مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

تعداد هسته های CPU چه تاثیری روی بازی کردن دارد؟

انتخاب بهترین کارت گرافیک برای گیمینگ به نسبت آسان است. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که چند بنچمارک چک کنید، راندمانی که قرار است بگیرید را با پولی که قرار است پرداخت کنید مقایسه کنید، و تمام. اما جریان پردازنده‌ها کمی فرق می‌کند. درست است که راندمان یک CPU بر اساس مشخصاتش متفاوت است، اما برای گیمینگ نمی‌توان به یک نتیجه دقیق رسید؛ چرا که عملکرد CPU نه تنها بازی به بازی فرق می‌کند، بلکه وابستگی زیادی هم به کارت گرافیک موجود روی کامپیوتر دارد. با این حال، یک بخش از مشخصات پردازنده وجود دارد که همیشه به چشم می‌آید و آن هم تعداد هسته است.

 در این راهنما، می‌خواهیم بررسی کنیم که در سال ۲۰۲۰ چه تعداد هسته CPU برای گیمینگ نیاز دارید، و این که آیا اصلا تعداد هسته آنقدر مهم است یا نه. پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

هسته CPU چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، تعداد هسته نشان می‌دهد که CPU در آن واحد چند کار می‌تواند انجام دهد. قدیما، پردازنده‌های تک‌هسته‌ای نمی‌توانستند از عهده مولتی‌تسکینگ برآیند. در عوض، آن‌ها به سرعت بین وظایف اولویت‌بندی شده جابجا می‌شدند و خودتان می‌توانید حدس بزنید چرا این کار راندمان چندان جالبی به همراه نداشت.

این ماجرا در سال ۲۰۰۵ با عرضه اولین نسل از CPUهای دو هسته‌ای به پایان رسید و به مرور، پردازنده‌هایی با چهار، شش، هشت و یا بیشتر هسته طی دهه بعد راهی بازار شدند.

با این که پردازنده‌های چند هسته‌ای از نظر مولتی‌تسکینگ و انواع نرم‌افزارهای حرفه‌ای یک پیشرفت کامل به شمار می‌روند، سوال اینجاست که آن‌ها چقدر در گیمینگ تاثیر می‌گذارند.

راندمان تک هسته‌ای در مقابل راندمان چند هسته‌ای در گیمینگ

در گذشته، داشتن یک CPU با تعداد هسته‌های بالا معنی چندانی در گیمینگ نداشت، چرا که اکثر بازی‌ها برای بهره‌گیری از چندین هسته برنامه‌نویسی نشده بودند. اما همه چیز طی چند سال اخیر عوض شده است.

با گسترش حضور پردازنده‌های چند هسته‌ای، طبیعتا بازی‌سازان هم کم کم شروع به بهینه‌سازی بازی‌هایشان برای این پردازنده‎‌ها کردند. با این که راندمان تک هسته‌ای مهم‌تر از راندمان چند هسته‌ای در گیمینگ است، اما بازی‌های مدرن از چندین هسته بهره می‌برند و نباید تعداد هسته را دست کم گرفت.

اگر بخواهیم یک پیشنهاد کلی بدهیم، می‌گوییم که داشتن شش هسته بهترین نقطه میانی برای گیمینگ در سال ۲۰۲۰ است و پردازنده‌هایی همچون Intel i5-9600K و یا AMD Ryzen 5 3600X جزو بهترین پردازنده‌های میان‌رده در بازار به حساب می‌آیند.

البته معنی‌اش این نیست که CPUهای چهار هسته‌ای حالا دیگر برای گیمینگ نامناسب شده‌اند. آن‌ها همچنان جزو بهترین انتخاب‌ها برای کامپیوترهای ارزان قیمت‌تر به شمار می‌روند. اما با این حال، باید در نظر داشته باشید که آن‌ها چندان برای سال‌های آینده مناسب نیستند و در نهایت می‌توانند کارت‌های گرافیک میان‌رده به بالا را باتلنک کنند.

درباره CPUهای با هشت هسته یا بیشتر، ارزش آن‌ها در گیمینگ به کارت گرافیکی که در کامپیوترتان است بستگی دارد. مثلا می‌گوییم، هیچ دلیلی وجود ندارد که یک پردازنده i7 9700K برای کامپیوتری بخرید که کارت گرافیکش یک GTX 1660 Ti است، اما اگر پای یک کارت گرافیک رده بالا همچون RTX 2080 Super وسط باشد، آن وقت یک پردازنده قدرتمند مثل سری i7 یا Ryzen 7 کاملا ارزشش را خواهد داشت.

هسته‌های فیزیکی و هسته‌های منطقی

تا بحث تعداد هسته‌های CPU وسط است، باید به هسته‌های منطقی یا ترد (Thread) هم اشاره‌ای داشته باشیم.

تکنولوژی‌های هایپرتردینگ Intel و مولتی‌تردینگ AMD به یک هسته فیزیکی اجازه می‌دهند تا دو کار را همزمان انجام دهد و در واقع، به عنوان دو هسته منطقی عمل کند. حالا این مولتی‌تردینگ/هایپرتردینگ به درد می‌خورد؟ قطعا بله.

بیشتر پردازنده‌های سری Ryzen شرکت AMD شامل مولتی‌تردینگ می‌شوند، از مدل‌های ارزان‌قیمت گرفته تا میان‌رده. اما در نسل نهم CPUهای Intel، تنها سری i9 است که شامل هایپرتردینگ می‌شود. البته در سری دهم یا Comet Lake که به زودی راهی بازار می‌شود، تمامی مدل‌ها قرار است شامل هایپرتردینگ باشند.

حالا، با این که تعداد بالای ترد/هسته به راندمان کلی کمک می‌کند، راندمان دقیق در هر بازی متغیر است. چون Ryzen 5 3600X دارای ۱۲ ترد است و i5 9600K فقط ۶ دلیل نمی‌شود که اولی راندمان بهتری داشته باشد. همان طور که گفتیم، این مسئله بیشتر به نحوه کدنویسی شدن بازی مد نظر و کارت گرافیکی که در اختیار داریم بستگی دارد. در یک بازی ممکن است دو پردازنده فرق خاصی با یکدیگر نداشته باشند، اما شاید در یک بازی دیگر اختلاف آن‌ها در حد روز و شب باشد.

معضلی به نام باتلنک

بالاتر درباره موضوع باتلنک (Bottleneck) صحبت کردیم، اما اصلا باتلنک چی هست؟

وقتی که یک کارت گرافیک نمی‌تواند از حداکثر توان خود بهره ببرد، آن هم به این دلیل که CPU زیادی کند است و نمی‌تواند دستورات را به اندازه کافی سریع اجرا کند، آن موقع می‌گوییم کارت گرافیک باتلنک شده است. برعکسش هم صادق است، همانند وقتی که یک CPU بسیار قدرتمند همچون i7 9700K را کنار یک کارت گرافیک ارزان همچون GTX 1650 Super قرار دهید.

در چنین سناریویی، داشتن یک پردازنده قوی‌تر باعث افزایش راندمان نمی‌شود و شما فقط پول اضافه هدر داده‌اید. در نهایت هم هیچ راه صد درصد قابل اعتمادی برای تعیین این که آیا ترکیب یک پردازنده با کارت گرافیک منجر به باتلنک می‌شود یا نه وجود ندارد. سایت‌هایی هستند که می‌توانند سازگاری CPU/GPU را تخمین بزنند، اما دقتشان صد درصد نیست.

اما کلا جهت دادن یک ایده کلی:

  • پردازنده‌های i3 و Ryzen 3 برای GPUهای ارزان‌قیمت، همچون GTX 1650 Super یا Radeon RX 580 مناسبند.
  • پردازنده‌های i5 و Ryzen 5 برای GPUهای میان‌رده، همچون RTX 2060 Super و Radeon RX 5600 XT مناسبند.
  • پردازنده‌های i7 و Ryzen 7 برای GPUهای رده بالا، همچون RTX 2070 Super یا RTX 2080 سوپر مناسبند.

سری‌های بسیار قدرتمند i9 یا Ryzen 9 نیز به طور کل برای گیمینگ زیادی هستند و مگر در حالتی که به دنبال استفاده از برنامه‌های حرفه‌ای و پرمصرف یا جمع کردن یک سیستم با چند کارت گرافیک باشید، چندان ارزش خرید ندارند.

نتیجه

همان طور که می‌بینید، جواب ساده و سرراستی به سوال اصلی‌مان وجود ندارد. تا همین چند سال پیش، پردازنده‌های دو هسته‌ای همچنان برای برخی از کامپیوترها مناسب بودند و امروزه، پردازنده‌های چهار هسته‌ای دیگر دارند تاریخ مصرف گذشته می‌شوند.

به طور کل، برای گیمینگ در سال ۲۰۲۰، پردازنده‌های چهار هسته‌ای فقط برای کامپیوترهای ارزان قیمت مناسبند و برای گزینه‌های میان‌رده، پردازنده‌های شش هسته‌ای پیشنهاد می‌شوند. هشت هسته‌ای‌ها بیشتر برای کامپیوترهای رده بالا مناسبند.

در نهایت هم این‌ها فقط ایده‌هایی کلی هستند و راندمانی که شما قرار است داشته باشید مدل به مدل، کارت گرافیک به کارت گرافیک، و بازی به بازی فرق خواهد کرد. پس حتما چند بنچمارک چک کنید.

منبع: GamingScan

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.