مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

با حواس پرتی کودکان چگونه برخورد کنیم /راه های تربیت و دلایل مشکل

در بین اکثر بچه ها بی نظمی یا بی اهمیتی دیده می شود عواملی از جمله شنیدن بیش از حد صدای موسیقی ،برنامه های گوناگون تلویزیونی ،انواع اسباب بازی ها و عواملی اینچنینی باعث حواس پرتی کودکان می شود .در این بین بی نظمی و حواس پرتی بعضی از کودکان بیشتر از هم سن و سالان خود است و این والدین را نگران کرده و باعث بروز مشکلات متعددی از جمله مشکلات تحصیلی یا اعتماد به نفس کم در آنها می شود .

حواس پرتی کودکان و برخورد ما

برای حل این مشکل و شرایط نامطلوب ،کودکان باید آموزش های لازم از جمله مهارت سازماندهی کارهای روزانه ،مدیریت زمان و اولویت فعالیت ها را در کنار کنترل احساسات فرا گیرد .

حالا این سوال مطرح می شود که برای کاهش میزان حواس پرتی و افزایش تمرکز کودک چه باید کرد؟

به کودک برچسب نزنید

به کودک برچسب نزنید. منظور از برچسب زدن این است که به خاطر یک رفتار خاص، یک خصلت را به کودک نسبت دهید. وقتی به او برچسب «حواس پرت» یا «دست و پا چلفتی» می زنید او از آن پس خودش را با آن مشخصه می شناسد و در بسیاری از موارد تصویر ذهنی ای که شما، از او برای خودش می سازید تا آخر عمر روی رفتار و شخصیتش اثر می گذارد و این برچسب ها بعد از مدتی باعث می شوند هم اطرافیان کودک و هم خودش به این باور برسند که با کودکی روبرو هستند که دارای این خصلت خاص و تغییرناپذیر است. بسیاری از ما قربانی برچسب های کودکی مان شده ایم. این اشتباه را در مورد کودکان خود تکرار نکنیم.

پشت سر هم تذکر ندهید و جریمه نکنید

حواستان باشد که تذکر لحظه به لحظه، جریمه بابت انجام ندادن یک تکلیف یا اشتباه انجام دادن آن به علت حواس پرتی و محروم کردن او از علایقش، در این موارد نه تنها چاره ساز نیست، بلکه مشکل او را چندبرابر می کند، تا جایی که از تحصیل و مدرسه بیزار می شود.

به اوفرصت بدهید

اگر کودک زیاد جنب و جوش می کند و انرژی زیادی دارد، اول به او فرصت بازی بدهید تا آرام شود و مقداری از انرژی اش با بالا و پایین پریدن و قایم باشک بسوزد، بعد از او بخواهید کارش را انجام بدهد و پیش از پایان یافتن مقداری از تکالیف که مشخص کرده اید از جایش بلند نشود.

از الگوها استفاده کنید

با مکعب های رنگی شکل های ساده ای به عنوان الگو بسازید و از فرزندتان بخواهید پس از مشاهده مانند الگوی شما بسازد. پس از چند بار موفقیت، در مراحل بعدی، پس از ساختن الگوی مورد نظر، از کودک بخواهید بادقت آن را مشاهده کند، سپس روی آن را بپوشانید و از کودک بخواهید مانند شما آن را بسازد. در مراحل بعدی از الگوهای پیچیده تر استفاده کنید.

حواس پرتی کودکان
روش درمان حواس پرتی کودکان

با آزمون و سوال ها حافظه کودک را تقویت کنید

چند شی نامرتبط مثل اسباب بازی های مختلف یا مانند آن را جلوی فرزندتان بچینید و به او فرصت دهید آنها را بادقت مشاهده کند. سپس اشیاء را بردارید و از او بخواهید آنها را نام ببرد. با توجه به ظرفیت حافظه ممکن است کودک ابتدا نام تعداد کمی از وسایل را به یاد آورد اما به تدریج با پیشرفت و تثبیت در هر مرحله می توان بر تعداد وسایل یا اشیاء افزود. این تمرینات را با استفاده از تصاویر نیز می توان انجام داد.

با نشان دادن تصاویر ساده از مناظری که کودک به آنها علاقه دارد مثل مزرعه و باغ وحش به مدت چند ثانیه، از کودک بخواهید به سوالات شما درباره آن تصاویر پاسخ دهد. در مراحل بعدی وقتی که کودک به اندازه کافی در این کار ماهر شد، می توانید از تصاویر پیچیده تر استفاده کنید.

به خاطر آوردن وسایل داخل یک فروشگاه یا ویترین مغازه پس از چنددقیقه مشاهده و پرسش درباره رنگ و شکل لباس افراد در یک مهمانی نیز می تواند باعث تقویت دقت و حافظه کودک شود.

این موارد تنها بخشی از آموزش های لازم برای تحریک و تقویت حواس کودکان است لازم است بدانید شخصیت انسان از کودکی شکل می گیرد از همین جهت شما با برنامه ریزی و استفاده از روش های علمی به راحتی می توانید کودک خود را به کودکی حواس جمع تبدیل کنید

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.