مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

4 ماده شیمیایی سمی در گوشه و کنار خانه که در کمین سلامت شما هستند

خانه های ما مملوء از مواد شیمیایی مصنوعی هستند، از مصالح ساختمانی گرفته تا محصولات روزمره ای که از آن ها استفاده می کنیم. گرچه علم هنوز در حال بررسی آثار این مواد بر بدن است، اما شواهدی وجود دارد که بیان می کند بعضی از این مواد شیمیایی می توانند در بروز سرطان، نقص در رشد و مشکلات باروری نقش داشته باشند. در ادامه با ۴ مورد از مهم ترین این مواد سمی آشنا خواهیم شد و می خواهیم ببینیم چطور می توانیم خود را از خطرات آن ها حفظ کنیم.

۱- مواد آفت کش

مواد شیمیایی خانه

در کجا وجود دارند؟ مواد آفت کش معمولاً در میوه ها، سبزیجات، سیب زمینی و شیر و تعداد دیگری از مواد غذایی وجود دارند.

چه تأثیری بر سلامت دارند؟ گرچه دانشمندان هنوز در حال تحقیق بر روی ارتباطی هستند که میان مواد افت کش و بیماری های انسانی وجود دارد، اما تحقیقات نشان داده قرار گرفتن در معرض بعضی مواد آفت کش ممکن است باعث بروز سرطان هایی مثل سرطان خون و سرطان لنفوم غیر هاجکین شود. پژوهش ها از وجود ارتباط میان مواد آفت کش و ریسک ابتلا به اوتیسم در خردسالان و همینطور اختلال کم توجهی – بیش فعالی در کودکان و نوجوانان حکایت دارد.

چطور کمتر در معرض شان قرار بگیریم؟ سعی کنید از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید، گرچه محصولات ارگانیک هم می توانند حاوی مواد آفت کش باشند.

۲- فتالات

در کجا وجود دارند؟ فتالات جزء خانواده ی مواد نرم ساز محسوب می شود که پلاستیک را بادوام و انعطاف پذیر می کنند. گرچه در بعضی کشورها استفاده از فتالات در اسباب بازی ها و محصولات مربوط به کودکان ممنوع شده، اما از این مواد شیمیایی هنوز در تولید استفاده می شود. تا سال ۲۰۱۶ فتالات هنوز یک سوم از بازار مواد نرم ساز را به خود اختصاص داده بود. تا سال ۲۰۱۷، ۶۵ درصد از مواد نرم سازی که در دنیا مورد استفاده قرار می گرفت فتالات بود. بعضی محصولات حاوی فتالات عبارتند از: لاک ناخن، اسپری های مو، شامپوها، عطرها، کفپوش های وینیل یا همان پی وی سی و پرده های حمام.

چه تأثیری بر سلامت دارند؟ تحقیقات از وجود ارتباط میان قرار گرفتن در معرض فتالات و برخی از مشکلات باروری از جمله کاهش عملکرد باروری در مردان و بروز آندومتریوز در زنان حکایت دارد. در پژوهش های دیگری هم به وجود ارتباط میان فتالات و بروز چاقی، اختلال کم توجهی – بیش فعالی، آسم، دیابت و سرطان پستان پی برده شده.

چطور کمتر در معرض شان قرار بگیریم؟ با توجه به اینکه بسیاری از محصولات حاوی فتالات هستند، کم کردن مواجهه ی خود با این ماده ی شیمیایی کار دشواری است. یک ترفند کمک کننده اما این است که در هنگام خرید محصولات به توضیحات روی بسته بندی آن ها دقت کنید. اگر به عبارت recycling-code-3 یا واژه ی «معطر» یا «دارای رایحه» برخوردید، ممکن است آن محصول حاوی فتالات باشد.

۳- بیسفونل اِی (BPA)

در کجا وجود دارند؟ بیسفونل اِی یا BPA یک ماده ی شیمیایی است که عمدتا در محصولات پلاستیکی ای مثل بطری های آب و بسته بندی مواد غذایی وجود دارد. این ماده در فیش های خرید و دیواره ی قوطی های آلومینیومی هم وجود دارد.

چه تأثیری بر سلامت دارند؟ بسیاری از دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که میان قرار گرفتن در معرض ماده ی BPA و ابتلا به چاقی ارتباط وجود دارد. تحقیقات از وجود ارتباط میان این ماده ی شیمیایی و بروز بیماری سرخرگ کرونری، بالا رفتن فشار خون و مشکلاتی در رشد باروری زنان حکایت دارد. گرچه سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا BPA را برای انسان ها بی خطر اعلام کرده، اما این اظهار نظر قطعی همواره از سوی جامعه ی علمی مورد تردید بوده.

چطور کمتر در معرض شان قرار بگیریم؟ برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ماده ی BPA باید از استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروفر و مصرف مواد غذایی کنسرو شده خودداری کرده و به جای ظروف پلاستیکی از ظروف شیشه ای یا استیل استفاده کنند.

۴- مواد کندساز اشتعالی

در کجا وجود دارند؟ مواد کندساز اشتعالی مواد هستند که فعل و انفعال شیمیایی منجر به اشتعال را کند می کنند. از این مواد در ابزارهای الکترونیک، مبلمان، فرش و مصالح ساختمانی برای کاهش اشتعال پذیری آن ها استفاده می شود. در بعضی کشورها استفاده از مواد کندساز اشتعالی در تولید برخی محصولات ممنوع یا محدود شده. اما این مواد شیمیایی در محیط زیست وجود دارند و ما از طریقر خاک، آب و هوا در معرض آن ها هستیم. این مواد در گرد و غبار خانگی هم وجود دارند.

چه تأثیری بر سلامت دارند؟ پژوهش ها از وجود ارتباط میان قرار گرفتن در معرض مواد کندساز اشتعالی و مشکلاتی مانند سرطان تیرویید، اختلال کم توجهی بیش فعالی، کند شدن رشد مغز و کاهش ضریب هوشی کودکان خکایت دارد. مواد کندساز اشتعالی درون گرد و غبار فضاهای داخل هم مممکن است باعث ابتلا به آلرژی و آسم شوند.

چطور کمتر در معرض شان قرار بگیریم؟ گردگیری و استفاده از جاروبرقی به طور مکرر می تواند به کاهش احتمال استنشاق گرد و غبار حاوی مواد کندساز اشتعالی کمک کند. والدین هم باید مراقب باشند در تشک خواب و اسباب بازی های فرزندشان از فوم پلی یورتان استفاده نشده باشد.

بیشتر بخوانید:

۹ وسیله سمی و خطرناکی که هر روز با آن ها سر و کار داریم

GIF
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.