مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بررسی شرایط کار و درآمد در استانبول

استانبول که در گذشته قسطنطنیه نام داشت بزرگترین شهر ترکیه و پنجمین شهر بزرگ جهان است. این شهر تنها شهر دنیاست که در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد. تنگه بسفروس که باریکترین تنگه جهان است در حدود ٣٠ کیلومتر عرض و ٧٠٠ متر طول دارد و در شمال غربى ترکیه واقع شده است. این تنگه استانبول را به دو بخش تقسیم مى کند که بخش غربى آن در اروپا و بخش شرقى اش در آسیاست. در این مقاله از نظاره قصد داریم به بررسی شرایط کار و درآمد در استانبول بپردازیم.

شرایط کار در استانبول

شرایط کار در استانبول

شما در کدام دسته از ایرانی‌های مقیم ترکیه قرار می‌گیرید؟

اولین سئوال این است که چطور وارد ترکیه شده‌اید؟ و مراحل اخذ اقامت قانونی را انجام داده‌اید یا خیر؟

گروه اول:

اگر اخذ اقامت را به صورت قانونی انجام داده باشید بنابراین می‌توانید برای پیدا کردن کار مناسب با تخصص‌تان اقدام کنید. اگر مراحل پیدا کردن کار را به صورت قانونی انجام دهید، درنهایت کارفرما پس از استخدام شما، نامه‌ای به شما می‌دهد تا برای معرفی خود به اداره امور مهاجرت ترکیه ببرید.

گروه دوم:

این گروه کسانی هستند که از طریق سرمایه‌گذاری قصد دارند شغلی را در ترکیه پیدا کنند. بسیاری با سرمایه‌گذاری در حرفه‌ای که دوست دارند و البته تخصص آن را دارند، شرایط جذب خود در آن حرفه و شغل به صورت قانونی را فراهم می‌کنند. این گروه در واقع بهترین مسیر را انتخاب کرده‌اند. سرمایه‌گذاری در یک کشور و سپس شاغل شدن، یکی از راه‌های کم دردسر و آسان است.

گروه سوم:

این دسته متخصصین هستند. افرادی که مدارک تحصیلی بالایی دارند. این افراد از طریق موسسات کاریابی در داخل ایران هم می‌توانند برای دریافت دعوتنامه شغلی اقدام کنند. اگر در این دسته قرار دارید، می‌توانید رزومه خود را برای موسسات کاریابی و در نهایت شغل مورد نظر در کشور ترکیه ارسال کنید. در صورت تایید و قبول رزومه می‌توانید به ترکیه سفر کنید. در نهایت مراحل مانند گروه‌های قبلی برای‌تان تکرار می‌شود. نامه‌ای از کارفرمای خود دریافت می‌کنید و برای طی کردن دیگر مراحل اقامت در ترکیه به اداره مهاجرت این کشور می‌روید.

شرایط کار در استانبول

شرایط کار در استانبول

قراردادهای قانونی کار در ترکیه چطور است؟

قرارداد بین کارفرما و شما در ابتدا کمتر از یکسال و معمولا سه ماهه است. در صورتیکه از شما رضایت دادشته باشند این قرار داد در مراحل بعدی یکساله و سپس هشت ساله تمدید می‌شود.

یک قانون مهم!

برای استخدام در کشور ترکیه قانون خاصی در مورد اتباع خارجی وجود دارد. اگر کارفرمایی یک تبعه خارجی را استخدام کند موظف است به ازای استخدام این شخص ۵ کارمند ترک را استخدام کند. به همین دلیل معمولا استخدام اتباع خارجی به صورت قانونی به سادگی ممکن نیست.

اگر کارفرمای شما بدون دادن نامه و در واقع به صورت مخفی و غیر قانونی شما را استخدام کند تا از قانون استخدام در کشور ترکیه فرار کند؛ ریسک بالایی برای شما خواهد داشت. در صورتی‌که شکایتی از کارفرمای‌تان داشته باشید دیگر نمی‌توانید به سادگی آن را مطرح کنید. در واقع نمی‌توانید از حق و حقوق‌تان دفاع کنید.

اگر غیر قانونی کار کنید عاقبت کارتان چه می‌شود؟

بسیاری از اتباع خارجی که معمولا به صورت غیرقانونی وارد ترکیه می‌شوند و البته تخصص خاصی ندارند و زبان ترکی استانبولی را نیز خوب نمی‌دانند، جذب شغل‌های خدماتی و کارگری ساده می‌شوند. بعد از مدتی هم معمولا کارفرماها حق و حقوق این افراد را پایمال می‌کنند و از آنجایی که دیگر زندگی و کار در کشور ترکیه با این شرایط برای‌شان به صرفه نیست به کشورشان بازمی‌گردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.