مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی

 فکر کنم اکثرمون از لذیذ بودن غذا‌های شمالی شنیده باشیم و در صورتی که تستشون کرده باشیم صد در صد این گفته رو تصدیق میکنیم. در مطلب امروز میخوام براتون طرز تهیه یه خورشت فوق العاده لذیذ گیلانی رو بگم به اسم گمج کباب. مواد تشکیل دهنده گمج کباب تقریبا شبیه کباب ترش گیلانی هستش، اما با کمی آب داخل ظرف‌های سفالی مخصوص که گمج نام دارن پخته میشه. این مطلب رو ببینین تا هم با گمج آشنا بشین و هم طرز تهیه گمج کباب رو یاد بگیرین.

مواد لازم برای تهیه گمج کباب گیلانی

  • فیله گوساله: ۲۵۰ گرم گوشت در سایز کبابی خرد شده
  • گردو آسیاب شده: ۱ پیمانه سرخالی
  • سبزی خورد شده: ۱ پیمانه شامل: تره، گشنیز، جعفری و چوچاق (یک سبزی معطر شمالی)
  • آب انار ترش: ۳ الی ۴ قاشق سوپخوری
  • رب انار: ۳ الی ۴ قاشق سوپخوری
  • پیاز: ۱ عدد
  • نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی!

مراحل تهیه گمج کباب گیلانی

۱. گمج ظرف سفالی مخصوص شمال کشوره و برای پخت خورشت‌های محلی شمالی مثل فسنجان، گمج کباب، باقالی قاتوق و … استفاده میشه. این ظرف در قدیم کاربرد زیادی داشت و هنوز هم مردم گیلان این ظرف را چه برای مصارف آشپزی یا تزیینی استفاده میکنن. غذا در گمج سفالی به آرامی و با خاصیت بهتری پخته میشه و طعم فوق العاده‌ای پیدا میکنه.

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی!

۲. خوب برای تهیه این خورشت خوشمزه ابتدا پیاز رو رنده یا خورد کرده و با کمی روغن تفت میدیم و وقتی سبک شد بهش کمی زرچوبه و فلفل اضافه میکنیم و اجازه میدیم تا پیاز کمی طلایی بشه. بهتره برای پخت این خورشت از گمج استفاده کنین، اما در صورتی که گمج نداشتین میتونین از قابلمه‌های معمولی هم استفاده کنین.

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی!

۳. حالا گوشت‌هایی که سایز کبابی بریدیم رو به پیاز اضافه میکنیم و تفتشون میدیم تا تغییر رنگ بدن.

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی!

۴. بعد سبزی رو اضافه میکنیم و با گوشت تفتش میدیم تا سبزی هم سبک شده و کمی بپزه و بوش هم بلند بشه. استفاده از چوچاق این خورشت رو خیلی خوشمزه میکنه، اما در صورتی که چوچاق موجود نداشتین میتونین حذفش کنین.

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی!

۵. حالا گردو آسیاب شده رو هم اضافه گرده و با بقیه مواد مخلوطش میکنیم.

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی!

۶. بعد نوبت رب انار و آب اناره پس اونهارو هم به خورشت اضافه کرده و در حد هم زدن مواد رو با هم تفت میدیم. میتونین از رب انار ملس یا ترش استفاده کنین و در صورتی که آب انار هم موجود نداشتین، میتونین حذفش کنین و فقط رب انار بریزین، اما کمی بیشتر از قبل.

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی!

۷. در واقع برای اینکه این خورشت مزه اصیل خودش رو داشته باشه لازمه که از چوچاق و آب انار ترش هم استفاده بشه، اما این دو خیلی جا‌ها پیدا نمیشن پس اگه خواستین این غذا رو حتما بچشین میتونین این دو رو حذف کنین.

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی!

۸. حالا حدود یک لیوان آب به مواد اضافه کنین و اجازه بدین خورشت با دمای خیلی ملایم به آرومی بپزه. آب این خورشت باید خیلی کم و فقط در حد پختن گوشت اضافه بشه، چون گمج کباب خیلی تنگ آب شده و غلیظ سرو میشه.

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی!

۹. خورشت کم کم تیره‌تر میشه و به روغن میوفته و گوشت هم کم کم میپزه در این مرحله میتونین مزه خورشت رو چک کنین و در صورتی که دوست داشتین چاشنی هاش (رب انار و آب انار) رو افزایش بدین. نمک هم یادتون نره.

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی!

۱۰. حالا اجازه بدین تا خورشت کاملا تنگ آب بشه و جا بیوفته.

گمج کباب؛ لذیذترین غذای شمالی!

این هم از گمج کباب لذیذ ما … نوش جان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.