مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

۱۵ دلیل رایج برای روشن نشدن اتومبیل‌تان

برترین‌ها – ترجمه از محمدپارسا حاتمی: دلایل متعددی می‌تواند وجود داشته باشد که خودروی شما صبح‌ها هنگام رفتن به سرکار در حالی که خیلی هم دیرتان شده است روشن نشود. ما در این مقاله می‌خواهیم ۱۰ مورد از اصلی‌ترین دلایل روشن نشدن و نکاتی برای روشن شدن آن را به شما آموزش دهیم، پس با ما باشید.

۱. بنزین‌تان تمام شده است

۱۵ دلیل رایج برای روشن نشدن اتوموبیل‌تان

ممکن است بدلیل مشغله‌های کاری و روزمره فراموش کنید که آخرین بار چه زمانی سوخت گیری کرده‌اید و متوجه پایین بودن آمپر بنزین‌تان نباشید. پس اولین موردی که باید چک کنید آمپر نشان دهنده میزان بنزین خودرویتان هست. به همین سادگی!

۲. سر باتری‌ها جدا شده‌اند

کاپوت را بالا زده و چک کنید سر باتری‌ها در جای خود هستن و اثری از اسید موجود در باتری بر روی آن نیست. اگر جدا شده باشند به راحتی آن‌ها را مجدد متصل کرده و ترسی از برق گرفتگی هم نداشته باشید. حالا می‌توانید استارت بزنید!

۳. سر باتری‌ها کثیف شده‌اند

۱۵ دلیل رایج برای روشن نشدن اتوموبیل‌تان

اگر بر روی سرباتری‌ها لایه‌ای سفید رنگ تشکیل شده و یا اطراف آن گرده‌های سفید-سبز نشسته بود، باتری شما دارای نشتی می‌باشد. در این مواقع می‌بایست با دقت گیره‌ها را جدا کنید، اما بهتر است این کار را با دستکش انجام دهید چراکه آن لایه سبز رنگ اسید است و با ابزار مناسب آن را تمیز کنید و مجدد گیره‌ها را متصل کنید.

۴. باتری تان خراب شده است

در بعضی شرایط تمام موارد بالا را چک می‌کنید، اما همچنان خودرویتان روشن نمی‌شود. در این حالت احتمالا باتری‌تان را از دست داده‌اید. در این شرایط باید از یک خودروی دیگر کمک گرفته تا به اصطلاح عمل باتری به باتری را انجام دهید که آن هم نیازمند کابل بلندی است که دوخودرو را به هم متصل کند.

۵. استارت خراب شده است

۱۵ دلیل رایج برای روشن نشدن اتوموبیل‌تان

زمانی که سوئیچ را قرار داده و می‌چرخانید و یا در خودرو‌های مدرن دکمه‌ی استارت را می‌فشارید، یک موتور الکتریکی که انرژی‌اش را از باتری تامین می‌کند، باعث روشن شدن موتور می‌شود. حال اگر با استارت زدن تنها صدایی همچون برهم خوردن دو سنگ بصورت ممتد را می‌شنوید و موتور عملا روشن نمی‌شود، زمان آن رسیده است که با مکانیک‌تان تماس بگیرید.

۶. خرابی پمپ سوخت رسان (پمپ بنزین)

اگر خودروتان برای ثانیه‌ای پس از استارت زدن، روشن شده و سپس خاموش می‌شود باید به دنبال مشکلی در پمپ بنزین‌تان باشید که احتمالا دچار گرفتگی شده و یا رله پمپ خراب شده باشد.

۷. کلیدتان را فراموش نکنید!

در خودرو‌های مدرن هم که از سیستم‌های key-less برای روشن نمودن موتور استفاده می‌کنند و نیازی به چرخاندن سوئیچ نیست هم، همچنان می‌بایست ریموت خودرو درون خودرو وجود داشته باشد تا موتور روشن شود. پس حواستان را جمع کنید که ریموت را به همراه داشته باشید.

۸. باتری ریموت تمام شده است

۱۵ دلیل رایج برای روشن نشدن اتوموبیل‌تان

در سیستم‌های بدون کلید، اگر باتری ریموت تمام شده باشد، خودرو متوجه حضور ریموت نمی‌شود و درنتیجه موتور هم روشن نخواهد شد. در این مواقع می‌بایست از پشتیبانی کارخانه سازنده نسبت به دریافت ریموت جدید و یا تعویض باتری آن اقدام نمایید و یا با کمک دفترچه راهنمای خودرو، بطور دستی خودرو را روشن کنید.

۹. حالت دنده را چک کنید

حالت دیگری که ممکن است پیش آید در خودرو‌های دنده اتوماتیک هست. اگر حالت دنده در D یا R قرار داشته باشد خودرو روشن نخواهد شد، پس اطمینان حاصل کنید که دنده در حالت پارک (P) قرار دارد و سپس استارت بزنید.

۱۰. آب به درون موتور نفوذ کرده است

شاید در خودرو‌های قدیمی مشاهده کرده باشید که خودرو پس از موتور شویی روشن نمی‌شود و نیاز به خشک شدن کامل دارد، در این حالت که آب به درون موتور نفوذ کرده است رطوبت مانع ایجاد جرقه شده و طبیعتا خودرو هم روشن نخواهد شد. پس می‌بایست صبر کنید تا رطوبت ورودی خارج شود.

۱۱. زمان تعویض تسمه تایم رسیده است

اگر خودرو روشن نمی‌شود ممکن است تسمه تایم پاره شده باشد. این یک مشکل جدی است که به تنهایی قادر به رفع آن نمی‌باشید و نیاز به مکانیک خواهید داشت. پاره شدن تسمه تایم می‌تواند آسیب‌های جدی‌ای به موتور خودرو وارد کرده و حتی در مواقع شدید مجبور به تعویض کل موتور خودروتان شوید. پس از قبل و به موقع نسبت به تعویض آن اقدام کنید

۱۲. مشکل از کامپیوتر خودرو است

۱۵ دلیل رایج برای روشن نشدن اتوموبیل‌تان

در خودرو‌های مدرن از تکنولوژی‌های جدید و سیستم‌های کامپیوتری حساس و پیچیده‌ای استفاده می‌کنند و خرابی یک بخش خیلی ریز مانند یک سنسور در آن باعث اختلال در کل سیستم شده و در نهایت منجرب به روشن نشدن خودرو می‌شود. پس در این شرایط نیاز دارید یک یدک‌کش شما را تا تعمیرگاه منتقل کند.

۱۳. کمربند‌تان را نبسته‌اید

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما در بعضی از خودرو‌ها تا شما کمربند‌های ایمنی را نبندید موتور خودرو استارت نمی‌خورد.

۱۴. پدال کلاچ را فشار نمی‌دهید

در خودرو‌های دنده دستی، ممکن است دنده درگیر باشد و یا استارت موتورتان ضعیف شده باشد که در دو حالت نیاز به فشار دادن کلاچ دارید. پس این بار کلاچ را گرفته و دوباره استارت بزنید.

۱۵. کلید نمی‌چرخد

۱۵ دلیل رایج برای روشن نشدن اتوموبیل‌تان

دقت کنید که اصلا آیا کلید می‌چرخد یا نه! ممکن است فرمان در حالت قفل باشد و سیستم امنیتی خودرو اجازه روشن شدن را به موتور ندهد. پس ابتدا از قفل نبودن فرمان اطمینان حاصل نمایید و سپس استارت بزنید تا این بار موتور روشن شود.

منبع: rd

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.