مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

هسته درونی زمین جوان‌تر از برآوردهای قبلی است

محققان با انجام مطالعه‌ای جدید عمر هسته درونی زمین را بین ۱ تا ۱.۳ میلیارد سال تخمین زدند که نسبت به برآوردهای قبلی کمتر است.

 

محققان دانشگاه تگزاس موفق شدند با شبیه سازی شرایط مرکز زمین در محیط آزمایشگاه عمر هسته درونی آن را تخمین بزنند. به گفته محققان طول عمر هسته درونی زمین بین ۱ تا ۱.۳ میلیارد سال و جوان تر از برآوردهای قبلی است. عمر هسته درونی زمین پیش از این بین ۱ میلیون تا ۴.۵ میلیارد سال تخمین زده می‌شد. تحقیقی که اخیراً انجام گرفت نیز عمر آن را ۵۶۵ میلیون سال تخمین زد.

میدان مغناطیسی زمین با حرکت‌های پیوسته آهن مذاب موجود در هسته بیرونی زمین ایجاد می‌شود، به این پدیده «ژئودینامو» گفته می‌شود. به گفته محققان این پدیده سبب حفظ میدان مغناطیسی زمین شده و از آن در برابر اشعه‌های کیهانی خطرناک محافظت کرده و سبب کارکرد صحیح قطب نما می‌شود. برآورد دقیق تر عمر هسته درونی زمین به محققان کمک می‌کند تا عمر این پدیده را با دقت بیشتری تخمین بزنند.

شبیه سازی کامپیوتری از میدان مغناطیسی زمین که با انتقال گرما در هسته زمین ایجاد می‌شود.

محققان می‌گویند توانایی آهن در انتقال گرما از طریق رسانندگی گرمایی (Thermal Conductivity) یکی از عوامل مهم در شناخت بهتر هسته زمین از جمله تاریخ شکل گیری آن است. آنها با شبیه سازی شرایط هسته زمین که فشار در آن به بیش از ۱ میلیون اتمسفر رسیده و دما به نزدیکی دمای سطح خورشید می‌رسد، توانستند میزان رسانایی آهن را اندازه گیری کنند.

«Jung-Fu Lin»، استاد دانشگاه تگزاس می‌گوید: «با دانستن اینکه چه مقدار گرما از هسته خارجی به گوشته پایینی انتقال داده می‌شود، می‌توانید به زمان خنک شدن زمین به حدی که هسته درونی شروع به کریستالیزه شدن می‌کند، پی برید.»

محققان با دانستن رسانایی آهن و انتقال گرما در طول زمان توانستند عمر هسته درونی زمین را با دقت بیشتری تخمین بزنند. یافته‌های این تحقیق همچنین نشان می‌دهند که هسته درونی نقش مهمی در تشکیل میدان‌های مغناطیسی زمین بازی کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.