مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چرا ممکن است هوآوی در آینده منقرض شود؟

شرکت هواوی اگرچه در حال حاضر بزرگ‌ترین سازنده گوشی هوشمند در جهان است و در فصل دوم سال جاری میلادی توانست از رقیب خودش سامسونگ پیشی بگیرد، اما هنوز این احتمال وجود دارد که این برند چینی به دلیل تحریم‌های آمریکا مجبور شود سیستم عامل اندروید را کنار بگذارد.

پیش از این بخش زیادی از برتری‌های هوآوی در بخش فروش معمولا در خود چین رقم می‌خورد، اما هوآوی امسال برای اولین بار در ۹ سال گذشته موفق شد از سامسونگ یا اپل پیشی گیرد و رتبه نخست بازار را به خود اختصاص دهد. در شرایطی که به‌نظر می‌رسد همه‌چیز برای این برند چینی خوب و عالی پیش می‌رود، نباید فراموش کرد که پس از اختلافات تجاری بین چین و آمریکا، هوآوی جزو اولین شرکت‌هایی بود که طعم تحریم را چشید. آن‌ها بلافاصله اعلام کردند این تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیری چندانی روی عملکردشان داشته باشد. چیزی که آمریکایی‌ها در نظر دارند علیه هوآوی انجام دهند، اعمال محدودیت استفاده از سیستم‌عامل اندروید یا حداقل بخشی از خدمات آن است. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند چنین اقداماتی می‌تواند هوآوی را تنبیه کند. در مقابل برند چینی اخباری درباره تلاش برای طراحی و دست‌یابی به یک سیستم‌عامل اختصاصی منتشر کرد و با مانور دادن روی آمار‌هایی که نشان می‌دهد این شرکت در بخش فروش موفق عمل کرده، تلاش دارد چهره‌ای پیروز از خود به نمایش بگذارد.

تحریم‌های آمریکا حداقل تا اینجا نتوانسته باعث شود هوآوی از نظر نرم‌افزاری به مشکل بربخورد، خودشان هم می‌گویند با تحریم شدن توسط گوگول گوشی‌هایشان تنها قادر به نصب برنامه‌های مهم مثل گوگل پلی‌استور نباشد. ادعایی که توسط کارشناسان هم تایید می‌شود، اما نباید فراموش کرد این موضوع به‌ظاهر ساده خریداران گوشی‌های هوآوی را در بازار‌های جهانی با تردید روبرو می‌کند و ممکن است کسب و کار این برند را تیره‌وتار کند. بازار‌های جهانی موبایل یادشان می‌آید روز و روزگاری تقریبا مشابه همین اتفاق گریبان ویندوزفون را گرفت و نسل این سیستم‌عامل و گوشی‌های سازگار با آن را منقرض کرد.

ویندوزفون نام سیستم‌عامل شرکت مایکروسافت است، در ابتدای ظهور خود معمولا روی گوشی‌های قدرتمند با سخت‌افزار قوی عرضه می‌شد. موبایل‌هایی مثل نوکیا که دوربین‌های با کیفیتی هم داشتند، اما در بخش سیستم‌عامل و نرم‌افزار ویندوز فون همیشه ضعف شدیدی داشت و اپلیکیشن‌های کمی برای آن عرضه می‌شد. با اینکه مایکروسافت خیلی تلاش کرد تا توسعه‌دهندگان را برای ساخت برنامه برای سیستم عامل ویندوز فون متقاعد کند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد تا شاهد انزوای آرام ویندوزفون باشیم. این نکته را هم باید در نظر گرفت که مایکروسافت در آن زمان منابع زیادی برای متقاعد کردن و جلب رضایت توسعه‌دهندگان هزینه کرد، اما باز ناکام ماند، چون توسعه‌دهندگان وقتی می‌دیدند سایر رقبا روی این سیستم‌عامل وقت نمی‌گذارند خودشان را به‌دردسر نمی‌انداختند. تا اینکه در سال ۲۰۱۹ شرکت مایکروسافت اعلام کرد که مجبور است ویندوز‌فون را کنار بگذارد.

این احتمال وجود دارد که هوآوی هم با مشکل ویندوز فون روبرو شود و نتواند رضایت توسعه‌دهندگان را برای تولید اپلیکیشن قابل استفاده روی سیستم عامل اختصاصی خود جلب کند. آن‌ها فعلا تلاش می‌کنند سرویس هوآوی HMS را جایگزین اندروید کنند، ولی اگر توسعه‌دهندگان دست رد به سینه هوآوی بزنند ممکن است شاهد افول خورشید تابان هواوی در آسمان صنعت گوشی‌های هوشمند باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.