مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کشف فسیل اژدهای پرنده در آرژانتین

باستان‌شناسان بقایای اژدهای مرگ آور باستانی را در آرژانتین کشف کردند. این خزنده بالدار غول پیکر به عصر ماقبل تاریخ تعلق دارد.

باستان‌شناسان موفق شدند در دل صخره‌های کوه‌های آند در استان مندوزای آرژانتین بقایای فسیل شده یک گونه خزنده پرنده غول‌پیکر معروف به اژدهای مرگ را کشف کنند. این خزنده بالدار غول‌پیکر که عرض بال‌هایش هنگام باز شدن به ۹ متر می‌رسد حدود ۸۶ میلیون سال قبل روی این سیاره زندگی می‌کرد.

اژدهای مرگ کشف شد

اژدهای مرگ

پروفسور لئوناردو اورتیز، به عنوان رهبر این پروژه برای این خزنده پرنده غول‌پیکر نام علمی Thanatosdrakon amaru را در نظر گرفت که ترکیبی از کلمات یونانی مرگ و اژدها است. وی در خصوص این نام‌گذاری بیان کرد چنین نامی برای این خزنده بالدار غول پیکر بسیار مناسب است؛ چرا که این جانور واقعا یک اژدهای مرگ بود.

اژدهای مرگ

دانشمندان بر این باورند که اژدهای مرگ یک از نخستین شکارچیانی محسوب می‌شود که می‌توانست به کمک بال‌های بزرگش با سرعت زیاد در آسمان ماقبل تاریخ به پرواز درآید و به سمت شکار خود حمله‌ور شود. البته این محققان بر این باورند که این پرنده فقط موقع شکار پرواز می‌کرد و بیشتر اوقات در زمین حضور داشت.

پرنده غول‌پیکر اژدهای مرگ از تیره آژدارشیدها بوده که حدود ۶۶ تا ۱۴۶ میلیون سال قبل در زمین زندگی می‌کردند. طبق گفته پروفسور اورتیز، جمجمه آژدارشیدها از بدن آنها بزرگ‌تر بود، گردنی کشیده مانند زرافه داشتند و همچنین از بدنی کوتاه و البته مستحکم بهره می‌بردند. محققان این پروژه اکتشافی اعلام کردند این دو جانور کشف شده به شکل همزمان جان خود را از دست دادند و یکی از آنها نیز نابالغ بود.

دانشمندان تاکنون در خصوص این نوع از جانوران ماقبل تاریخی اطلاعات جامعی را در اختیار نداشتند، اما اکنون کشف یک جفت از این نوع خزنده پرنده غول‌پیکر به آنها کمک می‌کند تا به اطلاعات بسیار مهمی دست پیدا کنند. همچنین اژدهای مرگ تا حدود ۲۰ میلیون سال قبل از برخورد سیارک به زمین که باعث انقراض بسیاری از حیوانات شد، روی زمین زندگی می‌کرد.

باستان‌شناسان اعلام کردند استخوان‌های فسیلی کشف شده از این جانور به عنوان بزرگ‌ترین فسیل کشف شده در نوع خود بوده که تا حدود زیادی سالم باقی مانده است. البته برخی از استخوان‌های این جانور مانند استخوان‌های بازو، پا و مهره‌های پشتی آن کامل هستند، اما برخی دیگر نظیر ساعد، ران و لگن تکه تکه شدند. گفتنی است محققان در سال ۲۰۱۷ فسیل‌های یک جانور قدیمی‌تر از همین گونه که به دوره ژوراسیک و حدود ۱۷۰ میلیون سال قبل تعلق داشت را در جزیره اسکای اسکاتند با طول بال‌های ۲.۵ متر کشف کردند.

منبع گجت نیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.