مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آیا می‌دانستید گیاهان از استرس جیغ می‌زنند؟

به طور کلی، انسان‌ها گیاهان را حتی بی‌مغزتر و بی‌دردتر از خرچنگ‌ها می‌دانند. کافیست به عبارت «حالت نباتی» یا «زندگی نباتی» فکر کنید. اما همانطور که ژورنال پزشکی نیوانگلند توضیح می‌دهد: «بیماران در حالت نباتی هیچ شواهدی از واکنش‌های رفتاری داوطلبانه، هدفمند، قابل تکرار و پایدار به محرک‌های خارجی مثل لمس کردن نشان نمی‌دهند». همچنین آن‌ها علیرغم داشتن چرخه‌های خواب و بیداری، آگاهی صفر از خودشان و پیرامونشان دارند.

اما مشخص شده که گیاهان به اندازه‌ای که انسان‌ها تصور می‌کردند، نسبت به دنیا بی‌حس و بی‌توجه نیستند.‌ می‌خواهیم بگوییم که احتمالا گیاهان از این ناآگاهی بشر خنده‌شان گرفته است. اما احتمالا خندیدن برای آن‌ها سخت است، نه به خاطر اینکه گیاهان فاقد تار‌های صوتی هستند، بلکه به این دلیل که انسان‌ها باعث شده‌اند آن‌ها از استرس فریاد بکشند.

آیا می‌دانستید گیاهان از استرس جیغ می‌زنند؟

اگر درختی در جنگل بیفتد، اما هیچکس نباشد که صدای آن را بشنود، آیا صدایی ایجاد می‌کند؟ به این بستگی دارد که درخت چقدر از این سقوط ناراحت باشد. در سال ۲۰۱۹، مشخص شد که حداقل برخی گونه‌های گیاهان وقتی تحت فشار قرار بگیرند، جیغ می‌زنند، اما با فرکانس‌هایی که برای انسان قابل شنیدن نیست.

دانشمندان گیاهان گوجه فرنگی و تنباکو را در معرض فشار فیزیکی قرار دارند و واکنش آن‌ها را با میکروفون سنجیدند. یک گروه از آن‌ها در معرض خشکی و کم‌آبی قرار دادند، گروه دوم را با قیچی قطع کردند و به گروه سوم به عنوان گروه کنترل اصلا دست نزدند. محققان دریافتند که گیاه گوجه فرنگی در معرض خشکسالی حدود ۳۵ فریاد فراصوت در ساعت و آن‌هایی که ساقه‌هایشان بریده شد، حدود ۲۵ فریاد در ساعت از خود ساطع می‌کنند. گیاه تنباکو هم به ترتیب ۱۱ و ۱۵ فریاد فراصوت در ساعت تولید می‌کرد. در حالی که گیاهانی که بدون آسیب رها شده بودند کمتر از یک فریاد در یک ساعت تولید می‌کردند.

ایده شکنجه گیاه تنباکو شاید انتقام شیرینی برای سرطان ریه به نظر برسد، اماشاید هم به این معنا باشد که گیاهان درمانده می‌نشینند و شما عده‌ای از آن‌ها را شکنجه کرده و می‌کُشید و عده دیگری را می‌سوزانید تا سیگار بکشید.

مشخص نیست که چند نوع از گیاهان به این روش به استرس و فشار واکنش نشان می‌دهند، اما به نظر می‌رسد که درختان هم فریاد می‌زنند. محققان دریافتند که درختان خشکسالی‌زده صدا‌های فراصوت تولید می‌کنند که کارشناسان آن را «گریه‌ی کمک» تفسیر می‌کنند. بنابراین بریدن درختان احتمالا نسخه درختی فیلم «اره» برای آن‌ها است.

منبع: grunge

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.