مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آشنایی با نحوه نگهداری از گل برگ بیدی و تکثیر آن

نگهداری از گل برگ بیدی در آپارتمان و محل کار به راحتی امکانپذیر است و نیاز به شرایط خاصی ندارد. دما و رطوبت اتاق برای گیاه مناسب بوده، آبیاری منظم دو تا سه بار در هفته توصیه می‌شود. این گل از طریق قلمه زدن ساقه گیاه در آب و خاک قلمه تکثیر می‌شود.

آشنایی با نحوه نگهداری از برگ بیدی و تکثیر آن

ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات – گیاه برگ بیدی به دلیل رنگ خاص برگ‌هایش و سادگی نگهداری از آن در منزل و محل کار، یکی از پرطرفدارترین گیاهان زینتی آپارتمانی از گذشته تا به امروز است، به طوری‌که حتی می‌توانید تنها در یک تنگ آب کوچک، بوته‌ای زیبا از برگ‌های آویزان گل برگ بیدی داشته باشید. در این مقاله به معرفی انواع، نحوه پرورش و نگهداری از گل برگ بیدی و طریقه تکثیر آن می‌پردازیم.


در این مطلب می‌خوانید:

انواع گل برگ بیدی و معرفی گیاه

برگ بیدی با نام علمی (Tradescantia albiflora) گلی است علفی و خزنده با برگ‌های قلبی یا تخم مرغی شکل و نوک تیز که در دو رنگ سبز با رگه‌های سفید و کرمی و یا بنفش با رگه‌های سفید و کرمی دیده می‌شود. این گیاه بومی آمریکای جنوبی است و به دلیل توقع کم گیاه برای رشد در برخی منابع فارسی آن را با نام گیاه لش نیز نامیده‌اند. گل برگ بیدی بر اساس رنگ و شکل برگهایش انواع و ارقام مختلفی دارد که در ادامه سه گونه مهمترین انواع گیاه را معرفی کرده‌ایم:

۱) گل برگ بیدی بنفش (Tradescantia pallida)

یکی از زیباترین انواع گل برگ بیدی، گونه‌ای از گیاه با برگ‌هایی به رنگ بنفش پررنگ است. این گیاه دارای ساقه‌های حساس، شکننده و دائمی است و زمانی که گیاه در معرض تابش نور آفتاب قرار داشته باشد، برگ‌ها بزرگتر شده و کاملا به رنگ ارغوانی زیبا در می‌آیند، ولی در محیط‌های سایه، رنگ برگ‌ها به سبز کمرنگ تبدیل می‌شود.

 برگ بیدی بنفش

۲) گل برگ بیدی با برگ‌های ریز و سبز (Tradescantia Albiflora)

یکی از رایج‌ترین انواع گل برگ بیدی است که برگ‌های تخم مرغی شکل ریز به رنگ سبز با رگه‌های سفید و کرمی دارد و به برگ بیدی ابلق نیز معروف است.

آشنایی با نحوه نگهداری از برگ بیدی و تکثیر آن

 

۳) گل برگ بیدی با نام دیگر موسی در گهواره (Moses in the bullrushe)

گیاه موسی در گهواره نیز یکی از انواع گل برگ بیدی است. این گل دارای برگ‌های پهن و نیم گوشتی به طول سی سانتیمتر است که در حول یک محور روییده‌اند. رنگ برگ‌ها سبز براق با رگه‌های ارغوانی و پشت برگ‌ها به رنگ ارغوانی پررنگ است و گل‌های سفید و زیبایی درون بستری به شکل گهواره در لابه‌لای برگ‌ها ظاهر می‌شوند. علت نامگذاری این گل، شکل گل‌های گیاه است که یادآور داستان حضرت موسی و رها کردن او درون گهواره و داخل رود نیل است.

گل موسی در گهواره

شرایط نگهداری از گل برگ بیدی

خاک

مناسب‌ترین خاک برای پرورش گل برگ بیدی در گلدان مخلوطی از خاک باغچه، تورب، ماسه و خاکبرگ است. همچنین ترکیبی از خاکبرگ، خاک کوکوپیت و خاک پرلیت نیز برای کاشت و نگهداری از این گیاه مناسب است.

نور

گل برگ بیدی برای رشد بهینه نیاز به دریافت نور کافی و غیر مستقیم خورشید دارد. در محیط‌های با نور بسیار کم ساقه گیاه علفی شده و رنگ برگ‌ها سبز کمرنگ می‌شود. بهترین مکان برای نگهداری از گل برگ بیدی در آپارتمان یا محل کار، قرار دادن گلدان در پشت پنجره‌های شمالی است.

آبیاری

گل برگ بیدی نیاز به آبیاری منظم داشته و باید خاک گلدان همواره مرطوب و نه خیس و غرقاب باشد. توجه داشته باشید از جمع شدن آب در زیر گلدانی یا داخل گلدان پرهیز کنید، زیرا باعث پوسیدگی ریشه گیاه خواهد شد. در تابستان دو تا سه آبیاری در هفته و در زمستان که دمای هوا کمتر است آبیاری یک بار در هفته برای گیاه مناسب خواهد بود.

دما

گل برگ بیدی به درجه حرارت هوا حساس بوده نیاز به محیط گرم دارد. بهترین دما برای رشد گیاه دمای ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است و دمای کمتر از ۱۰ درجه باعث از بین رفتن این گل خواهد شد.

کوددهی

برای تغذیه گیاه می‌توانید از کود به میزان ۳ گرم در لیتر هفته‌ای یک بار در فصل بهار و تابستان استفاده کنید. همچنین می‌توانید گیاه را هر دو هفته یک بار با کود مخصوص گیاهان زینتی به همراه آب آبیاری تغذیه کنید.

نحوه تکثیر گل برگ بیدی

تکثیر و ازدیاد گل برگ بیدی بسیار ساده است و شما به راحتی می‌توانید با قلمه زدن گیاه در ماسه و خاک قلمه یا آب اقدام به تکثیر این گیاه در اواخر فصل بهار و در طول فصل تابستان کنید. مراحل قلمه زدن گیاه به شرح زیر است:

  • از ساقه‌های قوی و سالم گیاه قلمه‌ای با طول ۷ تا ۱۰ سانتیمتر با کمک قیچی باغبانی یا چاقوی تیز جدا کنید. توجه داشته باشید قلمه دارای چند برگ سالم و حداقل یک گره باشد. سپس برگ‌های پایینی قلمه‌ها را جدا کنید.
  • هر پنج قلمه را می‌توانید در داخل گلدانی به طول ۹ سانتیمتر حاوی خاک قلمه و ماسه یا کمپوست بذر بکارید. همچنین می‌توانید قلمه‌ها را داخل یک تنگ آب قرار داده و تا زمان ریشه‌دار شدن در آب نگهداری کنید.
  • در صورت نگهداری قلمه برگ بیدی در آب، هر روز آب را تعویض کنید و از آب ولرم، بدون کلر و املاح استفاده کنید.
  • خاک گلدان را قبل از کاشت قلمه به طور کامل آبیاری کنید تا کاملا نشست کند، با کمک یک مداد یا با انگشت خود سوراخ‌هایی در خاک ایجاد کنید و قلمه‌های گل را حداقل با دو جفت برگ بکارید؛ به طوری که یک جفت برگ زیرین درون خاک قرار گیرد.
  • گلدان حاوی قلمه را در دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و با دریافت نور کافی و غیر مستقیم خورشید قرار دهید و تا زمان ریشه‌دار شدن خاک گلدان را همواره مرطوب و نه خیس و غرقاب حفظ کنید.

گل برگ بیدی به سرعت ریشه‌دار شده و در طول یک تا دو هفته اولین ریشه‌های گیاه ظاهر خواهند شد.

 نگهداری از برگ بیدی در آب
سخن پایانی

نگهداری از گل برگ بیدی در منزل و آپارتمان را به شما توصیه می‌کنیم، زیرا این گل گیاهی کم توقع است و نیاز به مراقبت خاصی نداشته، رشد سریعی دارد و به راحتی می‌تواند زینت‌بخش محیط اطرافتان باشد. تکثیر برگ بیدی نیز به راحتی صورت گرفته و شما می‌توانید از یک گلدان این گل در یک سال، پنج گلدان جدید دیگر تهیه کنید. در نگهداری از گل برگ بیدی از دادن کود بیش از اندازه، آبیاری روزانه و قرار دادن گل در معرض تابش مستقیم خورشید، وسایل گرمایشی و سرمایشی پرهیز کنید تا گیاهی سالم و شاداب داشته باشید.

سوالات خود درباره نحوه نگهداری از گل برگ بیدی را می‌توانید از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید. اگر گیاهان زینتی آویزی مثل برگ بیدی مورد علاقه شما هستند پیشنهاد می‌کنیم مطلب انواع گیاهان آویزی و نحوه نگهداری از آنها در آپارتمان را نیز در ستاره بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.