مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

برای درمان موخوره چه کار کنم؟

 موخوره ایجاد شکاف طولی در مسیر مو‌ها یا چند شاخه شدن انتهای آزاد موهاست که استفاده از شامپوی نامناسب، خشکی بیش از حد مو و کوتاه نکردن طولانی مدت مو، از عوامل به وجود آورنده آن است. جدای از این موضوع که چرا موخوره به وجود می‌آید، موضوع مهم این است که چگونه موخوره از بین می‌رود و راه‌حل چیست؟

بسیاری از پزشکان می‌گویند کوتاه کردن مو‌ها تنها راه از بین بردن موخوره است؛ ولی استفاده از راه‌های طبیعی هیچ‌گاه ضرر ندارد و می‌تواند بسیاری از مشکلات را هم حل کند و به مو‌های ما جانی تازه ببخشد. احتمالا سریع‌ترین راه‌حلی که به ذهن همه ما می‌رسد همین چیدن موهاست. ما در اینجا قصد داریم، راه‌حل‌های ساده و طبیعی دیگری غیر از کوتاه کردن مو را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

اجازه دهید مو‌ها به روش طبیعی خشک شوند

گرما و حرارت بیش از حد بزرگ‌ترین دشمن موی شماست. تا جایی که ممکن است از گرما دوری کنید. درست است که کنار گذاشتن سشوار و اتو برای خانم‌ها دشوار به نظر می‌رسد، اما بهتر است استفاده از این وسایل را به بعد از خشک شدن مو‌ها موکول کنید. حتما قبل از سشوار کشیدن از یک سرم مقاومت‌کننده در برابر گرما استفاده کنید تا آسیب کمتری به موهای‌تان وارد شود. فراموش نکنید که استفاده از سشوار، اتو و بابلیس به عادت هر روزه شما تبدیل نشود.

ماساژ مو با روغن

برای حفظ چربی و رطوبت مو، پوست سرتان را با روغن ماساژ دهید، ماساژ دادن مو باعث می‌شود رطوبت موهای‌تان حفظ شود. می‏‎توانید از روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل یا ترکیبی از این روغن‌ها را استفاده کنید. مقداری روغن روی مو ریخته و به آرامی ماساژ دهید، مدت یک ساعت بگذارید روی مو‌ها بماند سپس با شامپو موهای‌تان را بشویید.

ماسک تخم‌مرغ

ترکیب زرده تخم مرغ، روغن زیتون و عسل درمان خوبی برای موخوره محسوب می‌شود. یک زرده تخم مرغ را با سه قاشق سوپخوری روغن زیتون و یک قاشق سوپخوری عسل مخلوط کنید تا یکدست شود. این ماسک را به آرامی روی موهای‌تان ماساژ دهید به‌طوری که کل مو را در بر بگیرد. برای تاثیر بیشتر بهتر است موهای‌تان را با یک کیسه یا کلاه حمام بپوشانید تا مواد جذب مو‌ها شود. پس از یک ربع تا ۲۰ دقیقه، موهای‌تان را با شامپو ملایمی بشویید.

کرم روغن زیتون و سرکه سیب

موخوره بیشتر در مو‌های خشک دیده می‌شود، برای اینکه خشکی مو را از بین ببرید. سه قاشق غذاخوری روغن زیتون، دو قاشق غذا خوری سرکه سیب، سه قاشق غذاخوری عسل و دو قطره افشره خوراکی رزماری را با هم مخلوط کنید. ترکیب این مواد پس از مدتی شما را از شر موخوره خلاص می‌کند.

ماسک تهیه شده را روی موهای‌تان بگذارید و کمی ماساژ دهید سپس موهای‌تان را با یک حوله یا دستمال ببندید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند سپس موهای‌تان را شست‌وشو دهید.

برای درمان موخوره چه کار کنم؟

از برس مناسب استفاده کنید

توصیه می‌شود از برس و شانه‌هایی استفاده کنید که نوک نرمی دارند. برس و شانه‌های فلزی باعث صدمه دیدن مو‌ها می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود از برس‌ها و شانه‌هایی از جنس طبیعی مثل چوب استفاده کنید. فراموش نکنید که یک بار در روز شانه زدن مو کافی است. از برس کشیدن مو‌های خیس خودداری کنید. چون سبب کشیدگی مو‌ها و آسیب به آن‌ها می‌شود. علاوه بر این‌ها از گیره، سنجاق سر و کش‌های بیش از حد محکم هم استفاده نکنید.

لوسیون شیرین‌بیان

یک لیوان شیرین بیان را در سه لیوان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. پس از سرد شدن آن را صاف کنید. این مایع را به نوک مو‌های خود بمالید و این عمل را هر روز تکرار کنید تا موخوره از بین برود.

ماسک پاپایا

انبه هندی یا پاپایا سرشار از پروتئین است و نیاز‌های مو را از جهت درخشش، رطوبت و رشد تامین می‌کند. دو تکه از پاپایا را داخل مخلوط کن بریزید تا به صورت خمیر درآید. دو قاشق سوپخوری ماست به آن اضافه کنید، سپس آن را روی موهای‌تان بریزید به‌طوری که کل کف سر را بپوشاند. نیم ساعت بعد موهای‌تان را با آب و شامپو بشویید.

شست‌وشو با عسل

عسل یک نرم‌کننده طبیعی و فوق‌العاده برای مو محسوب می‌شود. دو قاشق سوپخوری عسل را در ۴ فنجان آب گرم بریزید و مخلوط کنید. بعد از شامپو کردن، آن را روی موهای‌تان بریزید تا مدتی روی مو‌ها بماند و موهای‌تان را نرم کند.

معجون شمبلیله و دال عدس

یک قاشق غذاخوری شنبلیله را با نصف فنجان دال عدس مخلوط و آسیاب کنید، بعد نصف فنجان کشک به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید. حالا این معجون را به کل مو‌ها و پوست کف سرتان بمالید و حدود دو ساعت صبر کنید و در نهایت موهای‌تان را با یک شامپوی ملایم بشویید. همچنین می‌توانید نصف فنجان کشک را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید، خوب به هم بزنید و به مو‌ها و کف سرتان بمالید. حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید. آن را بشویید و ببینید که موهای‌تان چقدر نرم، لطیف و درخشان می‌شود.

برای درمان موخوره چه کار کنم؟

مخلوط درخشان‌کننده انبه و ماست

یک انبه رسیده متوسط را پوست بکنید، دانه آن را جدا کرده و آن را قطعه قطعه کنید، بعد آن را درون مخلوط‌کن بریزید و خوب هم بزنید تا کاملا حالتی خمیری پیدا کند. حالا یک فنجان ماست تازه به انبه اضافه کنید و مو‌ها و پوست کف سرتان را کاملا با این مخلوط بپوشانید. حدود ۳۰ دقیقه بعد مو‌ها را آب بکشید و با شامپو بشویید. این دستورالعمل را تا چهار هفته به کار‌گیرید تا ببینید هم موهای‌تان درخشان می‌شود و هم موخوره‌ها از بین می‌روند.

اگر می‌خواهید با موخوره خداحافظی کنید:

  • نوک مو‌ها را چند سانتی‌متر کوتاه کنید.
  • از برس‌ها و شانه‌هایى از جنس مواد طبیعى (چوب و…) استفاده کنید.
  • از روغن‌هاى گیاهى برای مو‏های‌تان استفاده کنید.
  • شامپو‏هاى طبیعى که اسیدى و قلیایى نیستند را به کار ببرید.
  • هنگام شست‌وشوى مو‌ها از آب خیلى گرم استفاده نکنید.
  • به صورت مداوم از سشوار یا اتو مو استفاده نکنید.
  • گاهى موهای‌تان را ببافید.

چرا موخوره به وجود می‌آید؟

موخوره یا دو شاخه شدن مو، زنگ خطری است که نشان می‌دهد مو‌های شما تغذیه مناسبی ندارند و رطوبت کافی به آن‌ها نمی‌رسد. هر تار مو در سطح خود لایه بسیار ظریف محافظت‌کننده‌ای از رطوبت و چربی دارد که از یک‌سو مقابل عوامل فیزیکی و شیمیایی محیط یا صدمات وارده از مو محافظت می‌کند و از طرفی دیگر موجب لطافت و انعطاف آن می‌شود. موخوره وقتی ایجاد می‌شود که لایه محافظ در انتهای فیبر‌های مویی نوک مو از بین برود و سر مو چند شاخه شود.

برای درمان موخوره چه کار کنم؟

مو‌های بلند، خشک، تحت فشار و کشش، بیشتر در معرض موخوره قرار می‌گیرند. استفاده زیاد از رنگ مو و دکلره در دوره زمانی کوتاه، استفاده مداوم از سشوار و دیگر حالت‌دهنده‌های مو مثل اتو، شامپو‌های ناملایم و نامرغوب، قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید، کوتاه نکردن و مراقبت نکردن از مو‌ها همگی مو‌ها را خشک می‌کنند و آمینو اسید‌های مو را از بین می‌برند. مو‌های خشک و ضعیف حین مدل دادن یا برس کشیدن به‏راحتی خرد می‌شوند. اگر فکر می‌کنید رشد موهای‌تان خیلی کند شده است، ممکن است موخوره دلیل اصلی آن باشد.

راه‌های پیشگیری از موخوره

  • بهترین راه برای پیشگیری از موخوره این است که هر چند وقت یک بار مو‌های خود را کمی کوتاه کنید.
  • کم آبی یکی علت‌های ایجاد موخوره است، بنابراین آب فراوان بنوشید.
  • ترکیبات حاوی الکل نیز سبب موخوره می‌شوند، از شامپو‌هایی که در آن‌ها الکل به کار رفته است، استفاده نکنید.
  • برس و شانه‌های فلزی باعث صدمه دیدن مو و ایجاد موخوره می‌شوند به همین دلیل توصیه می‌شود از برس‌ها و شانه‌های از جنس طبیعی استفاده کنید، در ضمن موهای‌تان را به آرامی شانه و از برس زدن‌های خشن خودداری کنید.
  • استفاده از گیره و سنجاق سر و کش‌های محکم، چون باعث کشیدن مو‌ها می‌شوند و همین امر در ایجاد موخوره موثر است پس در انتخاب آن‌ها باید دقت شود.
  • سشوار و اتو و به‌طور کلی حالت‌دهنده‌های مو چربی طبیعی مو را از بین می‌برند و سبب موخوره می‌شوند، بنابراین سعی کنید از آن‌ها کمتر استفاده کنید.
  • از برس کشیدن مو‌های خیس خودداری کنید، چون سبب کشیدگی مو‌ها و آسیب به آن می‌شود.
  • موی خود را زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار ندهید.
  • هنگام شست‌وشوی مو‌ها از آب خیلی داغ استفاده نکنید.
  • روغن‌های گیاهی مثل روغن بادام و روغن زیتون را به نوک مو‌ها بمالید. از لعاب کتیرا هم می‌توانید برای درمان موخوره استفاده کنید.

برای درمان موخوره چه کار کنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.