مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

دلایل پریود نامنظم: چه دلایلی باعث پریود نامنظم می‌شوند؟

صورتی‌ها: دوره قاعدگی مثل ساعت کار نمی‌کند. در حالی که برخی از خانم‌ها دارای دوره‌های قاعدگیِ منظمِ ۲۸ روزه هستند، اما قاعدگی در خانم‌های دیگر چندان قابل پیشبینی نیست. حداقل ۳۰ درصد زنان در طول دوران باروری خود پریود نامنظم دارند. در حالی که دوره‌های قاعدگی نامنظم مشکل چندان بزرگی نیست اما گاهی اوقات می‌تواند نشان از مشکلات دیگر باشد. دوره‌های نامنظم می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. از عدم تعادل هورمونی گرفته تا دیگر شرایط که باید توسط پزشک شما ارزیابی شود. در ادامه دلایل پریود نامنظم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دلایل پریود نامنظم

دلایل پریود نامنظم

دوره قاعدگی شما از اولین روز دوره شما تا شروع دوره بعد شمرده می‌شود. معمولا دوره ماهانه اگر بیش از ۳۸ روز طول بکشد و یا اگر مدت‌زمان آن تغییر کند، نامنظم تلقی می‌شود. به طور کلی دوره‌های از دست رفته، زودرس یا دیرهنگام نیز نشانه‌های چرخه نامنظم محسوب می‌شوند.

برای مشخص کردن اینکه آیا برنامه پریود شما نامنظم است، تعداد روزها را از آخرین روز از دوره قبلی تا روز بعد اتمام دوره را محاسبه کنید. این کار را به مدت سه ماه تکرار کنید. اگر تعداد روزهای بین توقف و شروع دوره شما به طور قابل توجهی متفاوت باشد، دوره‌های قاعدگی شما نامنظم است. در زیر دلایل پریود نامنظم را خدمت شما برمی‌شماریم.

دلایل پریود نامنظم چیست؟

در بسیاری از موارد، پریود نامنظم به شرایط تخمک‌گذاری وابسته است که به دلیل عدم تعادل هورمونی، تخمک‌گذاری در طول چرخه‌ی قاعدگی اتفاق نمی‌افتد یا زمان تخمک‌گذاری در هر ماه متفاوت است. سبک زندگی و شرایط بالینی هم از عوامل دیگری است که روی چرخه‌ی قاعدگی تأثیر می‌گذارد.

دلایل قاعدگی نامنظم

بارداری یکی از دلایل پریود نامنظم است:

بارداری می‌تواند باعث شود تا از زمان پریود عبور کنید و یا لکه بینی را تجربه کنید. علائم دیگر بارداری زودرس شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ویار یا بیماری صبحگاهی
  • حالت تهوع
  • حساسیت به بوها
  • سوزش سینه
  • خستگی

اگر یکی از دوره‌های ماهانه‌تان را از دست دادید یا تغییراتی را دوره‌ی ماهانه‌ی خود احساس کردید، می‌توانید یک تست بارداری در خانه بگیرید و یا به پزشک مراجعه کنید تا در مورد باردار یا نبودن‌تان نظر دهد.

دلایل قاعدگی نامنظم

قرص‌های کنترل بارداری هورمونی:

قرص‌های کنترل بارداری و ابزار درون‌زهدانی (آی یو دی) می‌تواند باعث خونریزی نامنظم شود. قرص‌های کنترل بارداری ممکن است باعث لکه بینی بین دوره‌ها و باعث ایجاد دوره‌های بسیار سبک‌تر شوند. آی یو دی ممکن است باعث خونریزی شدید شود.

دلایل قاعدگی نامنظم

شیردهی یکی از دلایل پریود نامنظم:

یکی دیگر از دلایل پریود نامنظم حضور در دوران شیردهی است. پرولاکتین هورمونی است که وظیفه تولید شیر مادر را بر عهده دارد. پرولاکتین هورمون‌های تولید مثل شما را سرکوب می‌کند که منجر به دوره‌های بسیار سبک یا بدون هیچ دوره زمانی در هنگام شیردهی می‌شود.

پرولاکتین هورمون‌های بارداری را سرکوب می‌کند و منجر به دوره‌های بسیار سبک یا بدون هیچ دوره زمانی در هنگام شیردهی می‌شود. البته در این شرایط، پس از توقف دوران شیردهی، در صورت نبود مشکل دیگر، دوره قاعدگی به روال عادی بازمی‌گردد.

دلایل پریود نامنظم

پیراموپوز:

پیراموپوز نیز یکی دیگر از دلایل پریود نامنظم می‌باشد. پیراموپوز مرحله انتقال قبل از ورود به یائسگی است. این مشکل معمولا در دهه ۴۰ شما آغاز می‌شود، اما زودتر از آن ممکن است اتفاق بیفتد. البته ممکن است علائم و نشانه‌هایی را به مدت ۴ تا ۸ سال تجربه کنید که با تغییراتی در دوره قاعدگی شروع می‌شود.

نوسان سطوح استروژن در طول این زمان می‌تواند باعث شود دوره‌های قاعدگی بیشتر یا کوتاه‌تر شوند. سایر علائم و نشانه‌های پیراموپوز به شرح زیر می‌باشد:

  • گر گرفتگی
  • عرق شبانه
  • تغییر خلق و خوی
  • دشواری در خواب
  • خشکی واژن

دلایل پریود نامنظم

مشکلات تیروئید:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از شرکت کنندگان با بی‌نظمی قاعدگی دچار  اختلالات تیروئید هستند. کم کاری تیروئید باعث طولانی‌تر و شدیدتر شدن شدن دوره‌های قاعدگی شود. همچنین ممکن است خستگی، حساسیت به سرما و افزایش وزن را تجربه کنید.

میزان بالای هورمون‌های تیروئید که در پرکاری تیروئید دیده می‌شود، می‌تواند موجب دوره‌های کوتاه‌تر و سبک‌تر شود. در این شرایط ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • کاهش وزن ناگهانی
  • اضطراب و عصبی بودن
  • تپش قلب
  • تورم در پایه گردن

دلایل پریود نامنظم

فیبروم رحمی:

فیبروم تومورهایی هستند که در دیواره رحم ایجاد می‌شوند که در مطالب پیشین در این مورد و روش‌های درمان فیبروم رحمی صحبت کرده‌ایم. این عارضه می‌تواند از دلایل پریود نامنظم باشد. این بیماری می‌تواند موجب دردناک و سنگین شود و باعث کم‌خونی شود. به علاوه ممکن است شرایط زیر را تجربه کنید:

  • درد یا فشار لگن
  • کمر درد
  • درد در قسمت پاها
  • درد در حین رابطه جنسی

دلایل پریود نامنظم

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) و پریود نامنظم:

این بیماری یکی از انواع کیست تخمدان است و کیست‌های کوچکی در تخمدان ایجاد می‌کند که در روند تخمک‌گذاری اختلال ایجاد می‌کنند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک معمولا سابقه‌ی پریود نامنظم دارند. به‌علاوه این سندرم تخمدان می‌تواند باعث ناباروری شود و خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را نیز افزایش دهد.

دلایل پریود نامنظم

استرس می‌تواند عامل پریود نامنظم باشد:

استرس نیز می‌تواند از دلایل پریود نامنظم باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که استرس می‌تواند با مداخله موقت بخشی از مغز که هورمون‌های تنظیم‌کننده دوره شما را کنترل می‌کند تداخل کند.

دلایل قاعدگی نامنظم

آندومتریوز:

اندومتریوز زمانی بروز می‌کند که ذراتی از غشا داخلی رحم در بیرون رحم شکل بگیرد. در حالت بروز آندومتریوزاین سلول‌ها به جایی خارج از رحم، مانند تخمدان‌ها یا حتی روده، حرکت می‌کنند که این عارضه منجر به بروز درد، گرفتگی، مشکلات پریودی و حتی ناباروری می‌شود.

آندومتریوز منجر به بروز پریودهای دردناک می‌شود، اما اگر به شکل کیست‌های تخمدان درآیند، منجر به نامنظم شدن پریود می‌شوند.

دلایل قاعدگی نامنظم

ورزش بیش از حد:

ورزش‌ بسیار شدید می‌تواند چرخه‌ی قاعدگی را به تاخیر بیندازد یا حتی آن را متوقف کند. توقف قاعدگی در افرادی که ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند متداول است. کمبود وزن و لاغری بیش‌از‌حد به‌علت ورزش زیاد یا رژیم غذایی نامناسب، بی‌نظمی در غذاخوردن و بیماری نیز ممکن است تاثیر مشابهی داشته باشد.

دلایل پریود نامنظم را خواندید. امیدواریم که این مطلب نیز برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز اطلاعاتی در مورد پرویدهای نامنظم دارید حتما آن را با دیگر کاربران مجله به اشتراک بگذارید.

برگرفته شده از: medicalnewstoday.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.