مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن

وبسایت اسمارت کار: اگزوز خودرو یکی از مهمترین قطعات خودرو بوده که وظیفه انتقال گازهای خروجی از موتور را به بیرون دارد. اگر به هر دلیل این قطعه کارایی خود را از دست دهد و یا دچار مشکلاتی شود، عملکرد خودروی ما تضعیف شده و ممکن است با مشکلاتی در این زمینه روبرو شویم. ما در این بخش قصد داریم در رابطه با این قطعه در خودرو بیشتر صحبت کرده و علائم خرابی اگزوز را به همراه تعیین زمان خرابی آن مورد بررسی قرار دهیم.

وظیفه اگزوز خودرو چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه به بررسی وظایف این قطعه در خودرو بپردازیم، باید بگوییم که وظیفه اصلی این قطعه هدایت گازهای خروجی از موتور خودرو به بیرون می باشد. یکی دیگر از وظایف مهم اگزوز خودرو، کاهش صدای ایجاد شده ناشی از حرکت سوپاپ ها در موتور و عمل احتراق می باشد.

اگر اگزوز خودرو وجود نداشته باشد، خودروی ما هر چقدر هم که نرم کار کند، باز هم صدای ناهنجاری تولید خواهد نمود که باعث می شود تا خیلی زود از رانندگی خسته شویم و برای دیگران نیز مزاحمت هایی ایجاد کنیم. به همین علت یکی از نشانه های پارگی و یا سوراخ شدن اگزوز، همین تغییر صدای خودرو می باشد که بسیار شایع نیز هست. یکی دیگر از وظایف اصلی این قطعه کاهش میزان آلودگی خروجی از موتور خودرو می باشد که عمدتا این امر با استفاده از قطعه ای به نام کاتالیست در اگزوز انجام می گیرد.

علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن

حال که به طور خلاصه وظایف اگزوز خودرو را مطالعه کردیم، می توانیم به بخش های بعدی مبحث، یعنی علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن بپردازیم.حال که به طور خلاصه وظایف اگزوز خودرو را مطالعه کردیم، می توانیم به بخش های بعدی مبحث، یعنی علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن بپردازیم.

علائم خرابی اگزوز خودرو

علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن

درصد زیادی از خرابی اگزوز شامل پارگی، شکستگی و یا سوراخ شدگی در آن می باشد. از آنجا که این قطعه مسیر نسبتا طولانی را از موتور تا انتهای خودرو طی می کند، در نتیجه به همان نسبت بیشتر در معرض فرسودگی قرار می گیرد. اگزوز معمولا در زیر خودرو نصب شده و بسیار نزدیک به سطح زمین می باشد. به همین دلیل، عبور خودرو از مکان های ناهموار یا تردد در مسیرهای پر آب، باعث می شود تا این قطعه صدمه ببیند.

همچنین آب و هوای مرطوب نیز می تواند نقش زیادی در فرسودگی این قطعه داشته باشد. به همین دلیل در مناطقی که آب و هوا مرطوب و شرجی است، این قطعه خیلی زودتر از همیشه خراب خواهد شد. فرسودگی اگزوز موجب می شود تا این قطعه با کمترین ضربه ها نیز دچار شکستگی یا پارگی شود که منجر به عدم عملکرد صحیح خودرو خواهد شد. به طور کلی علائم خرابی اگزوز را در خودرو، می توان به موارد زیر محدود کرد.

-شنیده شدن صدای ناهنجار و نسبتا بلند از خودرو

-کاهش میزان قدرت خودرو

-افزایش مصرف سوخت خودرو

-افزایش غلظت گازهای آلاینده در خروجی اگزوز

علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن

زمان تعویض اگزوز

همانطور که می دانید، تمامی قطعات خودرو دارای یک عمر مفید هستند و پس از اتمام این دوره، عملکرد اولیه خود را از دست داده و در نتیجه روی کارایی خودرو تاثیر می گذارند. اگزوز خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای یک طول عمر مفید می باشد. البته طول عمر این قطعه وابستگی زیادی به شرایطی که خودرو در آن بکار گرفته می شود دارد. همانطور که گفتیم، خودروهایی که معمولا در جاده های ناهموار و کوهستانی تردد دارند، علائم خرابی اگزوز زودتر در آن ها دیده می شود.

علاوه بر این خودروهایی که در شرایط آب و هوایی مرطوب و شرجی به کار گرفته می شوند نیز، اگزوز آن ها زودتر پوسیده شده و نیاز به تعویض پیدا می کند. همچنین آن دسته از رانندگانی که از خودروی خود روزانه استفاده های مقطعی دارند نیز با خرابی بیشتری مواجه شده و علائم خرابی اگزوز در خودروی آن ها زودتر دیده می شود. از آنجا که با هر بار استارت زدن در خودروهای معمولی مقداری آب در اگزوز جمع می شود، اگر خودرو مدتی به کار خود ادامه دهد، این آب به سبب داغ شدن اگزوز بخار خواهد شد اما اگر خودرو پس از مدت کوتاهی خاموش شود، آب در اگزوز باقی مانده و موجب اکسیده شدن آن و در نهایت پوسیدگی اگزوز می گردد.

علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن

به طور کلی عمر مفید اگزوز بین ۴ تا ۵ سال بوده و حداکثر مسافتی که با آن می توان پیمود بین ۸۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر می باشد. توجه داشته باشید که کاتالیست اگزوز نیز نقش مهمی در کاهش این عمر دارد و به سبب گرفته شدن توری های آن، پس از مدتی استفاده، باید آن را تعویض نمود. اگر در شرایط جاده ای یا آب و هوایی خاصی که در بالا به آن ها اشاره شده است از خودروی خود استفاده می کنید، این عمر مفید کمتر شده و در برخی شرایط حتی به ۲ سال نیز خواهد رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.