مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

شرکت چینی NIO امکان اجاره باتری را فراهم کرد؛ تحولی در ساخت خودروهای برقی

استارتاپ چینی NIO که با هدف تولید اتومبیل‌های برقی خودران پایه‌گذاری شده، اخیرا از یک سرویس جدید برای بازار داخلی پرده‌برداری کرده است. این سرویس به منظور تسهیل خرید و مالکیت محصولات کمپانی توسعه یافته و «باتری به عنوان خدمت» (Battery as a Service یا به اختصار BaaS) نام دارد.

سرویس BaaS این امکان را فراهم می‌کند که مشتریان محصولات NIO را بدون باتری از شرکت خریداری کنند. پس از دریافت خودرو مالکین می‌توانند بسته به نیازها و شرایط مالی، باتری با ظرفیت یا قیمت متناسب را سفارش دهند. به گفته NIO سرویس BaaS مشکلاتی نظیر افت کارایی باتری و کاهش شدید قیمت نمونه‌های دست دوم را برطرف کرده و امکان ارتقای راحت باتری را برای مشتریان میسر می‌سازد.

حتما خواهید پرسید قیمت یک اتومبیل برقی بدون باتری تا چه حد ارزان‌تر تمام می‌شود؟ کمپانی NIO در پاسخ به این سوال می‌گوید چنانچه فردی مدلی را با سرویس BaaS خریداری کند، تا 70 هزار یوان (معادل 10 هزار دلار) مبلغ کمتری را پرداخت خواهد کرد. در صورت انتخاب پک باتری 70 کیلووات ساعتی توسط همین فرد، وی باید ماهانه 980 یوان (معادل 141 دلار) پرداخت کند.

شرکت NIO برای فروش خودروهای برقی بدون باتری مراحل قانونی را طی کرده و از ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه مجوزهای لازم را اخذ نموده است. به گفته این شرکت نخستین مشتری خودروی بدون باتری، خرید خود را انجام داده است.

مسلما اگر تکنولوژی باتری قابل تعویض NIO نبود، راه‌اندازی سرویس Baas هم میسر نمی‌شد. جالب اینکه این خودروساز تازه‌تاسیس چینی تاکنون بیش از 1200 پتنت در رابطه با تعویض باتری به ثبت رسانده است.

بد نیست بدانید NIO بیش از 800 هزار بار نسبت به تعویض باتری اقدام کرده و دولت چین در راستای حمایت از این کمپانی تکنولوژی اختصاصی آن را به یک استاندارد ملی تبدیل کرده است.

طبق قوانین دولت چین، خودروهای الکتریکی که قیمتی فراتر از 300 هزار یوان (معادل 43400 دلار) دارند، فقط در صورت تجهیز به باتری قابل تعویض مشمول دریافت سوبسید می‌شوند. ناگفته نماند به غیر از شرکت NIO، رنو نیز با کانسپت مورفوز ایده باتری‌های قابل تعویض را به نمایش گذاشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.