مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بررسی موتورسیکلت هیوسانگ GT250R؛ جنگجوی 250 سی سی کره‌ای

هیوسانگ GT250R یکی از محصولات سری GT کمپانی کره‌ای هیوسانگ است که در قالب دو مدل GT250 کومت از سری موتورسیکلت‌های نیکد و GT250R از سری موتورسیکلت‌های اسپرت روانه بازارهای مختلف شده است.

این محصول از سال ۲۰۰۴ در بازارهای جهانی حضور یافته و با توجه به کیفیت ساخت مناسب و عملکرد فنی قابل قبول توانست به فروش مناسبی دست یابد. چند سال بعد از عرضه هیوسانگ ۲۵۰ در مجامع بین‌المللی، شرکت «جهانرو» مونتاژ نمونه  GT250R را در ایران بر عهده گرفت و آن را با قیمت حدود هفت میلیون تومان به دست مشتریان داخلی رساند.

پس از آن در سال ۱۳۹۰ شرکت «کویر موتور» امتیاز نمایندگی رسمی کمپانی هیوسانگ کره جنوبی را در کشورمان دریافت نمود و به عنوان تنها تولیدکننده محصولات هیوسانگ اقدام به مونتاژ  GT250R کرد.

با توجه به تجربیات مالکان نمونه‌های مونتاژ شده توسط جهانرو و مقایسه آن با نمونه‌های تولید شده توسط شرکت کویر موتور، می‌توان دریافت که کیفیت مونتاژ شرکت جهانرو نسبت به کویر موتور اندکی بهتر بوده اما گیربکس نمونه‌های جهانرو در مقایسه کویر موتور خشک‌تر عمل می‌کند.

البته برخی ایرادات مونتاژی شرکت کویر موتور که در سری‌های اول این‌گونه موتورسیکلت‌ها وجود داشت، به مرور رفع شد و هیوسانگ 250 کویر موتور با کیفیت بهتر به دست مشتریان رسید.

در ادامه این مطلب موتورسیکلت هیوسانگ GT250R را که با نام هیوسانگ GT249R  نیز در بازار ایران شناخته می‌شود، از جنبه‌های مختلف نظیر طراحی، ویژگی‌های سواری، دینامیک رانندگی و… مورد بررسی قرار خواهیم داد.

طراحی ظاهری موتورسیکلت هیوسانگ GT250R

طرح ظاهری GT249R از نمای بغل بسیار جذاب به نظر رسیده و وجود فلاپهای سراسری در قسمت جلو به خوبی طرح یک موتورسیکلت اسپرت را به نمایش گذاشته است.  از این زاویه شاهد طراحی مهیج فلاپ‌های قسمت جلو هستیم که هواکش‌های مختلف روی آن تعبیه شده و ضمن ایجاد مسیر ورود و خروج هوا به صورت ایرودینامیک، موجب خنک نگه داشتن پیشرانه و سایر بخش‌های فنی شده است؛ همچنین زیبایی قابل قبولی به نمای بغل این موتورسیکلت اسپرت خیابانی بخشیده و حس و حالی تهاجمی و ستیزه گرانه را در ذهن بینندگان پدید می‌آورد.

در نمای روبرو نیز دو ورودی مشکی رنگ هوا در نظر گرفته شده که در نوع خود نسبتا متمایز و منحصر به فرد به نظر می‌رسند. با این حال طرح بیضی مانند و خلاقانه چراغ جلو نمی‌تواند نیازهای بصری مشتریان این‌گونه موتورسیکلت‌های اسپرت را به نحو احسن پاسخگو باشد و باید گفت که شکل این قسمت از هماهنگی مناسبی با سایر بخش‌ها که به صورت جسورانه و جوان‌پسند طراحی شده‌اند، برخوردار نیست.

به نظر می‌رسد اگر طرح چراغ جلو به صورت دوگانه و یا فرمی جذاب‌تر با زوایای تندوتیز و اشکال هندسی زیباتر ترسیم می‌شد، حالا ما شاهد یک موتورسیکلت اسپرت کاملا جذاب و بی‌نقص از لحاظ ظاهری می‌بودیم.

به هر حال به نظر می‌رسد طراحان این موتورسیکلت سعی داشته‌اند تا با آفرینش طرحی خلاقانه، به نوعی اصالت و ظاهری منحصر به فرد را برای این محصول ایجاد کنند تا با سایر موتورسیکلت‌های این کلاس تفاوت معنادار داشته باشد.

طراحی حجیم و عضلانی باک، صندلی غیریکپارچه با ارتفاع مختلف برای راکب و سرنشین، منبع اگزوز به رنگ کرومی و سایر قسمت‌های موتورسیکلت نیز از طراحی هماهنگ، زیبا و اسپرت سود می‌برند که همگی در ایجاد حس و حال خوشایند در ذهن بیننده به ویژه جوانان تأثیری کاملا مناسب دارند.

در مجموع می‌توان عنوان داشت که طراحی ظاهری این موتورسیکلت ریس خیابانی از همه نظر مناسب به نظر می‌رسد و اگر از فرم نه چندان خوشایند چراغ جلو بگذریم، نمی‌توان عیب و ناهماهنگی خاصی را در ظاهر این موتورسیکلت خیابانی پیدا کرد.

لازم به ذکر است که موتورسیکلت هیوسانگ GT250RC به عنوان نسخه نیوفیس از سال ۲۰۱۴ وارد بازار شد که نسبت به نمونه پیشین دچار تغییرات ظاهری اندک شده و ظاهری اسپرت‌تر را ارائه داده است.

هیوسانگ GT250R

مشخصات فنی موتورسیکلت هیوسانگ GT250R

در ابتدا باید این نکته را خاطرنشان سازیم که تمامی موتورسیکلت‌های هیوسانگ ۲۵۰ به صورت دو سیلندر وارد بازار ایران شده‌اند اما به دلیل آن که در ابتدا ورود موتورسیکلت‌های ۲۵۰ سی سی دو سیلندر به کشورمان ممنوع بود، در برگ سبز برخی از نمونه‌های اولیه به صورت یک سیلندر ذکر شده تا بدین ترتیب مجوز تردد آنها از سوی پلیس راهور صادر شود. بعدها با پیگیری کویر موتور این مشکل رفع و تردد موتورسیکلت‌های ۲۵۰ سی‌سی دوسیلندر نیز در کشورمان مجاز شد.

با این توضیح به سراغ پیشرانه هیوسانگ ۲۵۰ می‌رویم. این موتورسیکلت نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه ۲۴۹ سی‌سی با دو سیلندر هشت سوپاپ v شکل با زاویه ۷۵ درجه و سیستم سوخت‌رسانی انژکتور دریافت می‌کند.

هیوسانگ GT250R

حداکثر قدرت خروجی این انجین برابر با ۲۸ اسب بخار در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه بوده و حداکثر گشتاور آن به رقم ۲۲.۶ نیوتن متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. شتاب صفر تا صد این موتورسیکلت ۱۷۶ کیلوگرمی حدودا برابر با 8 ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید.

یک گیربکس پنج دنده با کلاچ چند صفحه‌ای غوطه‌ور در روغن وظیفه انتقال نیرو به چرخ عقب توسط زنجیر را بر عهده دارد. سیستم خنک‌کننده موتور از نوع روغن خنک بوده و توسط استارتر الکتریکی روشن خواهد شد. باتری مورد استفاده در این موتورسیکلت نیز از نوع ۱۲ ولت ۵ آمپر است. میانگین مصرف سوخت هیوسانگ GT250R نیز در حدود ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

هیوسانگ GT250R

سیستم تعلیق جلو از نوع دوشاخ تلسکوپی وارونه بوده و در عقب از کمک فنر تک یا مونوشاک استفاده شده است. ترمزهای جلو به صورت دو دیسکی ۳۰۰ میلیمتری با سیلندر ترمز دو پیستون بوده و در عقب از دیسک ۲۳۰ میلیمتری استفاده شده است.

دینامیک رانندگی و تجربه سواری

هیوسانگ جی تی۲۵۰ آر یک موتورسیکلت با ظاهر اسپرت و خیابانی بوده که از لحاظ شتابگیری و چالاکی عملکردی مورد انتظار را در اختیار راکب خود قرار نمی‌دهد؛ البته این مشکل به دلیل وزن نسبتا زیاد آن است اما به هر حال می‌توان گفت که سرعتش مناسب بوده و از این حیث نیازهای مشتریان را به خوبی برطرف خواهد کرد. هندلینگ این موتور نیز تحت تاثیر وزن بالایش قرار گرفته و مانورپذیری و کنترل آن در ترافیک کاری دشوار است.

هیوسانگ GT250R

از سوی دیگر وجود سیستم ترمز قوی و قدرتمند سبب شده تا اطمینان خاطر موتورسواران تا حد زیادی افزایش یافته و حین سواری گرفتن از این موتورسیکلت کره‌ای دغدغه توقف ایمن را نداشته باشند.

سیستم تعلیق هیوسانگ GT250R عملکرد مناسبی داشته و ضمن ایجاد سواری راحت، کنترل موتورسیکلت را در مواقع مختلف تا حدودی برای راکب راحت‌تر ساخته است. البته استایل خاص این موتورسیکلت و ارتفاع پایین دسته‌های آن می‌تواند در سواری‌های طولانی موجب بروز درد در قسمت کمر و مچ راکب شود، اما با این وجود حالتی آیرودینامیک را حین سواری برای وی فراهم می‌آورد.

هیوسانگ GT250R

مزایا و معایب هیوسانگ GT250R

از جمله مهمترین مزیت‌های موتورسیکلت هیوسانگ جی تی250 آر می‌توان به آستانه سرعت نهایی بالا، طراحی ظاهری اسپرت و مهیج و کیفیت ساخت مطلوب اشاره کرد. از سوی دیگر شنیده شده که پس از طی مسافت‌های طولانی انجین کمی بیش از حد داغ می‌شود که البته جهت رفع این مشکل می‌توان از اگزوزهای مناسب استفاده کرد تا خروج گازهای داغ از انجین راحت‌تر شده و موتورسیکلت کمتر دچار افزایش دمای بیش از حد شود. هندلینگ و شتاب ۰ تا ۱۰۰ این موتور نیز تا حدی انتقاد برانگیز بوده و نتوانسته نظر مثبت موتورسواران حرفه‌ای را نسبت به خود جلب سازد. در ضمن خدمات پس از فروش این موتورسیکلت نیز چندان گسترده نیست.

قیمت و شرایط بازار هیوسانگ GT250R

در حال حاضر شما می‌توانید یک موتورسیکلت هیوسانگ GT250R دست دوم را با قیمتی در حدود 50 تا 100میلیون تومان (بسته به مدل و میزان کارکرد) در بازار آزاد خریداری کنید. در مجموع نیز می‌توان اظهار داشت که این موتورسیکلت ریس شهری گرچه بهترین نمونه در میان هم‌نوعان خود نیست اما ضمن ارائه یک سواری مطمئن، ایمن و راحت، از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار بوده و یکی از گزینه‌های نسبتا معقول در جمع موتورسیکلت‌های ریس خیابانی ۲۵۰ سی سی به شمار می‌رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.