مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

با 25  نکته فوق مهم هنگام خرید ملک آشنا شوید!

آشنایی با خصوصیات یک ملک خوب می‌تواند اشتباهات افراد در هنگام خرید ملک را به حداقل برساند. اگر میخواهید با نکات مهم هنگام بازدید از ملک، اصول عقد قرارداد و نکات حقوقی هنگام خرید خانه آشنا شوید در ادامه با ما همراه شوید.

آشنایی با خصوصیات یک ملک خوب می‌تواند اشتباهات افراد در هنگام خرید ملک را به حداقل برساند. اگر میخواهید با نکات مهم هنگام بازدید از ملک، اصول عقد قرارداد و نکات حقوقی هنگام خرید خانه آشنا شوید و معامله ای امن و خوب را تجربه کنید، با املاک سامان ملک همراه باشید.

نکات مهم هنگام بازدید از ملک

قبل از اینکه فکر خرید آپارتمان و یا خانه ویلایی خاصی به سرتان بزند، حتما این نکات را هنگام بازدید از ساختمان در نظر بگیرید تا از خریدتان پشیمان نشوید:

بررسی محله و اطراف ملک:

  1. کوچه ای ساختمان در آن واقع است: مراقب باشید کوچه برای رفت و امد و پارک ماشین خیلی باریک و یا خیلی شلوغ نباشد. اگر ملک مورد نظرتان نزدیک مراکز درمانی ، تالارها و رستوران ها باشد، قطعا در رفت و مد خودتان و یا مهمانان شما مشکل پیش می آید.
  2. تحقیق در مورد همسایه‌ها: داشتن همسایه‌ی خوب یکی از شرط های آرامش در خانه دارد. حین بازدید از ملک حتما در مورد وجود همسایه های بدقلق و یا پر سر و صدا تحقیق کنید.
  3. دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و یا میزان ترافیک منطقه: برای بسیاری از افراد، دسترسی به ایستگاه‌های تاکسی، اتوبوس‌های شهری و حتی مترو اهمیت بالایی دارد. اگر هم خودروی شخصی دارید، حتما میزان ترافیک و فاصله تا محل کار و … را در نظر بگیرید.
  4. دسترسی راحت به امکانات رفاهی: هنگام بازدید از ملک و در حال گذر از محله، دقت کنید که چند سوپرمارکت، میوه فروشی، نانوایی، درمانگاه، پارک و مراکزی که وجودش در نزدیکی محل سکونت برای شما مهم است در آن محله وجود دارد.

بررسی وضعیت عمومی خود ساختمان:

  1. عرض ورودی ساختمان: اگر مبلمان و یا کتابخانه ای دارید که عریض است، حتما درب ورودی ساختمان و اتاق ها را برای انتقال این وسایل اندازه بگیرید.
  2. بررسی واحدها در هر طبقه: تعداد طبقات آپارتمان، تعداد واحدهای هر طبقه، باز شدن درب واحدها رو به یکدیگر، فاصله‌ی واحدها و مساحت هر طبقه را با توجه به اولویت ها و سلیقه خودتان حتما بررسی کنید. مثلا ممکن است از طبقه شلوغ خوشتان نیاید و بخواهید واحد شما از بقیقه واحد ها دورتر باشد.
  3. عرض راه‌پله‌ها: جهت جابه‌جایی وسایل و اسباب‌کشی بسیار مهم است که راه پله ها چطور ساخته شدند. مخصوصا اگر مدیر ساختمان اجازه استفاده از اسانسور را به شما ندهد.
  4. وضعیت ایمنی ساختمان: اگر قصد خرید ملکی را دارید که تازه ساخته شده، وضعیت ایمنی آن را با مشورت با کارشناسان بررسی کنید. زیرا خیلی از ساختمان ها از ستون های ضعیف و یا مواد اولیه بی کفیت ساخته شده اند و در برابر زلزله و یا حتی گذر زمان مقاوم نیستند.
  5. پارکینگ: مسقف بودن پارکینگ، میزان شیب ورودی، وجود جای پارک اضافه برای خودروی مهمان و موارد دیگری که برایتان مهم است را چک کنید.
  6. مجزا بودن کنتور آب و برق و گاز : اگر کنتورها جدا نبودند، حتما از مدیر ساختمان درباره نحوه محاسبه هزینه‌ شارژ بپرسید.
  7. 7.         شارژ ماهیانه: فکر نکنید هر چه شارژ ماهانه مجتمع کمتر باشد بهتر است. مهم این است که نیازها و مخارج ساختمان به چه صورت است.
  8. طبقه: معمولا طبقات اول و آخر بدترین طبقات و طبقات میانی بهترین هستند. در طبقه اول رفت و آمد بیشتر و امنیت کمتر است. طبقه آخر نیز در برابر گرما و سرما آسیب‌پذیرتر است و اگر آسانسور مشکلی پیدا کند یا برق برود باید پله های زیادی را طی کنید.

بررسی داخل ساختمان:

  1. آشپزخانه: نورگیر بودن آشپزخانه، سالم بودن و مکان درست اتصالات مربوط به سینک، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و پکیج یا آبگرمکن، تعداد کابینت ها و مساحت آشپزخانه باید متناسب با نیاز شما باشد.
  2. سیستم سرمایش و گرمایش: اگر در شهری زندگی می کنید که تعرفه مصرفی برق کمی ندارد، در ماه‌های بسیار گرم یا بسیار سرد، سیستم های سرمایش و گرمایش برقی بسیار پرهزینه می شوند. اگر هم ملک مورد نظرتان کولر آبی یا بخاری دارد، حتما از مناسب و باز بودن مجاری آن‌ها مطمئن شوید.
  3. نورگیر بودن ملک: نور طبیعی و روشنایی خانه هم بر روی خلق و روحیه افراد اثر مثبتی می‌گذارد و هم از نظر زیبایی شناسی و نیاز کمتر به مصرف برق می‌تواند مفید باشد. یک بار در ظهر و یک بار در غروب از خانه بازدید کنید تا نورگیری آن را به خوبی تماشا کنید. بهترین نورگیری را ابتدا ملک‌های جنوبی و سپس ملک‌های شمالی دارند.
  4. کف‌پوش: یکی از قسمت‌های مهم هر خانه، جنس کف پوش آن است. حتما از روش‌های شست و شو، مراقبت و مزایا و معایب جنس‌ کف‌پوش مطلع شوید.
  5. بالکن: قسمت بالکن در آپارتمان‌ها می‌تواند نقش مهمی ایفا کند: می تواند به پخت و پز راحت تر کمک کند، گلخانه و باغچه باشد، انباری و یا کم باشد و یا هر استفاده دیگری. پس هنگام بازدید ساختمان از محل و متراژ بالکن مطمئن شوید.
  6. دیوارپوش‌ها: جنس، ثبات رنگ، کیفیت و قابلیت شستشوی دیوار پوش را حتما از مالک ملک بپرسید.

نکات مهم حقوقی در خرید خانه

اگر بدون دانش حقوقی و دانستن معنای بسیاری از اصطلاحات، قرارداد خرید خانه، زمین و یا اپارتمان را امضا کنید، ممکن است بعدا دردسرهای بزرگی برایتان پیش بیاید.

  1. ملک حتما باید سند داشته باشد :حتما بررسی نمایید که خانه ای که قصد خرید آن را دارید سند رسمی دارد یا خیر؟ اگر ملک سند ندارد یا تنها یک سند مادر برای کل آن وجود دارد، احتمال بروز مشکل خیلی زیاد است.
  2. کسب اطمینان در مورد مالکیت فروشنده : کسی می تواند ملک را به شما بفروشد که مالک ملک باشد یا از جانب مالک وکالت رسمی برای فروش ملک داشته باشد.حتما مدارک شناسایی فروشنده را بگیرید و مشخصات او را با اسناد تطبیق دهید.
  3. بررسی در رهن نبودن خانه و بازداشت نبودن سند: بسیاری از افراد برای خرید خانه از بانک وام می گیرند ومعمولا سند خانه در رهن بانک قرار می گیرد. ملکی که در رهن بانک است قابلیت خرید و فروش دارد اما امکان تنظیم سند رسمی به نام خریدار را ندارد.

برای آن که بفهمید ملکی در بازداشت هست یا خیر آن را بررسی کنید. در سند تک برگ موضوع بازداشتی بودن در پشت آن قید می شود و در سند های منگوله دار در صفحه ی نقل و انتقالات نوشته می شود. هم چنین باید از دفاتر اسناد رسمی استعلام بگیرید.

  • مطالبه مفاصا حساب خانه از فروشنده: ممکن است مالک به دستگاه های دولتی، شهرداری یا اداره ی دارایی بدهی هایی داشته باشد.مالک باید این بدهی ها را پرداخت نماید و مفاصا حساب را به شما ارائه نماید. همچنین ممکن است مالک بابت هزینه های شارژ ساختمان یا تعمیرات بدهکار باشد.
  • اگر خانه مستاجر دارد؛ اجاره نامه را بررسی نمایید: اگر خانه ای مستاجر داشته باشد، باز هم می توان آن را فروخت و مانع قانونی برای خرید و فروش ندارد. اما حتما اجاره نامه ی مالک با مستاجر را بررسی نمایید تا دچار مشکل نشوید. با توجه به اجاره نامه در قرارداد خود با مالک در مورد مستاجر و مدت اجاره هم تعیین تکلیف کنید.
  • ثبت سند در دفتر خانه: حتما در خصوص انتقال سند رسمی به نام خودتان به عنوان خریدار تعیین تکلیف نمایید و شماره دفتر خانه و تاریخ انتقال سند را تعیین نمایید.  
منبع رپرتاژ خبری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.