل روی آب این کشور است. این سازه که با طرح ستونی ساخته شده است، استانهای اسام و آرونچال پرادش را به قسمت دیگر رودخانه لوهیت متصل میکند. ساخت پل دهولا- سادیا در ماه می سال 2017 به اتمام رسید و برای تحمل وزن تانکها و سایر ماشین آلات نظامی سنگین که از روی آن عبور میکنند، به قدر کافی مقاوم ساخته شده است.

3. پل شناور اورگرین

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید

پل شناور اورگرین در ارتفاع 2.35 کیلومتری واقع در سیاتل ایالت واشینگتون است که طویلترین پل شناور (پلی که روی بلوکه‌های بهم پیوسته بتونی ساخته شده) در جهان است. پل شش بانده اور گرین که در سال 2016 کامل شده، جایگزینی برای پل شناور قبلی به همین نام است که در سال 1963 ساخته شده بود و به واسطه عدم مقاومت آن در برابر زلزله و دیگر اتفاقات آب وهوایی قابل استفاده نبود. علاوه بر افزودن استانداردهای امنیتی در پل جدید، قسمت مخصوص عابرین پیاده و خط ویژه عبور دوچرخه روی آن تعبیه شده که افراد را از ماندن در ترافیک جاده‌ای نجات میدهد.

4. پل هارتلند

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید

طویلترین پل سر پوشیده در دنیا پل هارتلند است که شهر هارتلند را به سامرویل در نیوبرونزیک کانادا متصل میکند. این پل 390 متری در سال 1901 بازگشایی شد و از سال 1980 در لیست مکانهای ملی تاریخی کانادا ثبت شده است. اگرچه در ابتدای ساخت، این پل سرپوشیده نبود اما در طی عملیات بازسازی که در سال 1921 روی آن انجام شد، سقف چوبی نیز برای پل تعبیه گردید.

5. پل میان گذر دریاچه پونچاترین

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید

طولانیترین پل دنبالهداری که روی آب ساخته شده پل بتنی دریاچه پونچاترین در ایالت لوئیزیانای آمریکا است. 39 کیلومتر از طول این پل که بین شهرهای متایری و مندویل قرار دارد در سال 1956 به بهره برداری رسید اما قسمتهای شمالی سازه سیزده سال بعد در ماه می 1969 کامل و بازگشایی شد. زمانی که در سال 2011، نام پل تازه تاسیس خلیج جیائوژو در چین عنوان طولانیترین پل روی آب جهان را در کتاب رکوردهای گینس از آن خود کرد، جنجال بسیاری برپا شد چرا که این عنوان متعلق به پل دریاچه پونچاترین بود. این اختلاف زمانی حل شد که عنوان “طولانیترین پل دنباله دار روی آب” به گذرگاه دریاچه پونچاترین داده شد و عنوان طولانیترین پل رو آبی به پل خلیج چین تعلق گرفت.

6. پل اورسوند

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید

پل اورسوند به طول 8 کیلومتر، که بین دانمارک و سوئد قرار گرفته است را طولانیترین پل ریلی_جادهای اروپا میدانند. این پل در جولای سال 2000 بازگشایی شد. پل اورسوند، از مناطق ساحلی در سوئد، مستقیما به یک جزیره مصنوعی در تنگه اورسوند بنام پبر و بعد از طریق تونل زیر زمینی، به جزیره آماگار در دانمارک متصل میشود. نتیجه چهار سال تلاش مهندسان این شد که روزانه هزاران ماشین از طریق آن رفت و آمد کنند.

7. پل راسکی

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید

پل راسکی که طولانیترین پل کابلی دنیا به طول 4 کیلومتر  است بر روی قسمت شرقی تنگه بوسفر روسیه امتداد پیدا کرده است. پلی کابلی به پلهایی گفته میشود که از طریق رشتههای کابل به شاغولهای پل متصل شدهاند. این پل چهار بانده در سال 2012 به بهره برداری رسید و ارتفاع برجهای آن به فراتر از 300 متر میرسد. نکته خارق العادهای که درباره این پل وجود دارد این است که دهانه مرکزی پل (قوس بین برج ها) 1103 متر طول دارد.

8. پل ریو_نیتروی

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید

پل رئیس جمهور کوستا سیلوا که معمولا به نام پل ریو_نیتروی در برزیل شناخته میشود، طولانیترین پل در سراسر آمریکای لاتین با طول 13390 متر است. این سازه هشت بانده در سال 1974 به بهره برداری رسیده و شهرهای ریو دوژانیرو و نیتروی را از فراز خلیج گوانابارا بهم وصل میکند. ترافیک روزانه این پل 140،000 وسیله نقلیه اعلام شده است.

9. پل واسکو دو گاما

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید

پل واسکو دو گاما در شمال شهر لیبسون پرتغال، طولانیترین پل به طول 12.345 کیلومتر در اتحادیه اروپا است. سال 1998، در نمایشگاه جهانی که در پرتغال با موضوع (اقیانوسها، میراثی برای آینده) برگزار شد این پل نیز افتتاح شد و بعد از 500امین سالگرد کشف راه آبی بین هند و اروپا به این نام خوانده شد. پیش بینی شده که این پل شش بانده تا 120 سال آینده پا برجا باقی بماند و در برابر بادهای پرقدرتی که 249 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند، مقاومت کند.

10. پل آکاشی کای کیو

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید

این پل در ژاپن با گذشتن از روی تنگه آکاشی، شهر کوبه در هونشو را به ایوایا در جزیره آواجی متصل میکند و بزرگترین دهانه مرکزی را در بین پلهای معلق دنیا در اختیار خود دارد. دهانه مرکزی این پل به طول 1991 متر است و در کل پل به طول 3911 متر امتداد دارد. این پل در سال 1998، با هزینه 3.6 میلیون دلار و طی مدت ده سال ساخته شد. به دلیل وجود طوفانهای قدرتمند و زیادی که در تنگه آکاشی اتفاق میافتاد، این پل با هدف جلوگیری از تصادفات کشتیها در این تنگه ساخته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.