مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خالق محصولات گیمینگ و بنیانگذار ریزر درگذشت

رابرت کراکوف، رئیس سابق و هم‌بنیان‌گذار شرکت ریزر که به عنوان مغز متفکر بسیاری از محصولات گیمینگ شناخته می‌شود، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

رابرت کراکوف، رئیس سابق و هم‌بنیانگذار شرکت ریزر، هفته گذشته در سن ۸۱ سالگی درگذشت. شاید این نام تاکنون، هرگز به گوشتان نخورده باشد، اما به احتمال زیاد مستقیم یا غیرمستقیم، تحت تاثیر اقدامات گسترده او قرار گرفته‌اید.

در سال 1999، کراکوف از اولین ماوس گیمینگ جهان به‌نام “Razer Boomslang” پرده برداشت. این نه تنها سرآغاز و پایه‌ای برای مجموعه عظیم ماوس‌های بازی ریزر بود، بلکه می‌توان از آن به عنوان مقدمه‌ای برای شروع صنعت لوازم جانبی بازی‌‌ها نام برد.

داستان آغاز، شکل‌گیری و موفقیت یک شرکت پیچیدگی‌های خود را دارد و ریزر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مجموعه در واقع تا سال 2005 یک شرکت محسوب نمی‌شد، بلکه برندی تجاری و تحت مالکیت Karna بود که با اختراع یک چرخ رمز‌گذاری اپتومکانیکی، توانسته بود حرکات ماوس را با دقت 2000 dpi ردیابی کند که در مقایسه با ماوس‌های زمان خود، عملکرد بسیار دقیق‌تری را ارائه می‌کرد.

کرنا سرانجام در سال ۲۰۰۱ ورشکست شد و کراکوف شرکت ریزر را با مدیرعامل فعلی خود، مین لیانگ تان در سال ۲۰۰۵ تاسیس کرد. رابرت کراکوف نه‌ تنها چهره عمومی شرکت در دهه اول فعالیت و تغییرات آن بود، بلکه به عنوان یکی از در دسترس ترین شخصیت‌های عمومی یک مجموعه، تاثیری باورنکردنی را در کمپانی ریزر و صنعت گیمینگ ایجاد کرد.

 

با هر محصولی که از ریزر خریداری می‌کنید، پیام کوچکی را از Razerguy (لقب کراکوف) که بر روی جعبه نوشته شده، دریافت می‌کنید. آدرس ایمیل او هرگز برای نمایش نبود و همواره از آن برای پاسخ به هواداران خود استفاده می‌کرد. کراکوف حتی با روزنامه‌نگاران گمنام و مبتدی که مخاطب چندانی نداشتند نیز وقت می‌گذراند و حتی در مواقعی برای آنها اشتغال ایجاد می‌کرد. به نقل از صفحه فیس‌بوک او، کراکوف در دانشگاه UCLA روزنامه‌نگاری خوانده، هرچند که به‌لطف بورسیه فوتبال توانسته بود از این موقعیت استفاده کند.

او هم‌چنین به‌ طرز قابل توجهی صادق بود، به‌طوری که در سال 2009 در مصاحبه با یک روزنامه‌نگار ناشناس دیگر از Verge، اقرار کرد که شرکت نیازی به فروش حتی یک واحد از ماوس بی‌سیم کاملا جدید آن زمان به‌نام Razer Mamba با قیمت گزاف 130 دلاری ندارد. او هم‌چنین گفت که هدف از طراحی این محصول آن بود که الهام‌بخش طیف وسیعی از گیمرها با استفاده این نوآوری باشد، زیرا خریداران می‌توانستند ماوس‌های ارزان‌تری را از برند ریزر انتخاب کنند.

او هم‌چنین یکی از معروف‌ترین چپ‌دست‌های زمان خود محسوب می‌شود و در مصاحبه‌ای دیگر از آرزوی خود برای ساخت ماوسی اختصاصی برای چپ‌دست‌ها گفته بود. با این‌حال، او به‌ عنوان رئیس شرکت قدرتی برای تحقق آن نداشت، زیرا ظاهرا هیئت‌مدیره این کار را از لحاظ مالی منطقی نمی‌دانست. با این‌حال، یک سال پس از این مصاحبه، ریزر از اولین ماوس گیمینگ مخصوص چپ‌دست‌ها رونمایی کرد که بر اساس نسخه‌ای آینه‌ای از پرفروش‌ترین نمونه شرکت یعنی “DeathAdder” ساخته شده بود.

خالق موس‌ های گیمینگ و هم‌بنیانگذار ریزر درگذشت

اعلامیه تبلیغاتی ماوس گیمینگ Razer Boomslang در سال 1999

در حالی‌که کراکوف پس از سال‌ها هم‌چنان به‌ عنوان مدیر بازنشسته به شرکت مشاوره می‌داد، ریزر آخرین اقدام او محسوب نمی‌شود. او هم‌چنین مسئول تاسیس MindFX Science است که در زمینه فروش نوشیدنی‌های انرژی‌زا و مکمل‌ها فعالیت دارد و به عنوان جایگزینی سالم برای نوشیدنی‌های انرژی‌زای کافئین دار و محصولات قبل از تمرین مطرح است.

به‌نظر می‌رسد که تناسب اندام، بخش مهمی از زندگی کراکوف بوده است. او در دهه ۶۰ میلادی به مدت پنج سال برای تیم فوتبال آمریکایی «لوس‌آنجلس رمز» بازی می‌کرد. او با گذشت سال‌ها، به ورزش‌های دیگری نظیر تنیس، دوچرخه‌سواری و تناسب اندام نیز علاقه‌مند شد. او و همسرش، دکتر پاتسی کراکوف، وبلاگی را با تمرکز بر نکات تناسب اندام و تغذیه برای سالمندان راه‌اندازی کردند و به انتشار کتابی درباره رازهای جوان ماندن پرداختند.

او تحت نام آر. ام. کراکوف، یک حرفه ادبی را نیز دنبال می‌کرد و از سال ۲۰۰۹ تاکنون دوازده کتاب را به رشته تحریر درآورده است. کراکوف در داستان‌نویسی و هم‌چنین دیگر شاخه‌های نویسندگی فعالیت داشت و از مضامین مختلفی چون کمدی سیاه تا داستان‌های فانتزی‌های علمی-تخیلی قلم زده است.

ریزر در واکنش به مرگ کراکوف، در صفحه توییتر خود نوشت:

ما از درگذشت یکی از بنیانگذاران و مدیر بازنشسته، رابرت کراکوف که همه او را با نام “RazerGuy” می‌شناسند، متاسفیم. انگیزه و اشتیاق تزلزل‌ناپذیر رابرت در حوزه گیمینگ هم‌چنان ادامه دارد و الهام‌بخش همه ما است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.