مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مردم در خودرو بیشتر به کدام مداح‌ها گوش می‌دهند؟

روزنامه شهروند: «دانلود مداحی برای ماشین»، «دانلود نوحه ترکی برای ماشین»، «دانلود نوحه و مداحی شور محرم ویژه ضبط ماشین»، «دانلود نوحه سنگین محرم مخصوص ماشین»؛ اینها نمونه‌هایی از عناوین تبلیغ نوحه ویژه محرم در سایت‌های مختلف است. فصل مشترک همه‌شان «نوحه و ماشین» است. یعنی نوحه‌هایی که در ماشین گوش داده می‌شوند، سبک و سیاق خاص خودشان را دارند و اصطلاحا باید شور داشته باشند! ما برای همین در ادامه با چهارنفر همراه شده‌ایم تا ببینیم آنها حالا که به اربعین نزدیک می‌شویم، چه چیزهایی در ماشین‌شان گوش می‌دهند و چرا؟

حاج‌محمود و دیگر هیچ!

آقای مطلبی با پراید سفیدرنگش در خیابان انقلاب مسافر می‌زند. او جزو آن‌دسته از راننده‌هایی است که معتقد است «نباید در حضور مسافر ضبط روشن باشد»: «وقتی که مسافر نداشته باشم و روزای عزاداری باشه، محمود کریمی گوش می‌کنم. حاج‌محمود برام عزیزه و کلا تیپ و صداشو دوس دارم. خیلی اوقات برام عادت میشه و همینجوری باید صداش توی ماشین باشه؛ بعد یکهو می‌بینم مسافر زدم و فوری قطعش می‌کنم.

البته بعضی وقت‌ها خودِ مسافرا میگن قطعش نکن و بذار گوش بدیم.» آقای مطلبی حق دارد، چون وقتی در سایت‌های مختلفی که برای دانلود مداحی فعالیت می‌کنند چرخ بزنید، می‌بینید که توی خیلی‌هاش گلچینی از محمود کریمی برای ماشین قرار گرفته. «وقتای عزاداری به پسرم میگم یه سری نوحه از حاج‌محمود بریزه روی این فلش تا گوش بدم.

نمیدونم از کجا میاره اینارو. لابد از توی تلگرام میگیره.» او چندباری هم در امامزاده علی‌اکبر چیذر پای نوحه‌های محمود کریمی حاضر شده و از طرفداران این مداح به شمار می‌آید: «من ازونا نیستم که همه روزا نوحه گوش بدم، اما توی عزاداریا فقط محمود کریمی گوش میدم. تجربه بهم نشون داده که مسافرا هم بدشون نمیاد.»

مردم چه نوحه‌خوانی را برای خودروی خود انتخاب می‌کنند؟


من عشقِ سیدذاکرم

«میرمحمدجواد ذاکر طباطبایی خویی» نام کامل مداحی است که ١۶ تیر ٨۵ از دنیا رفت. او را معمولا با نام «سیدجواد ذاکر» می‌شناسند. سیدذاکر یکی از پایه‌گذاران مداحی به سبک جدید به شمار می‌آید و طرفداران پروپاقرصی دارد؛ مثل آقاحسینِ ٣۶ساله: «یه چیزی رو خیلی درمورد سیدذاکر میگن؛ اونم اینه که پای خیلی از جوونارو به هیأت‌ها باز کرد.

من خودم یکی از همون جوونام.» از آقاحسین درمورد نوحه‌ای که در هنگام رانندگی گوش می‌کند، می‌پرسیم و جواب می‌دهد: «شعرای سیدذاکر از شاعرای مطرح ایران انتخاب شده و نوحه‌ش ویژه خودشه و کپی‌کاری نیس. برای همینم من توی ماشین سیدذاکر گوش میدم. هنوزم برام تازگی داره. باور کنین هرچقدر هم که میگذره، برام کهنه نمیشه.

مردم چه نوحه‌خوانی را برای خودروی خود انتخاب می‌کنند؟

الان کلی‌ سال گذشته که سیدذاکر ازدنیا رفته اما بازم زنده‌س برام.» آقاحسین می‌گوید: «اگه کسی دنبال یه مداحی متفاوت و جدیده، با جرأت می‌تونم بگم سیدذاکر بهترین گزینه‌س. شاید بگین اون که کلی‌ سال پیش مُرده، اما اگه گوش بدین، متوجه حرف من میشین.» آقاحسین درمورد فراموش‌نشدن صدای سیدذاکر درست می‌گوید. هنوز هم بسیاری از آدم‌ها با صدای او روزهای عزاداری‌شان را سپری می‌کنند.

مردم چه نوحه‌خوانی را برای خودروی خود انتخاب می‌کنند


علیمی؛ آمپول‌تقویتیِ تحمل ترافیک

مهران دانشجو است و در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد معماری می‌خواند. خودروی مهران پژو٢٠۶ است و با همین خودرو تا دانشگاه می‌رود. «مداحی‌ای که آدم توی ماشین گوش میده، با مداحی‌ای که توی خونه یا هیأت گوش میده، متفاوته. نمیخوام از کلمه ضرب استفاده کنم. اما نوحه داخل ماشین باید یه ریتمی داشته باشه که آدم ازش خسته نشه.

مثلا برای خود من نوحه‌های حمیدعلیمی خسته‌کننده نیست و میتونم باهاش ساعت‌ها ترافیک رو هم تحمل کنم.» مهران از مداحی حرف می‌زند که متولد‌ سال ١٣۵٩ در تهران است و از شاگردان سیدذاکر به حساب می‌آید. علیمی در مراسم‌های مشترک با سیدذاکر مشهور شد. او شاعر هم است و «سجده دل»، «بی‌تو میمیرم» و «شبهای بی‌توبودن» از کارهای خودش است. مهران می‌گوید: «من کل محرم وقتی میام توی ماشین صدای حمید علیمی پخش میشه.»

مردم چه نوحه‌خوانی را برای خودروی خود انتخاب می‌کنند؟


جواد مقدم؛ فرمانده خیابان‌ها

«دانلود گلچین مداحی کربلایی جواد مقدم نوحه بیس دار مخصوص ماشین»؛ این عنوانی است که یکی از سایت‌ها کنار ٣١ نوحه از جواد مقدم قرار داده است؛ سایتی که نوحه مخصوص ماشین را معرفی می‌کند. جوادِ ١٩ساله می‌گوید: «من توی ماشین همه چی گوش می‌کنم. همه چی که مخصوص ماشین باشه و آدمو از شور عزاداری جا نندازه.

مردم چه نوحه‌خوانی را برای خودروی خود انتخاب می‌کنند؟

اما خب بین همه مداحا از جواد مقدم بیشتر خوشم میاد. وقتی که توی ماشینم ضبط رو جوری تنظیم می‌کنم که نوحه‌های جوادمقدم بیاد.» این روزها اگر با حساسیت بیشتری به نوحه‌هایی که از داخل ماشین‌ها پخش می‌شود، دقت کنید، به محبوبیت جواد مقدم پی می‌برید. او فارغ التحصیل هنر است و در برخی کارهایش از سبک پاپ و ترانه‌هایش الهام گرفته.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.