مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بهترین رودخانه های تایلند  در تور تایلند

 

رودخانه های تایلند در صنعت برنج کاری تایلند نقش مهمی دارند. هرچند بعضی شالیکاران به خصوص رعیت های فقیری که مراسم مفصلی شبیه (( دعای باران )) اجرا می کنند ، برای رشد محصولشان کاملا به بارش باران های مانسون وابسته اند ، اما عده ای هم مزارعشان را آبیاری می کنند. آبیاری مزارع این امکان را به آنها می دهد که مقدار آب کافی برای تولید محصولاتشان را فراهم کنند. این کشاورزان آب را مستقیما از رودخانه ها یا شبکه وسیع آبراه ها یا ((کلونگ ها )) ، که در تمام تایلند به صورت متقاطع کشیده شده و رودخانه های اصلی را به هم متصل کرده اند ، به زمینشان پمپاژ می کنند.

شاخص ترین رودخانه تایلند در تور تایلند رود چائو پرایا نام دارد که در این کشور گاهی به آن منام می گویند که به معنای (( مادر آب ها )) است. چائو پرایا در دره مرکزی تایلند با بهم پیوستن رودهای پینگ ، وانگ ، یوم و نان تشکیل می شود. این رود با حدود ۳۶۰ کیلومتر طول به سمت جنوب جریان می یابد و از بانکوک می گذرد و به خلیج تایلند می ریزد ، رود چائو پرایا و طغیان های سالانه اش زمین ها را با مواد مغذی غنی می کند و آب لازم برای کشت برنج نوع مرطوب در دشت های مرکزی فراهم می آورد.

دیگر رودهای مهم تایلند عبارتند از : رود پاساک که از شمال به جنوب جریان دارد و از دشت های مرکزی می گذرد ؛ رود ناخن چائیسی نیز به موازات آن از شمال به جنوب جریان دارد و به خلیج تایلند می ریزد؛ رود پینک که مزارع شمالی را سیراب می کند و از چیانگ مای می گذرد. روی رود پینگ ، به شهر تاک ، سدی بسته شده است که برق بانکوک و بسیاری دیگر از ایالت های کشور را تامین می کند. رود مکونگ که از چین سرچشمه می گیرد ، بخش اعظم مرز تایلند با لائوس را تشکیل می دهد و در زمین های کم قوت شمال شرقی تایلند ، باریکه کوچکی از زمین های حاصلخیز برای کشاورزی را فراهم می کند. بیشتر بخوانید: سفر به مصر در تور لحظه آخری

در واقع رودهای تایلند و کلونگ ها که این رودها را به هم متصل می کنند عامل جریان حیات در کشورند و برای کشاورزان مقدار آب کافی را ، که برای موفقیت کاشتشان ، اهمیتی حیاتی دارد فراهم می کنند. هرچند این رودها در فصا های بارانی طغیان می کنند ، اما مقادیر زیادی از رسوبات و خاک حاصلخیز را ، که برای تجدید قوای خاک مفید است ، به جا می گذارند. همچنین این رودها سیستم حمل و مقل طبیعی ای را فراهم می کنند که باعث می شوند کشاورزان بتوانند محصولاتشان را با قایق به بازار بانکوک برسانند.

رود چائوفرایا (Chao Phraya) و رود مکونگ (Mekong)، دو رود مهم تایلند می باشند که آب مورد نیاز در کشاورزی این کشور را تامین می‌کنند. علاوه بر این دو رود مهم، رودهای بسیاری در تایلند وجود دارند که به خلیج تایلند یا دریای آندامان می‌ریزند. رود چائوفرایا که درتایلند به مادر آب های تایلند مشهور است و در مرکز تایلند واقع شده است، از محل اتصال دو رود پینگ (Ping) و نان (Nan) در ناخون ساوان (Nakhon Sawan) سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از جلگه‌های مرکزی، از میان بانکوک، به خلیج تایلند می‌ریزد.

رودخانه چائوفرایا، بسیار پرآب و قابل کشتی‌رانی است و کشتی‌هایی تا ظرفیت ده‌هزار تن، از طریق آن، به بندر بانکوک که در سی کیلومتری دهانه رودخانه قرار دارد، رفت و آمد می‌کنند. شبکه‌های وسیع آبی و کانال‌های احداث شده، با توزیع آب رود چائوفرایا، اراضی وسیع شالی‌کاری و کشاورزی را سیراب می‌کنند، ضمناً محموله‌های دریایی لائوس، همسایه شرقی تایلند نیز از طریق همین رودخانه و بندر بانکوک، به سواحل رود مکونگ حمل می‌شود.

رود مکونگ با طول ۴۸۸۰ کیلومتر، یازدهمین رود طویل جهان، و با دبی متوسط شانزده‌هزار مترمکعب بر ثانیه، یازدهمین رودخانه پرآب جهان در تور لحظه آخری تایلند  است؛ از طرفی دبی متوسط اروندرود، شامل رودخانه‌های دجله، فرات و کارون، ۸۵۶ مترمکعب برثانیه است. رود مکونگ، بخش قابل توجهی از شمال‌شرقی تایلند را آبیاری می‌کند. رود مکونگ، از فلات تبت (Tibetan) به سمت استان یونان (Yunnan) در چین جاری می‌شود و سرانجام پس از عبور از کشورهای میانمار، تایلند، لائوس، کامبوج و ویتنام به دریای چین جنوبی می‌ریزد. این رود که قسمت اعظم آن در مرزهای تایلندو لائوس، قابل کشتی‌رانی است، زیرشاخه‌های بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از رودهای اینگ (Ing)، روآک (Ruak)، مان (Mun)، چای (Chi) و دون نوی (Don Noi) که به رود مان می‌ریزند؛ کوک (Kok) و لام تا کلونگ (Lam Ta Klong) که قسمتی از مرز بین لائوس و تایلند را تشکیل داده‌اند و رود تونله ساپ (Tonle Sap) که در کامبوج به مکونگ متصل می‌شود.

از دیگر رودهای مهمی که به خلیج تایلند در تور ارزان تایلند می‌ریزند، می‌توان به این‌ها اشاره کرد: بانگ پاکونگ (Bang Pakong) در شرق تایلند که از محل اتصال دو رود ناخون نایوک (Nakhon Nayok) و پرچینبوری (Prachinburi) سرچشمه می‌گیرد، فتچابوری (Phetchaburi) در غرب تایلندکه از پارک ملی کائنگ کراچان سرچشمه می‌گیرد، مائی کلونگ در غرب کشور که از محل اتصال دو رود کوی نوی و کوی‌یانی سرچشمه می‌گیرد، پرن‌بوری در شبه جزیره مالایا که از جنوبی‌ترین بخش پارک ملی کائنگ کراچان سرچشمه می‌گیرد، خلونگ کوی که در شبه جزیره مالایا واقع شده، تاپی و زیرشاخه مهم آن، فوم دونگ و پاتانی که طویل‌ترین رود تایلند در شبه جزیره مالایاست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.