مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

راهنمای پرورش گل داوودی در خانه

مرطوب بودن همیشگی خاک از اصلی‌ترین نکات پرورش و نگهداری گل داوودی است. این گل انواع متنوعی داشته، در بیشتر اقلیم‌ها قادر به رشد و گلدهی است. مکان آفتابی تا نیمه آفتابی، دمای متوسط و خاک سبک حاصلخیز از دیگر شرایط پرورش و نگهداری گل داوودی است.

 

 گل داوودی با گلبرگ‌هایی جذاب و زیبا از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین گل‌ها در بین مردم جهان است و به دلیل کاشت و تکثیر آسان و ماندگاری بالایی که دارد امروزه در بیشتر نقاط جهان به عنوان گل شاخه بریده و گل‌های فضای سبز پرورش داده می‌شود. نگهداری از گل داوودی در گلدان و در محیط آپارتمان نیز به راحتی قابل انجام است. در این مقاله نحوه کاشت داوودی در گلدان، شرایط پرورش و نگهداری گل داوودی و طریقه تکثیر آن را شرح می‌دهیم.
معرفی گل داوودی

گل داوودی (Chrysanthemum) گیاهی چند ساله در رنگ‌ها و گونه‌های متنوع است و به دلیل ماندگاری بالایی که دارد کاشت و پرورش آن در گلخانه به عنوان گل شاخه بریده در نقاط مختلف رایج شده است. گل داوودی قابلیت کاشت در گلدان و در فضای باز را دارد.

این گل زیبا از لحاظ شکل ظاهری دو فرم اصلی دارد؛

  • یکی استاندارد که تک گل و گل‌درشت است و امروزه بیشتر برای صنعت گل‌های شاخه بریده کاشت می‌شود
  • گونه دیگر آن، به صورت بوته‌ای و گلریز بوده، در تمام طول سال گل دارد و می‌توان آن را در فضای سبز شهری و باغچه‌های خانگی و یا در داخل گلدان به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش داد. رنگ این گل بسیار متنوع است و در رنگ‌های سفید، زرد، قرمز، صورتی و ارغوانی وجود دارد و فصل گلدهی آن در پاییز و در بعضی از انواع در تابستان است.

انواع گل داوودی

شرایط پرورش و نگهداری گل داوودی

۱. نحوه آبیاری

گل داوودی به آبیاری منظم روزانه نیاز دارد و بهتر است خاک زیر کشت آن، همواره مرطوب و نه خیس و غرقابی باشد. اگر گل داوودی را در باغچه یا بالکن کاشته‌اید بهتر است آن را روزانه و در ساعات صبح یا قبل از غروب آفتاب آبیاری کنید.

۲. خاک مناسب

مناسب‌ترین خاک برای کاشت گل داوودی در گلدان خاک لومی شنی حاصلخیز با پ هاش خنثی تا قلیایی است. همچنین ترکیبی از خاک باغچه مرغوب، خاکبرگ و کود پوسیده با نسبت مساوی نیز مناسب است.

نکته: گل داوودی در خاک‌های اسیدی و جنگلی رشد خوبی نخواهد کرد، همچنین افزودن مواد آلی، تورب و یا خاکبرگ برای کاشت و نگهداری گل داوودی در گلدان لازم است.

۳. نور

گل داوودی به نور کافی و مستقیم خورشید برای رشد و به گل رفتن نیاز دارد؛ بنابراین گلدان داوودی را در پرنورترین مکان منزل قرار دهید. پشت پنجره‌های آفتابگیر جنوبی و شرقی آپارتمان و یا قرار دادن گیاه در بالکن بهترین مکان برای نگهداری از این گل است.

توصیه می‌کنیم اگر نور محیط آپارتمانتان کافی نیست، برای جبران آن، از نور مصنوعی استفاده کنید، زیرا عدم دریافت نور کافی موجب ریزش برگ‌ها به خصوص برگ‌های پایین گیاه و عدم شکل‌گیری گل خواهد شد. همچنین ساقه‌ها بیش از اندازه بلند و علفی می‌شوند.
برای گل‌های داوودی که در فضای باز کاشته می‌شوند بهترین مکان جایی است که از آفتاب ظهر در امان باشند و در ساعات صبح در معرض نور خورشید قرار گیرند.

نکته: در صورتی که گل داوودی برای ساعت‌های طولانی در برابر تابش مستقیم آفتاب است، باید با آبیاری بیشتر گیاه را از تنش گرما محافظت کرد.

۴. رطوبت مورد نیاز

رطوبت هوای محیط به رشد بهتر گل داوودی کمک می‌کند. به این منظور می‌توانید هفته‌ای یکبار گل و برگ‌های گیاه را مه‌پاشی کنید. توجه داشته باشید مه‌پاشی زیاد و روزانه باعث زرد شدن برگ‌ها خواهد شد.

۵. نحوه تعویض گلدان داوودی

توصیه می‌شود پس از شروع فصل‌های گرم سال، حتما گلدان گل داوودی خود را عوض کنید، چرا که این گل به سرعت ریشه می‌دهد و ریشه‌ها خیلی سریع تمام قسمت‌های گلدان را در بر می‌گیرند و دیگر جایی برای رشد بیشترشان باقی نمی‌ماند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که بوته‌های داوودی شما در گلدان، ممکن است به سمت گلدهی نروند همین است که جایی برای رشد و توسعه بیشتر ندارند.

۶. دمای مناسب

انواع مختلف گل داوودی تحمل دمایی متفاوتی دارند، بنابراین به راحتی می‌توانید گونه‌ای از این گیاه را که با آب و هوای منطقه شما هماهنگی بیشتری دارد برای کاشت انتخاب کنید. به طور کلی گل داودی محدوده دمایی ۱۰ تا ۲۷ درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل می‌کند، ولی بهترین دما ۱۵ تا ۱۸ درجه است.

۷. نحوه کوددهی

گل داوودی برای رشد بهینه نیاز به کود شیمیایی کامل (ازت + فسفر + پتاس) به ویژه انواع کود ازته دارد و بهتر است هفته‌ای یکبار گیاه را کوددهی کنید. همچنین می‌توانید با کود مایع نتیرات پتاسیم و نیترات آمونیوم هر دو هفته یکبار تغذیه گیاه را انجام دهید. توجه داشته باشید گل داوودی به کودپاشی بیش از انداره حساسیت دارد و باعث مسمومیت و مرگ بوته‌های گیاه می‌شود.

۸. آفات و بیماری‌های گل داوودی

شته، کنه، کرم و شپشک از مهمترین آفات گل داوودی هستند و بیماری‌هایی مانند کپک، سوختگی و پوسیدگی ریشه آن را تهدید می‌کند.

۹. نحوه هرس گل داوودی

برای داشتن گل‌هایی قوی‌تر بهتر است گل‌ها و برگ‌های خشک شده گیاه را حذف کنید تا باعث تقویت سایر غنچه‌ها شود، همچنین برای داشتن گل‌هایی درشت‌تر می‌توانید روی هر بوته ۳ تا ۴ شاخه انتخاب و بقیه را قطع کنید، ولی اگر دوست دارید داوودی شما پر گل‌تر باشد و ریز بودن گل‌ها برایتان مهم نیست، می‌توانید غنچه‌های کوچک را حذف نکنید.

طریقه کاشت و تکثیر گل داوودی

در ادامه مراحل تکثیر از طریق کاشت بذر را توضیح می‌دهیم. البته از آنجایی که صنعت تولید گل‌های شاخه بریده روز به روز در حال گسترش است، تولیدکنندگان گل داوودی از روش‌های دیگری مانند کاشت پاجوش و قلمه زدن نیز اقدام به تکثیر این گل کرده و با تغییر در میزان نوردهی به راحتی تاریخ برداشت گل خود را متناسب با نیاز بازار تنظیم می‌کنند.

تکثیر گل داوودی

  • بذر گل داوودی را از مراکز مطمئن فروش گل و گیاه تهیه کنید. بذر‌ها را در عمق سطحی خاک و در بستر کاشت مناسب حاوی خاکبرگ و شن یا خاکبرگ، کوکوپیت و پرلیت بکارید و آن‌ها را با لایه نازکی از خاک به ضخامت نیم تا یک سانتیمتر بپوشانید.
  • اگر قصد کاشت گل داوودی در باغچه و فضای باز را دارید بهتر است قبل از کاشت بذرها، ابتدا خاک سطحی باغچه را شخم و با مقداری کود پوسیده دامی مخلوط و سپس اقدام به کاشت بذر‌ها کنید. فاصله کاشت گیاهان داوودی در خاک باغچه باید بین ۶۰-۳۰ سانتیمتر باشد تا فضای کافی برای رشد و گستراندن شاخسار داشته باشند.
  • اگر گیاهان جدیدی که می‌خرید گلدانی هستند و قصد انتقال آنان را به خاک باغچه دارید، باید در همان عمقی که گیاه در گلدان اولیه خود قرار داشته است، آن را در باغچه بکارید.
  • بستر کاشت را به آرامی و با کمک آبپاش به طور کامل آبیاری کنید و مراقب باشید در اثر شدت آب، بذر‌ها جابه‌جا نشوند.
  • تا زمان جوانه‌زنی بذر‌ها سطح بستر کاشت را همواره مرطوب حفظ کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای ایجاد شرایط گلخانه‌ای تا زمان جوانه‌زنی سطح گلدان را با نایلون شفاف بپوشانید.
  • بعد از گذشت چند هفته بذر داوودی جوانه زده و می‌توانید گلدان را به محلی با دریافت نور بیشتر منتقل کنید.

نکته: اگر گل داوودی را به صورت شاخه بریده تهیه کردید، برای ماندگاری بیشتر گل، هر روز کمی از ساقه آن را به‌صورت اریب قطع کنید تا بتواند آب را به‌راحتی جذب کند. عمر متوسط گل‌های داوودی در گلدان چیزی حدود ۷ تا ۱۲ روز است.

نگهداری گل شاخه بریده داوودی در آب
سخن پایانی

پرورش و نگهداری گل داوودی در منزل ضمن ایجاد تجربه‌ای لذتبخش از باغبانی و داشتن گلدانی پر گل و زیبا در تمام طول سال می‌تواند به تصفیه هوای درون منزل نیز کمک کند. همچنین شما می‌توانید با خشک کردن گل‌های داوودی، آن‌ها را همانند چایی دم کرده و خود و خانواده‌تان را از سرماخوردگی و آنفولانزا در زمستان در امان نگه دارید. شما می‌توانید گل داوودی را بسته به شرایط آب وهوای محل زندگیتان، از اواخر تابستان تا پاییز و یا اواخر زمستان تا اواسط فصل بهار بکارید.

از این گیاه زیبا و خوش آب و رنگ می‌توانید برای تزیین و روح بخشیدن به تراس و بالکن خانه خود استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مینا می گوید

    ممنون از این همه اطلاعات خوبتون موفق باشید عزیزان