مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چگونه شجاع باشیم: مراحلی کاربردی برای تبدیل شدن به فردی شجاع

صورتی‌ها: آیا تا کنون از خودتان سوال کرده‌اید، چگونه شجاع باشیم و یا شهامت خود را افزایش دهیم؟ بدون شک هر کسی دوست دارد شجاعت زیادی داشته باشد، شما چطور؟ آیا دوست دارید شجاعت بیشتری داشته باشید و با شهامت باشید؟ شجاعت چیزی نیست که با آن متولد شده باشید بلکه می‌توانید با کسب تجربه و گذشت زمان آن را کسب کنید. شما می‌توانید با عمل کردن به آنچه که قلب‌تان به شما دستور می‌دهد و با به چالش کشیدن خودتان در مواقع حساس و تعیین کننده تجربه‌های جدیدی یاد بگیرید، حتی زمانی که از انجام آن‌ها می‌ترسید. دراین مطلب قصد داریم بررسیم کنیم که چگونه شجاع باشیم؟

چگونه شجاع باشیم

چگونه شجاع باشیم

این موضوع می‌تواند به صبر و زمان احتیاج داشته باشید. اما ما می‌توانیم با نگرش مفید و روش‌های صحیح فکر کردن در موقعیت‌های حساس یاد بگیریم چگونه شجاع باشیم و با شهامت‌تر از آن چیزی که هستیم به نظر برسیم، حتی اگر ترسی همراه ما باشد. در ادامه مراحل اینکه چگونه شجاع باشیم را با هم مرور می‌کنیم.

مرحله اول: پذیریش جایی که هستیم

چگونه شجاع باشیم

۱- اعتراف کن که می‌ترسی: شجاعت هرگز به معنی نترسیدن نیست. شجاعت یعنی شما حتی زمانی که می‌ترسید بر آن غلبه کنید و رو به جلو حرکت کنید. معمولا زمانی که شما سعی می‌کنید احساساتان را کنار بزنید، آن‌ها قوی‌تر می‌شوند. در عوض در وضعیتی که قرار دارید و احساسی که به شما غلبه کرده است را قبول کنید.

زمانی که با خودتان صادق هستید و احساسات پیش آماده را قبول می‌کنید، می‌توانید با آن‌ها رفتار بهتری داشته باشید. از چیزی که می‌ترسید بلند آن را به صورت شفاهی بگویید و آن را عادی جلوه بدهید. لازم نیست آن را با کسی در میان بگذارید، ترس‌هایتان را به خودتان بگویید.

همچنین، می‌توانید نوشتن را امتحان کنید. به صورت خصوصی در دفتر یادداشت‌تان درباره ترس‌هایتان بنویسید. اما خودتان را با جملاتی مثل من خیلی ترسو هستم قضاوت نکنید. این به چیزی کمک نمی‌کند. در عوض از جملاتی مثلِ “من از اتفاقی که قرار است رخ دهد، احساس ترس می‌کنم” استفاده کنید.

چگونه شجاع باشیم

۲- برای شجاع بودن احساسات خود را کنترل کنید: باید درک کنید که احساسات شما عادی است. ترس یک چیز طبیعی است و در قسمت آمیگدالای مغز تولید می‌شود. قضاوت کردن خودتان راه درستی نیست و به هیچ عنوان به شجاعت ختم نمی‌شود. خواندن داستان توسط افرادی که با ترسهای خود روبرو شده اند و بر آن‌ها غلبه کرده اند، می‌تواند مفید باشد. این داستان‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید تنها کسی نیستید که می‌ترسید.

چگونه شجاع باشیم

۳- ترس خود را نامگذاری کنید: یکی دیگر از روش‌های اینکه یاد بگیریم چگونه شجاع باشیم و شهامت داشته باشیم این است که ترس خود را به طور دقیق مشخص کنیم. بعضی اوقات، حتی مطمئن نیستیم که از چه چیزی می‌ترسیم. این عدم اطمینان می‌تواند اضطراب را افزایش دهد و باعث می‌شود احساس ترس بیشتری کنیم. مدتی وقت بگذارید و آنچه را که می‌تواند باعث ایجاد این احساس ترس شود به طور مشخص شناسایی کنید.

سعی کنید این نامگذاری و شناخت ترس‌ها دقیق و جزئی باشد و احساس ترس‌هایتان را به طور دقیق شناسایی کنید. این احساس ترس می‌تواند در مورد سلامتی بدن خود یا یکی از اعضای خانواده، در مورد موقعیت‌های شغلی یا تحصیلی و … باشد. صحبت کردن با یک مشاور نیز می‌تواند مفید باشد.

چگونه شجاع باشیم

۴- ترس‌های خود را بررسی کنید: ما زمانی که در مورد خود یا یک شخص خاص احساس خطر کنیم، می‌ترسیم. برخی از ترس‌ها ممکن است لازم باشند ولی اکثر ترس‌ها به جای کمک به ما موجب آسیب رسیدن می‌شوند. با یک نگاه دقیق به ترس‌ها و بررسی آن‌ها مشخص کنید که ترس‌تان مفید است یا مضر؟

برای مثال، ممکن است از سقوط آزاد ترس داشته باشید. این ترس طبیعی است چون شما در این باره آموزش ندیده‌اید. می‌توانید با درس گرفتن از متخصصین یا شرکت در کلاس‌های آموزشی، با این ترس مقابله کنید. از طرفی دیگر، مثلا تمام نکردن کتابی که می‌نویسید به‌خاطر ترس از قضاوت دیگران، ترسی مفید نیست. شما کنترلی بر افکار دیگران ندارید، پس این موضوع نباید شما را باز نگه دارد. پس تمام آن چه مانع شما می‌شود ترس شما است.

چگونه شجاع باشیم

۵- آسیب پذیر بودن خود را قبول کنید: در این مرحله از اینکه یاد بگیریم چگونه شجاع باشیم و شهامت داشته باشیم باید قبول کنیم که ما نیز آسیب پذیر هستیم. یکی از دلایل عمده‌ای که می‌ترسیم این است که ما نگران آسیب پذیر بودن هستیم. با آسیب‌پذیری احتمال عدم قطعیت، آسیب، یا ریسک وجود دارد.

اما آسیب‌پذیر بودن شما را به عشق، ارتباط و همدلی ترغیب می‌کند. یادگیری آسیب‌پذیری و قبول آن به عنوان یک واقعیت زندگی می‌تواند به شما کمک کند کمتر نگران ترس‌های خود باشید.

چگونه شجاع باشیم

۶- روی آنچه می‌توانید کنترل کنید متمرکز شوید. همانطور که گفته شد ترس یک امر طبیعی است و ما نمی‌توانیم از ترسیدن خودداری کنیم ما فقط باید یاد بگیریم چگونه شجاع باشیم و چگونه بر ترس‌های غلبه کنیم. با این وجود می‌توانید آنچه درباره‌اش انجام می‌دهید را کنترل کنید.

حواستان را در عوض واکنش، بر اعمالتان بگذارید و بر کاری که انجام می‌دهید تمرکز کنید. به خاطر داشته باشید که عواقب اعمالتان هم در دست شما نیست. شما تنها انجام می‌دهید.

مرحله دوم: اعتماد به نفس خود را بسازید

چگونه شجاع باشیم

۱- یک الگو و یک مدل پیدا کنید: اولین قدم در این مرحله از اینکه یاد بگیریم چگونه شجاع باشیم این است که یک الگوی شجاع برای خود داشته باشیم. در این مرحله اگر خروج از شرایط موجود و دشوار برایتان سحت است، باید خودتان را جای افرادی قرار دهید که از این شرایط به سلامت عبور کرده‌اند.

این کار علاوه بر این که نگرش شما را نسبت به مشکلات تغییر می‌دهد بلکه باعث می‌شود شما با شهامت و شجاع باشید. خواندن داستان افراد شجاعی که بر مشکلات خود غلبه کرده‌اند می‌تواند کمک زیادی در انتخاب الگو به شما بکند.

چگونه شجاع باشیم

۲- انعطاف پذیری ذهن‌تان را توسعه دهید. شجاعت، شما را ملزم می‌کند که هنگام مواجهه با شرایط ترسناک یا دشوار، خودتان نیز سخت باشید. برای شجاع بودن باید سر سخت باشید، اما داشتن انعطاف ذهنی فراتر از سرسختی است. برای رسیدن به انعطاف ذهنی کافی است باید مراحل زیر طی کنید.

  • انعطاف: انعطاف‌پذیری ادراکی توانایی سازگاری با شرایط در حال تغییر است. قابلیتی برای یافتن راه‌های جدید و متفاوت برای حل مشکل است.
  • درگیری: برای مقابله با ترس و شجاع بودن در شرایطی سخت، شما باید مستقیم با مشکل برخورد کنید و به قول معروف به دل مشکلات پرتاب شوید.
  • سماجت: ممکن است همه چیز به خوبی پیش نرود. افراد شجاع این موضوع را درک می‌کنند و پس از زمین خوردن از جای بلند می‌شوند. شما می‌توانید با مشخص کردن قدم‌های بعدی، به این پافشاری دست یابید.

چگونه شجاع باشیم

۳- افکار منفی را به چالش دعوت کنید: همه ما معمولا در دام افکار منفی و بی‎فایده گیر می‌کنیم. . وقتی که خود را در حالی می‌یابید که به افکار منفی درباره خودتان یا شرایطی که در آن هستید دامن می‌زنید، سعی کنید افکارتان را به چالش بکشید تا آن‌ها را به افکار مثبت تغییر دهید یا ببینید منشا آن‌ها چیست.

چگونه شجاع باشیم

۴- هر روزتان با تایید خود شروع کنید. این روش یکی از بهتر مراحلی است که یاد بگیریم چگونه شجاع باشیم و اعتماد به نفس خود را بسازیم. جملات تعریفی، جملاتی هستند که برای شخص شما معنادار و مهم هستند. شما با تکرار کردنشان به خودتان محبت می‌کنید. ممکن است کمی خجالت آور باشد اما این کار اعتماد به نفستان را چندین برابر می‌کند.

برای مثال می‌توانید بگویید من امروز خودم را برای کسی که هستم قبول دارم. می‌توانید این تعریفات را به سمت ساخت شهامت سوق دهید. مثلا بگویید: من می‌توانم قوی و شجاع باشم. به یاد داشته باشید که این تعریفات را پیش خودتان نگهدارید. شما نمی‌توانید افکار دیگران را کنترل کنید. در عوض استفاده از کلمات منفی، کلمات مثبت و مطمئن استفاده کنید.

چگونه شجاع باشیم

۵- کارهای سخت انجام دهید: موفق شدن در انجام کارهایی که شما آن‌ها را سخت تلقی می‌کنید، به طرز شدیدی اعتما به نفس شما را بالا می‌برد. حتی اگر در لحظه نتوانستید این کار را انجام دهید، به خاطر داشته باشید که از هر چیزی می‌توانید یاد بگیرید.

برای مثال می‌توانید گیتار زدن یاد بگیرید یا به قواصی بپردازید یا حتی پخت یک غذای سخت را امتحان کنید. تنها محدودیت، ذهن شما است. اهداف و چالش‌هایی تعیین کنید که برای شما معنادار هستند. یکی از راه‌های از بین بردن اعتماد به نفس، مقایسه خود با دیگران است. اهمیتی برای این که دیگران چه فکری درباره اهدافتان می‌کنند قائل نباشید و این کار را برای خودتان انجام دهید.

مرحله سوم چگونه شجاع باشیم: شجاعت را هر روز تمرین کنید

چگونه شجاع باشیم

۱- تمرین کنید تا تردید بپذیرید: یکی از روش‌هایی که باید برای اینکه یاد بگیریم چگونه شجاع باشیم انجام دهیم، تمرین قبول تردید می‌باشد. تردید از عوامل اصلی ترس است. با این حال، با وارد کردنش به کارهای روزمره زندگی خود، می‌توانید با آن سازگار شوید. این باعث می‌شود شما در مقابل شک و تردید، واکنش‌های بهتری نشان دهید و در نهایت شجاعانه عمل کنید.

عدم تحمل تردید، مشکلات بسیاری را به همراه دارد. ممکن است تحمل و قبول کردن آن که اتفاق بدی رخ می‌دهد بسیار سخت باشد. شاید شما ریسک‌های یک کار را بیش از حد دست بالا بگیرید و در نتیجه به علت ترس از عواقبش، کاری انجام ندهید. در طول روز موقعیت‌هایی که در آن ترسیده‌اید یا تردید دارید را با جزئیات بنویسید و در جست جوی عوامل ایجاد آن باشید. سپس طریق برخورد با آن را هم بنویسید.

چگونه شجاع باشیم

۲- برنامه‌های مشخصی تهیه کنید: وقتی نمی‌دانید به چه کاری نیاز دارید، احساس ترس و وحشت می‌کنید. چالش‌ها و شرایط را به وظایف کوچک‌تری تقسیم کنید که می‌توانید به آن دست یابید.

چگونه شجاع باشیم

۳- به مدت بیست ثانیه شجاع باشید: بعضی اوقات، تصور اینکه شجاع باشید برای یک روز یا حتی یک ساعت کامل، خیلی سخت است. تلاش کنید برخی مواقع برای ۲۰ ثانیه شجاعت به خرج دهید. هر کاری که دوست دارید انجام دهید، به مدت ۲۰ ثانیه انجام دهید و سپس به سراغ برنامه‌های دیگر بروید و همین کار را تکرار کنید.

۴- فکر نکنید، انجام دهید: یکی دیگر از روش‌های که یاد می‌گیریم چگونه شجاع باشیم و شهامت را تمرین کنیم، این است که در لحظه‌هایی که نیاز به عمل است، به جای فکر و تردید، انجام دهیم. پس از گذشت مدتی، بهتر است دست از فکر کردن بردارید و کار را انجام دهید.

فکر کردن بیش از حد، نه تنها ممکن است شما را منصرف کند، بلکه به شما این باور را القا می‌کند که شما نمی‌توانید کاری انجام دهید. نفس عمیق بکشید، ذهنتان را خالی کنید و به سراغ کاری که باید انجام دهید بروید.

۵- نقش شجاع بودن را بازی کنید تا شجاع باشید: یادگرفتن مقابله با شرایط سخت و گیج کننده، چیزی است که نیازمند یک فرایند است. تحقیقات نشان داده، نقاب شجاعت زدن، حتی در زمانی که احساس می‌کنید شجاع نیستید، در شهامت شما موثر است.

برگرفته شده از: wikihow.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.