مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری چگونه انجام می شود ؟

آیا میتوان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟ قبل از صحبت راجع به این موضوع که کاشت ایمپلنت های دندانی برای افراد سیگاری امکان پذیر است یا خیر ؟ باید راجع به این صحبت کنیم که ایمپلنت دندان چیست ؟ در طی زمان افراد زیادی به دلایل متنوع مانند شکستگی، پوسیدگی و تصادف و … دندان های خود را از دست می دهند.

این افراد در گذشته با مشکلات زیادی برخورد می کردند اما در حال حاظر دیگر نیاز نیست فرد بیمار راجع به مشکلات ایجاد شده در اثر بی دندانی نگران باشد زیرا در حال حاضر با استفاده از کاشت ایمپلنت های دندان تمام این مشکلات بر طرف می شوند. بی دندانی اختلالاتی از قبیل مشکل در جویدن غذا، مشکل در حرف زدن، مشکل در خندیدن، مشکلاتی در زیبایی دهان و دندان و کاهش اعتماد به نفس ایجاد میکرد اما امروزه با کشت ایمپلنت های دندانی می توانید زیبایی و سلامت را به دهان و دندان های خود بازگردانید و همچنین مشکلات نام برده را از بین ببرید.

 

در حال حاضر کاشت ایمپلنت های دندانی بهترین راه درمانی ترمیمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته است و همچنان به طور مداوم این صنعت در حال پیشرفت است. ایمپلنت های دندانی به این صورت هستند که لثه را برش داده و کنار می زنند و پس از آن پایه ایمپلنت های دندانی را داخل استخوان فک قرار می دهند، مجددا لثه را بخیه زده و صبر میکنند تا بهبود یابد.

زیرا عموما جنس پایه ایمپلنت از تیتانیوم است و در برخی موارد برای ساخت پایه های ایمپلنت از زیرکونیوم استفاده می کنند از همین جهت پایه های ایمپلنت با استخوان فک براحتی جوش می خورد و مستحکم می شود و بعد از آن یک صفحه به نام اباتمنت را روی پایه ایمپلنت قرار می دهند زیرا روکش یا همتن تاج ایمپلنت های دندانی را باید به وسیله اباتمنت به یک دیگر متصل کرد.

در صورتی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارید و می خواهید درباره هزینه ایمپلنت 1402 مطلع شوید، می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید.

ایمپلنت برای افراد سیگاری

همانطور که می دانید سیگار کشیدن بسیار برای سلامتی مضر است و آسیب جدی به بدن وارد می کند اما جدا از این موضوع سیگار کشیدن تاثیر بسیار مستقیمی روی دهان و دندان افراد دارد و موجب پوسیدگی و خراب شدن دندان های فرد بیمار می شود. از همین جهت بسیاری از افرادی که دندان های خود را به دلیل سیگار کشیدن از دست داده اند اقدام به کاشت ایمپلنت می کنند ولی باید بدانند که کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری به این سادگی ها نیست و موانعی را با خود بر سر راه دارد.

کاشت ایمپلنت های دندانی برای افراد سیگاری

افراد سیگاری با کشیدن سیگار مقدار قابل توجهی از نیکوتین را به صورت مستقیم وارد بدن خود می کنند و باید بدانند که نیکوتین تاثیر مستقیم بر روی استخوان دارد. از همین رو برای کاشت ایمپلنت فک را سوراخ می کنند و پایه ایمپلنت را درون استخوان فک قرار می دهند. البته زمانی که پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش می خورد کاشت موفقی را تجربه می کنند. اما نیکوتین موجب کاهش سرعت جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک می شود و مانع از موفقیت عمل کاشت ایمپلنت می شود. همچنین از دیگر عوامل مخرب و مختل کننده سیگار کشیدن در کاشت ایمپلنت های دندانی این است که، با سیگار کشیدن بیمار عفونت را وارد دهان می کند و موجب عفونت اطراف ایمپلنت ها می شود.

حتی در صورت جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک فرد بیمار دندان های فرد لک و زرد می شود و موجب تخریب دیگر دندان های موجود در دهان می شود. از همین رو طبق توصیه پزشکان متخصص بهتر است قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی سیگار را ترک کنید. طول درمان کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری طولانی تر است و همچنین باید بدانید که فرد سیگاری دارای بافت های آسیب دیده در دهان می باشد و غده های بزاق فرد به خوبی کار نمی کند و از همین رو نمی تواند میکروب های درون دهان را به خوبی از بین ببرد. این موضوع ممکن است موجب عفونت لثه و مختل کردن کار جوش خوردن استخوان فک و پایه ایمپلنت شود و باید بدانید اگر پایه های ایمپلنت لق شوند امکان شکست خوردن و جوش نخوردن پایه های ایمپلنت بسیار بالا است.

بهتر این است که قبل از انجام این عمل سیگار را ترک کنید. چند هفته ای به دهان خود برای بهبودی و خروج سموم سیگار فرصت دهید و سپس به سراغ دندان پزشک رفته و از ایشان کمک بخواهید. همچنین با تایید دندان پزشک می توانید از دهان شویه های معتبر برای بهبود سلامتی دندان های خود کمک بگیرید. آمار نشان می دهد که در افراد سیگاری، نیاز به تعویض ایمپلنت دندان بعد از پنج سال ایجاد می شود.

تاثیر کشیدن سیگار بر روی استخوان فک

از دیگر موارد مخرب و زیان هایی که سیگار کشیدن دارد این است که به استخوان فک آسیب می رساند و موجب تحلیل رفتن استخوان ها می شود و این موضوع می تواند موجب عفونت و التهاب در لثه و استخوان فک می شود. این موضوع دارای خطر بسیار زیادی است زیرا التهاب لثه مانع از جوش خوردن ایمپلنت ها شده، پایه ها لق می شوند و تاج دندان نیز جدا خواهد شد.

کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

در هر صورت اگر فرد بیمار قصد ترمیم و درمان دندان های خود را به روش کاشت ایمپلنت های دندانی را دارد باید بداند که بهتر است قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت های دندانی کشیدن سیگار را ترک کند. برای این که بتوانید یک کاشت ایمپلنت دندانی موفق را تجربه کنید بهتر است که 2 هفته قبل از عمل و 4 ماه بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی مصرف سیگار و استعمال دخانیات را ترک کنید. همچنین باید بدانید که رعایت نکات و موارد بهداشتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است همچنین از دهانشویه مخصوص ایمپلنت برای تمیز و ضد عفونی کردن دنداهای خود استفاده کنید. چنانچه به پوسیدگی و عفونت لثه دچار شدید بلافاصله به دندان پزشک مراجعه کنید و تا حد امکان برای حفظ سلامتی خود، ریه و دندان هایتان سیگار کشیدن را کنار بگذارید تا از عوارض بعدی جلوگیری کنید.

 

عارضه حفره خشک در دهان

مهم ترین مشکلی که در افراد سیگاری بعد از کشیدن دندان به وجود می آید عارضه ای است که حفره خشک نامیده می شود. بعد از کشیدن دندان روی لثه و استخوان لایه ای از لخته خون می پوشاند تا از لثه و استخوان فک محافظت کند، در صورتی که این لایه تکان بخورد و کنار برود این عارضه رخ می دهد و لثه و استخوان فک را در معرض خطر قرار میدهد. این عارضه حتی می تواند به اعصاب دهان و فک آسیب برساند. در صورتی که ترک کردن سیگار برای فرد بیمار سخت و غیر ممکن است بهتر است موارد زیر را مورد بررسی قرار دهد و به آن ها عمل کند:

  • از جویدن تنباکو جدا پرهیز کند
  • از دندان پزشک خود بخواهد تا زخم را برای بیمار بخیه کند
  • روی محل زخم را با قرار دادن گاز استریل بپوشاند
  • بیمار از آدامس های نیکوتین دار استفاده نکند
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.