مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

این حرکات، دروغگو را لو می‌دهد

راگامگ: طبق آمار‌های بدست آمده ژست و موقعیت بدنی ۹۰ درصد افراد در هنگام مکالمه، نشان‌گر این است که صحبت‌های فرد مورد نظر با حقیقت در تناقض است و به بیان دیگر فرد در حال دروغ گفتن است. فراموش نکنید که این موارد با قوانین زبان بدن تا ۸۰ درصد منطبق می‌باشد و افرادی که در دروغگویی مهارت دارند، می‌توانند با تمرین‌های زیاد به شما دروغ بگویند. ما در این مقاله سعی کرده ایم که بیشتر به این موضوع بپردازیم و از حقایق موقعیت بدنی آن‌ها بیشتر آگاه شویم.

با توجه به بررسی‌هایی که از طرف برخی روانشناسان معروف مانند آلن پیز انجام گرفته است، ۱۲ مورد از شایع‌ترین مواردی که به زبان بدن افراد دروغگو مربوط می‌شود، استخراج شده که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

این حرکات، دروغگو را لو می‌دهد

۱ – گاز گرفتن لب‌ها

به علت خشکی زیاد محیط دهان، معمولا افراد دروغگو به سختی صحبت می‌کنند. در واقع خشکی دهان یکی از واکنش‌های سیستم عصبی انسان به دروغ گفتن است. خب این اتفاق یک توضیح ساده هم دارد: زمانی که بدن شما واکنش تنش زا از خود نشان می‌دهد، سیستم عصبی به صورت اتوماتیک تولید بزاق را کاهش می‌دهد. پس اگر در این حالت به افراد دروغگو یک لیوان آب بدهید، به سرعت آن لیوان آب را می‌نوشند.

۲ – انداختن شانه‌ها به بالا و گرفتن چانه

اگر یک فرد در هنگام حرف زدن با شما ویا در طی مذاکره کاری مهم، یکی از شانه‌های خود را بالا انداخت و یا آن‌ها را کج کرد، می‌توانید به حالت دروغگویی او در حین مکالمه پی ببرید. به همین جهت است که شخص مذکور چانه خود را در دست گرفته تا تمرکز خود بر بحث را افزایش دهد و سعی کند تا دروغگویی خود را پنهان کند. از طرف دیگر، شانه انداختن به بالا در روابط عمومی یکی دیگر از نشانه‌های بی قیدی و شرطی است که خود به نوعی دروغ به حساب می‌آید.

۳ – باز کردن بیش از اندازه چشم‌ها

روانشناسان ادعا می‌کنند که افراد دروغگو در مدت طولانی نخواهعند توانست که ارتباط چشمی خود را در حالت عادی حفظ کنند. با این حال، اگر یک شخص به شما دروغ بگوید و اصرار کند تا شما به آنچه که می‌گوید را باور داشته باشید، او سعی خواهد کرد که به صورتا مستقیم به شما خیره شود تا تمرکزتان از حرف‌هایش کم شود. بهترین نشانه‌ای که می‌توان در این مواقع از آن استفاده کرد و باید به آن توجه داشته باشید این است که به تغییرات عضلات چشم او دقت کنید، زیرا آن فرد در تلاش است تا به نقاط دورتر نگاه کند. البته ممکن است به نظر برسد که آن‌ها قصد دارند که به صورت مستقیم به شما خیره شوند، که باید مراقب فریب آن‌ها بود.

این حرکات، دروغگو را لو می‌دهد

۴ – حالت تدافعی گرفتن

رفتن در لاک دفاعی جزو یکی از نشانه‌های بارز دروغگویی در افراد است. فرد دروغگو هر لحظه امکان دارد تا به صورت ناخودآگاه یک شی را بین شما و خودش قرار دهد؛ این واکنش به علت آن است که او سعی میکند دیوار دفاعی را برای خود ترتیب دهد. البته این حالت تدافعی نمونه‌های دیگری مانند پوشاندن دهان و یا چهره هم دارد. مثلا در اوقاتی که فرد با انگشتش، بینی خود را می‌خارد. در این لحظه او سعی می‌کند تا دهان خود را به وسیله انگشتش پنهان کند. این حالت تدافعی در واقع مثل این است که او خودش هم حرف‌های خود را باور ندارد.

۵ – گرفتن انگشت اشاره به سمت شما

فکر نمی‌کنم این حرکت توضیح زیادی نیاز داشته باشد. در واقع این وضعیت یادآور ضرب المثل «دست پیش را گرفتن است». انگشت اشاره همیشه به حالت تهاجم در نظر گرفته می‌شود. اگر شخصی با این ژست به سوالات شما واکنش تند و خشن نشان دهد، معمولا سعی در القای عصبانیت به سوی شما را دارد. همین طور افراد دروغگو از این حرکت برای پایان دادن به مشاجره‌ها استفاده می‌کنند تا دروغ‌شان نقش بر آب نشود.

این حرکات، دروغگو را لو می‌دهد

۶ – تکان دادن بیش از اندازه سر

چارلز داروین فقید متوجه شد که انسان‌ها هم درست مانند حیوانات تمایل دارتد تا ضمن علاقه به چیزی، سر خود را تکان دهند. این حالت روحی در دروغگو‌ها کمی بیش از حد اتفاق می‌افتد؛ به این علت که آن‌ها سعی دارند تا حرف دروغ خود را به دیگران توجیه کنند و در نتیجه سرشان را بیشتر تکان می‌دهند. همچنین افراد از این ژست برای جلب علاقه نیز استفاده می‌کنند و در صدد آن هستند که حرفای دروغ خود را بیشتر به افراد تفهیم کنند.

۷ – کشیدن یقه خود و مالیدن گردن

جالب است بدانید که گردن یکی از آسیب پذیرترین اندام‌های بدن افراد دروغگو است. در مواقعی که شما احساس خطر می‌کنید، ممکن است که یقه خود را کمی آزاد کنید تا مسیر تنفس برای‌تان کمی آزاد شود. این ژست نشان گر آن است که یک فرد احساس ناراحتی می‌کند و می‌خواهد آزاد باشد. یکی دیگر از ژست‌های عجیب و غریب دروغگوها، مربوط به گردن است که به نظر می‌رسد آن شخص اذیت شده و می‌خواهد از وضعیتی که در آن گرفتار شده، خلاص شود.

این حرکات، دروغگو را لو می‌دهد

۸ – پوشاندن نقاط آسیب پذیر بدن

قسمت‌های حساس در بدن مانند قفسه سینه، شکم و کشاله ران؛ این‌ها نقاطی هستند که افراد در هنگام نگرانی تلاش می‌کنند تا آن‌ها را پنهان کنند. در واقع توضیح فیزیولوژیکی که برای این ژست وجود دارد، بیانگر این واقعیت است که سیستم عصبی اتونومیکی در بدن شما، یک سیگنال را به طور مثال به عضلات شکم می‌دهد که حتی ممکن است که باعث اسپاسم دردناک نیز شود. بدیهی است که این واکنش در مواقع خطر روی می‌دهد و افراد دروغگو هم مدام در معرض خطر قرار دارند.

۹ – بازی کردن با وسایل مختلف

بازی کردن با انگشتان دست و یا بازی کردن با وسایل دیگر، نشانه دیگری از استرس برای نقش بر آب شدن موضوعی است که شخص دروغگو از آن وحشت دارد. معمولا کسی که دروغ می‌گوید، هنگام حرف زدن حرکت اضافی زیادی از خود نشان می‌دهد. البته یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌توانید به صحبت‌های طرف مقابل تان شک کنید، این است که به‌طور ناگهانی دست‌هایش را در جیبش می‌گذارد.

این واکنش به این دلیل است که وقتی فردی کف دست‌هایش را نشان می‌دهد یعنی این‌که او راحت و صادق است، بنابراین وقتی کسی دروغ می‌گوید به‌طور غریزی احساس می‌کند که باید دست‌هایش را پنهان کند؛ و یا درجایی دیگر برای پنهان کردن دست‌هایش، شروع به بازی کردن با وسایل دیگر میکند.

۱۰ – ظاهر خود را به صورت ناگهانی اصلاح کردن

شاید کمی عجیب به نظر برسد، ولی تغییر و اصلاح ناگهانی ظاهر افراد، بیانگر نارضایتی از وضع موجود است. این رفتار معمولا در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود، هنگامی که احساس ناراحتی می‌کنند و باید به سوالی پاسخ دهند که تمایلی به آن ندارند. در این مواقع، یک شخص دروغگو دائم با مو‌های خود بازی می‌کند و اگر برایش مقدور بود از لوازم آرایشی همراه خود برای تغییر حالت چهره‌اش به ویژه چشم‌هایش استفاده می‌کند. این رفتار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا احساس امنیت و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به حالت دروغ داشته باشند.

۱۱ – دور شدن از مخاطب

مانند یکی از الگو‌هایی که در موارد قبل ذکر کردیم، دور شدن افراد از موقعیت فعلی خود به علت نارضایتی از وضع موجود است. به دنبال این موضوع، کسی که دروغ می‌گوید، از استرس ناشی از دروغ رنج برده و در نتیجه در تلاش است تا از آن موقعیت فرار کند. هنگامی که در حال مکالمه هستید و مخاطب‌تان فاصله‌ا‌ش را با شما زیاد می‌کند، ترس رسوا شدن از حقیقت را دارد و ترجیح می‌دهد برای گریز از این وضعیت از شما دور شود.

۱۲ – گرفتن انگشتان در طی دست دادن

این حرکات، دروغگو را لو می‌دهد

اگر در حال دست دادن با کسی بودید و متوجه شدید که مدام به انگشتان شما نگاه می‌کند و علاوه بر این با انگشتان خود بازی میکند؛ همه این موارد ممکن است نشانه‌ای از این باشد که آن فرد با شما صادق نیست. در واقع این ژستی است که در سازمان‌های نظامی و ارتش به کار گرفته شده تا با واکنشی که هنگام دست دادن از طرف دریافت می‌شود، بتوانند کیفیت روابط عمومی فرد را بسنجند. علاوه بر این، افراد ممکن است انگشتان خود هنگام دست دادن را پشت به پشت بگذارند که یکی دیگر از نشانه‌های بی قید و شرط بودن در رابطه است. بنابراین، هنگامی که در حال دست دادن با کسی هستید، به دقت به حرکات انگشتان او توجه کنید.

منبع: brightside

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.