مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

تبدیل عکس های جیمز وب به موسیقی

ناسا در اقدامی جالب عکس های تلسکوپ جیمز وب را به موسیقی تبدیل کرد. این موسیقی‌ها بر اساس تصاویر James Webb از سحابی کارینا، سحابی حلقه جنوبی و سیاره فراخورشیدی Wasp 96b ساخته شده‌اند.

اگرچه هنوز هیجان پیرامون انتشار اولین عکس ها و داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب به طور کامل فروکش نکرده است، اما ناسا تصمیم گرفته آنها را تبدیل به موسیقی کند. در واقع ناسا فکر می‌کند که راه‌های زیادی برای دیدن جهان وجود دارد.

گوش دادن به موسیقی عکس های تلسکوپ فضایی جیمز وب

عکس های تلکسوپ جیمز وب را به موسیقی

در این فایل‌های صوتی از تکنیک صداسازی استفاده شده تا تصاویر سحابی کارینا و سحابی حلقه جنوبی به موسیقی تبدیل شوند. Matt Russo، موسیقی‌دان و استاد فیزیک دانشگاه تورنتو که روی این پروژه کار کرده است، در رابطه با چرایی اتخاذ این تصمیم توضیحاتی را ارائه کرد.

ناسا قصد دارند عکس ها و داده‌های تلسکوپ جیمز وب را از طریق موسیقی به مفهومی قابل درک تبدیل کنند؛ زیرا موسیقی می‌تواند وارد مراکز احساسی انسان‌ها شود. در واقع تیم ناسا می‌خواهد که هر فرد تصویر منحصر به فرد خود را در ذهن خلق کند.

تپه‌های کیهانی سحابی کارینا (یک جرم آسمانی خیره کننده مملو از ستاره‌ها، گاز و غبار) در اثر جدید ناسا به یک سمفونی زیبا تبدیل شده است. گازها و غبار به موسیقی درون (drone) شباهت دارند و بخش‌های قرمز و نارنجی پایینی نیز بسیار دلنشین هستند. همچنین ستاره‌های درخشان صداهای بالاتری را تولید کرده‌اند.

دومین موسیقی به سحابی حلقه جنوبی مربوط می‌شود و بیشتر به موسیقی الکترونیک ساخته شده در یک تونل شباهت دارد. این صداسازی در دو بخش آماده شده تا بتواند دو تصویر فروسرخ ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب را شبیه‌سازی کنند. ستاره‌های درخشان نیز صدای منحصر به فردی دارند.

البته تیم متشکل از موسیقی‌دانان و دانشمندان فقط عکس های تلسکوپ جیمز وب را به موسیقی تبدیل نکرده‌اند، بلکه به سراغ داده‌ها نیز رفته‌اند. داده‌های جیمز وب از اتمسفر یک غول گازی فراخورشیدی به نام WASP-96b تبدیل به یک موسیقی تخیلی شده که در آن صداهای رو به پایین و افکت‌هایی همچون ریختن آب شنیده می‌شوند. صدای قطرات آب نشانگر نشانه‌هایی از وجود آب در اتمسفر سیاره اشاره شده است.

صداسازی بعدی جدید را در رابطه با دستاوردهای تلسکوپ جیمز وب می‌گشاید و باعث می‌شود افراد نابینا و یا کم بینایی که به فضا علاقه دارند، بیشتر از گذشته با آنها آشنا شوند. Christine Malec، عضو جامعه افراد نابینا و کم بینا که روی پروژه تبدیل عکس های تلسکوپ جیمز وب به موسیقی کار کرده است، در این رابطه گفت:

وقتی اولین بار صداسازی را شنیدم، طوری احساسات و درون من را تحت تاثیر قرار دارد که فکر می‌کنم افراد بینا با دیدن آسمان شب آن را تجربه کنند.

موسیقی های جدید ناسا هم متفاوت و هم آشنا به نظر می‌رسند. این پروژه به ما نشان داد که راه‌های زیادی به جز دیدن با کمک چشم برای کاوش در جهان وجود دارد.

منبع گجت نیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.