مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

شکوه کهکشان فانتوم را ببینید

همکاری تلسکوپ فضایی جیمز وب و هابل برای نشان دادن کهکشان فانتوم

همکاری تلسکوپ فضایی جیمز وب و هابل همان چیزی بود که طرفداران علوم فضایی انتظارش را می‌کشیدند. طی یک کار تیمی بین تلسکوپ فضایی جیمز وب و هابل قلب کهکشان فانتوم تسخیر شد.

مجله انعکاس ؛روز دوشنبه آژانس فضایی اروپا تصاویر نتیجه همکاری تلسکوپ فضایی جیمز وب و هابل از کهکشان فانتوم را منتشر کرد. این کهکشان که در فاصله ۳۲ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی ماهی قرار دارد، نوعی کهکشان مارپیچی است. فانتوم به نام مسیه ۷۴ یا M74 نیز شناخته می‌شود.

کهکشان فانتوم به خاطر بازوهای منحنی خود شناخته شده است. همانطور که در تصویر می‌بینید دید مادون قرمز تلسکوپ فضایی جیمز وب و طول‌موج‌های فرابنفش و مرئی هابل با هم ادغام شده‌اند.

فضا و خوشه‌های ستاره‌ای

آژانس فضایی اروپا نشان داد که تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب و هابل از کهکشان فانتوم هرکدام به صورت جداگانه و ترکیبی چگونه هستند. این آژانس در بیانیه خود گفت:

اضافه شدن مشاهدات بسیار شفاف تلسکوپ جیمز وب در طول موج‌های بلندتر این امکان را به اخترشناسان می‌دهد تا مناطقی که ستاره‌ها در آن تشکیل می‌شوند را شناسایی کنند. همچنین سن و جرم خوشه‌های ستاره‌ای به دقت اندازه‌گیری می‌شود تا ماهیت ذرات کوچک گرد و غبار در فضای بین ستاره‌ای مشخص شود.

در تصویر مشترک دو تلسکوپ هر رنگ نمایان‌گر یک ویژگی کهکشان فانتوم

رنگ‌های مختلف در این تصویر تیمی، ویژگی‌های مختلف کهکشان فانتوم را نشان می‌دهد. رنگ قرمز نشان‌دهنده گرد و غبار در بازوهای مارپیچی و رنگ نارنجی نشانگر گرد و غبار داغ‌تر است.

ستاره‌های جوان به رنگ آبی می‌درخشند و ستاره‌های قدیمی بیشتر در مرکز تجمع دارند و به رنگ سبز و فیروزه‌ای هستند که درخششی جادویی به کهکشان فانتوم می‌بخشند. نقاط داغ صورتی‌رنگ نیز محل شکل‌گیری ستاره‌هاست.

تلسکوپ فضایی جیمز وب و هابل کهکشان فانتوم

تصویر سمت راست جیمز وب، تصویر سمت چپ هابل، تصویر وسط ترکیب جیمز وب و هابل

ما پیش‌نمایشی از منظره تلسکوپ فضایی جیمز وب به کهکشان فانتوم در تیر ماه دیده بودیم. در آن زمان اخترشناسان مجموعه‌ای از داده‌های اولیه تلسکوپ فضایی جیمز وب به دست آورده بودند و با پردازش و به اشتراک‌گذاری صحنه فوتوژنیک ما را سرگرم کردند.

تلسکوپ هابل پروژه مشترک ناسا و آژانش فضایی اروپا است ولی تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا اداره می‌شود. این آژانس‌ها از مدت‌ها قبل گفته بودند که قرار نیست جیمز وب جایگزین هابل ۳۰ ساله شود.

این دو تلسکوپ تخصص‌ و کارآیی‌های متفاوتی دارند و هابل می‌تواند تا اواخر دهه ۲۰۲۰ به فعالیت خود ادامه دهد. همکاری این دو تلسکوپ ما را یاد فیلم مردان سیاه‌پوش میندازد. یکی از آنها کهنه سرباز و دیگری تازه‌وارد است که هردو به فضا علاقه دارند و با همکاری یکدیگر موجب پیشرفت‌هایی در علوم فضایی می‌شوند.

منبع گجت نیوز