مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

نوار تیپ آبیاری قطره ای

بدون شک اگر قصد راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای را داشته باشد، به تجهیزات مختلفی نیاز پیدا می کنید. از این مهمترین این تجهیزات می توان به نوار تیپ آبیاری و لوله قطره چکان دار اشاره کرد. هر کدام از این تجهیزات دارای ویژگی ها و قابلیت های مخصوص به خودشان هستند. اینکه نوار تیپ آبیاری یا لوله قطره چکان دارد، کدام یک مناسب شما است، بسته به نیاز و شرایط شما خواهد بود. ما در این مطلب به صورت کامل در خصوص آن ها صحبت می کنیم.

سیستم آبیاری قطره ای مزایای بسیار زیادی در مقایسه با سایر سیستم های آبیاری دارد. از مهمترین آن می توان به کاهش مصرف آب اشاره کرد. در این روش از یک سری لوله تحت فشار برای آبیاری استفاده می شود. مهمترین این لوله ها، نوار تیپ و لوله قطره چکان است. بین لوله قطره چکان دار و نوار تیپ آبیاری تفاوت هایی وجود دارد.  اگر قصد خرید نوار آبیاری قطره ای را داشته باشید، لازم است تا در ابتدا با هر دو این تجهیزات آشنا شوید.

  1. لوله قطره چکان دار

لوله های قطره چکان دار یکی از اصلی ترین تجهیزات در سیستم های آبیاری قطره ای شناخته می شوند. جنس این لوله ها از پلی اتیلن است. از این رو در کنار ضخامت مناسب خود از عملکرد و مقاومت بسیار خوبی نسبت به نوار تیپ آبیاری برخوردار هستند. این مدل از لوله ها، بیشتر برای آبیاری زیرسطحی استفاده خواهد شد. لوله های قطره چکان دار بسته به نوع خود، دارای طول عمر متفاوتی هستند.

از دیگر مزایای لوله قطره چکان دار، می توان به مدل های متنوع آن اشاره کرد. این لوازم در قطرها و ضخامت های متنوعی به فروش می رسند. از مدل های مختلف لوله قطره چکان دار می توان به مدل پلاک دار و دایره ای اشاره کرد. قیمت لوله قطره چکان دار بسته به نوع، جنس، ضخامت و قطر لوله متفاوت خواهد بود.

  • نوار تیپ آبیاری

یکی دیگر از تجهیزات مهم آبیاری قطره ای، نوار تیپ است. نوار تیپ یا نوار آبیاری قطره ای دارای جداره ای نازک تر نسبت به لوله قطره چکان دار است. به صورت کلی نوار تیپ آبیاری را در می توان در دو مد درزدار و پلاک دار تهیه کرد. از این نوارهای آبیاری می توان در گلخانه ها و مزارع برای انواع کشت، مانند کشت دریفی بهره برد. قیمت نوار تیپ درزدار با قیمت نوار تیپ پلاک دار، متفاوت است.

البته که نوار تیپ آبیاری درزدار و یا نوار تیپ بغلدوخت رواج بیشتری در بین کشاورزان دارد. این مدل از نوارها نیز دارای ضخامت و اندازه های متنوعی هستند. قیمت هر نول نوار تیپ آبیاری بسته به فاکتورهایی مانند جنس، میزان تحمل فشار، ضخامت و … متغییر خواهد بود.

محدودیت های استفاده از نوار تیپ آبیاری

با توجه به اینکه استفاده از نوار تیپ مزایای زیادی با خود دارد، اما می تواند محدودیت هایی نیز داشته باشد. در صورتی که قصد استفاده از نوار آبیاری قطره ای را دارید، نیاز است تا به خوبی با این محدودیت ها، آشنا شوید. از مهمترین این محدودیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گرفتگی لوله ها

درز و یا سوراخ های تعبیه شده در نوار تیپ آبیاری بسیار ریز است. از این رو حضور هر نوع گردوغبار، مواد آلی و … می تواند منجر به گرفتگی نوار تیپ شود. همین امر در نهایت باعث کم شدن فشار و دبی آب و غیریکنواختی آن خواهد شد. برای جلوگیری از چنین مشکلی نیاز است تا از ایستگاه های فیلتراسیون استفاده شود.

  • عدم یکنواختی جریان آب

بیشتر نوارهای تیپ موجود در بازار، دارای فشار سرویس کمی هستند. در صورتی که شیب زمین زیاد باشد، دبی آب کاهش پیدا می کند. همین امر می تواند منجر به عدم یکنواختی آب شود. از این رو نیاز است تا از پمپ های فشار مخصوص برای حفظ جریان آب استفاده شود.

  • هزینه های اولیه بالا

نیاز به استقرار ایستگاه های پمپ و فیلتراسیون، تهیه نوار تیپ آبیاری، نصب و پیاده سازی آن ها و … نیاز به هزینه اولیه بالایی خواهد داشت. بسیاری از افراد توانایی پرداخت چنین هزینه هایی را ندارند. شاید نیاز باشد برای رفع این مشکل از انواع وام های کشاورزی استفاده کنید.

دلایل گرفتگی و مسدود شدن خروجی نوار تیپ

همانطور که اشاره شد، گرفتگی یکی از محدودیت های استفاده از نوار آبیاری قطره ای است. در صورتی که گرفتگی در نوار تیپ آبیاری رخ دهد، فرایند آبیاری مختلف شده و به گیاهان و درختان آسیب وارد می شود. در صورتی که با مهمترین دلایل گرفتگی آشنا شوید، می توانید آن ها را برطرف کنید. به یاد داشته باشید که نصب و راه اندازی ایستگاه های فیلتراسیون تا حد زیادی از گرفتگی مسیر نوار تیپ جلوگیری می کند. از مهمترین دلایل گرفتگی نوار تیپ آبیاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بهره نبردن از شیر تخلیه هوا در سیستم آبیاری قطره ای
  2. استفاده از کودهای کم کیفیت و نامرغوب
  3. وجود نمک زیاد در آب و استفاده از آب های شور
  4. تمیز نکردن گل و لای موجود در استخر و استفاده از آب کثیف
  5. بالا بودن میزان فشار در آبیاری
  6. تشکیل مواد آلی و بیولوژی کانند جلبک ها و …
  7. رسوب انواع مواد معدنی و شیمیایی

5 نکته در خرید نوار تیپ آبیاری

اگر شما هم قصد خرید نوار تیپ آبیاری را داشته باشید، نیاز است تا با نکات مهم خرید آن آشنا شوید. با تکیه بر نکات خرید نوار تیپ آبیاری می توانید مطمئن باشید که دست به یک خرید مطمئن خواهید زد. این نکات به شرح زیر خواهند بود:

  1. توجه به نوع نوار تیپ

نوار آبیاری قطره ای یا نوار تیپ آبیاری در دو مدل درزدار و پلاک دار تولید می شود. قیمت نوار تیپ درزدار و قیمت نوار تیپ پلاک دار و کارکرد آن ها با یکدیگر متفاوت است. بسته به نیاز و شرایطتان یکی از آن ها را برای خرید انتخاب کنید.

  • توجه به آب دهی نوار تیپ

نوارهای تیپ آبیاری می توانند آب دهی 2.5 لیتر یا 3 لیتر در ساعت داشته باشند. بدانید که کدام یک از این نوع میزان آبدهی مناسب شما خواهد بود.

  • توجه به ضخامت نوار تیپ آبیاری

از آن جایی که ضخامت بر نوع آبیاری، قیمت نوار تیپ، وزن و … تاثیرگذار است، نیاز است تا دست به بهترین و مناسب ترین ضخامت بزنید.

  • توجه به سطح و رنگ

بهترین نوع نوار تیپ نوار تیپی است که سطح آن کاملا یک دست و یکنواخت بوده و دارای رنگ مشکی مات باشد.

  • توجه به فواصل

لازم به ذکر است علاوه بر قیمت نوار تیپ 1000 متری که نسبت به نوع کم متراژ آن بسیار به صرفه تر می باشد ، برای راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای باید به فواصل آبیاری توجه داشته باشید. فواصل آبیاری می تواند 10 سانتی متر، 20 سانتی متر و یا 30 سانتی متر باشد. انتخاب نوع فواصل به نوع محصولات و روش کشت بستگی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.