مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مقایسه فیدلیتی پرایم در برابر FMC T5

فیدلیتی پرایم بهمن موتور و FMC T5 فردا موتورز به عنوان دو شاسی بلند چینی جدید بازار ایران محسوب می‌شوند، اما کدام یک از آنها برای خرید گزینه بهتری خواهند بود؟

گجت نیوز – تحریم‌ها و سیاست‌گذاری مختلف در صنعت خودرو ایران باعث شد تا طی سال‌های گذشته مونتاژکنندگان داخلی فقط به عرضه خودروهای شاسی بلند چینی روی بیاورند. اکنون نیز بازار به گونه‌ای شده که مشتریان برای خرید یک شاسی بلند صفر کیلومتر با قیمت زیر ۱ میلیارد تومان فقط باید به سراغ خودروهای چینی بروند.

در همین راستا قصد داریم فیدلیتی پرایم و FMC T5 را به عنوان دو کراس اوور چینی جدید بازار ایران در بخش‌های طراحی، امکانات و مشخصات فنی با یکدیگر مورد مقایسه قرار دهیم.

پیش از مقایسه باید گفت فیدلیتی پرایم بهمن موتور در واقع همان جتور X70s بوده که اکنون با تغییر نام در ایران حضور پیدا کرده است. از آنجایی که برند جتور یکی از برندهای زیرمجموعه چری محسوب می‌شود، فیدلیتی پرایم را باید یک خودرو از شرکت مادر چری دانست. شاسی بلند FMC T5 فردا موتورز نیز در حقیقت همان دانگ فنگ T5 است که با تغییر نام وارد ایران شده است.

به طور کلی بهمن موتور و فردا موتورز استراتژی جدیدی را در نظر گرفتند که بر اساس آن نام محصولات چینی جدید خود را تغییر داده و طبق برندینگ بازار ایران آنها را مونتاژ و به بازار عرضه می‌کنند.

مقایسه فیدلیتی پرایم با FMC T5

طراحی ظاهری

فیدلیتی پرایم

FMC T5

در طراحی شاسی بلند چینی FMC T5 از شاسی بلندهای فولکس واگن الهام گرفته شده و به خوبی می‌توان این الهام گرفتن را در بخش‌های مختلف طراحی این خودرو مشاهده کرد. در نمای جلوی این خودرو چراغ‌های نسبتا بزرگ و کشیده به چشم می‌خورند که در میان آنها یک جلوپنجره با رنگ زمینه مشکی و عناصر کرومی خودنمایی می‌کند. در مقام مقایسه باید بگوییم طراحان با استفاده از جلوپنجره بزرگ‌تر و چراغ‌های بزرگ‌تر در FMC T5 فردا موتورز توانستند نمای خشن‌تر و قوی‌تری را نسبت به فیدلیتی پرایم به وجود آورند. هرچند نباید برای طراحی فیدلیتی پرایم نمره کمتری در نظر گرفت، چرا که مقایسه طراحی این و خودرو به دلیل شباهت زیاد در واقع یک موضوع سلیقه‌ای محسوب می‌شود.

فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم

در نمای جانبی نیز هر دو خودرو از خطوط برجسته‌ای بهره می‌برند و می‌توان گفت اصول طراحی این بخش آنها به یکدیگر شباهت زیادی دارد. طراحان برای FMC T5 یک خط از گلگیر جلو تا دستگیره‌های در عقب در نظر گرفتند که مشابه آن در فیدلیتی پرایم نیز به چشم می‌خورد. رنگ دستگیره‌های در و استفاده از فلاب‌های مشکی رنگ در هر دو خودرو نیز به یکدیگر شباهت دارد.

فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم

اما تفاوت اصلی این خودرو را باید در بخش عقب جستجو کرد؛ FMC T5 فردا موتورز در بخش عقب از چراغ‌های به یکدیگر متصل مجهز شده و در طرف دیگر فیدلیتی پرایم از چراغ‌های کشیده و مستقل از یکدیگر بهره می‌برد. طراحان هر دو شاسی بلند دیفیوزر نقر‌ای رنگ را روی بخش پلاستیکی مشکی رنگ در قسمت پایین نصب کرده‌اند. همچنین نام هر دو خودرو نیز میان چراغ‌ها به چشم می‌خورد. طراحان FMC T5 با استفاده از خطوط شکسته و برجسته توانستند در این بخش نیز ظاهری عضلانی‌تری را به وجود آوردند؛ این در حالی است که فیدلیتی پرایم از خطوط منحنی و برجستگی‌های ملایم‌تری بهره می‌برد.

فیدلیتی پرایم

FMC T5

طول شاسی بلند FMC T5 فردا موتورز حدود 4460 میلی‌متر، عرض آن 1820 میلی‌متر و ارتفاع آن نیز به 1710 میلی‌متر می‌رسد. در طرف دیگر نیز طول فیدلیتی پرایم حدود 4735 میلی‌متر، عرض آن 1900 میلی‌متر و ارتفاع آن 1710 میلی‌متر است. چنین ارقامی نشان می‌دهند هر دو شاسی بلند از لحاظ ابعاد نیز به یکدیگر شباهت دارند. گفتنی است با وجود این که فاصله محوری این دو شاسی بلند 2720 میلی‌متر است، اما سرنشینان در شاسی بلند FMC T5 از فضای پای راضی‌کننده‌تری به ویژه در بخش عقب برخوردار خواهند بود.

به طور کلی در نتیجه‌گیری بخش طراحی باید گفت، انتخاب گزینه برتر از میان این دو شاسی بلند که در بسیاری بخش‌ها به یکدیگر شباهت دارند کاملا سلیقه‌ای خواهد بود. البته اگر خواهان یک کراس اوور با خطوط برجسته و ظاهری خشن‌تر هستید، فردا FMC T5 فردا موتورز گزینه بهتری برایتان خواهد بود، اما اگر به دنبال یک شاسی بلند با طراحی متفاوت‌تر هستید، باید فیدلیتی پرایم بهمن موتور را مد نظر قرار دهید.

مشخصات فنی

فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم

بهمن موتور برای فیدلیتی پرایم یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ را در نظر گرفته است که این موتور به فناوری AVL اتریش مجهز بوده و می‌تواند قدرتی برابر با 155 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 6 سرعته دو کلاچه اتوماتیک (خشک) نیز وظیفه انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

در طرف دیگر، فردا موتورز خودرو FMC T5 را به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی ژاپن مجهز کرده که قادر است قدرتی برابر با 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته ساخت آیسین ژاپن نیز قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو خواهد رساند.

فیدلیتی پرایم

FMC T5

بررسی مشخصات فنی هر دو شاسی بلند نشان می‌دهد آنها از لحاظ فنی نیز به یکدیگر شباهت دارند، اما مهم‌ترین تفاوت آنها در این بخش به نوع گیربکس مربوط می‌شود؛ در واقع فیدلیتی پرایم به یک گیربکس دو کلاچه خشک مجهز شده که رانندگان در استفاده از آن کمی با مشکل مواجه خواهند شد، اما گیربکس AT شاسی بلند فردا موتورز علاوه بر راحتی بیشتر، استهلاک کمتری را نیز به همراه خواهد داشت. به همین دلیل در بخش فنی می‌توان گفت FMC T5 فردا موتورز شرایط رانندگی راحت‌تری را فراهم خواهد کرد.

طبق لیست مشخصاتی که سازندگان این خودروها منتشر کردند، شاسی بلند FMC T5 به ازای هر 100 کیلومتر حدود 7.4 لیتر بنزین مصرف می‌کند، اما فیدلیتی پرایم به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 7.5 لیتری را به همراه دارد. همچنین FMC T5 از رینگ‌های 18 اینچی و فیدلیتی پرایم از رینگ‌های 20 اینچی بهره می‌برند. سیستم تعلیق استفاده شده در این دو شاسی بلند چینی بازار ایران نیز در جلو و عقب به یکدیگر شباهت دارد، اما به طور کلی FMC T5 فردا موتورز نسبت به فیدلیتی پرایم رانندگی نرم‌تری را ارائه خواهد داد.

بخش داخلی

فیدلیتی پرایم

FMC T5

هر دو شاسی بلند در بخش داخلی از طراحی نسبتا مدرنی بهره می‌برند و سازندگان برای طراحی کابین هر دو خودرو از قطعات کرومی استفاده کردند. هر دو خودرو به فرمان D کات و جلوآمپر دیجیتال مجهز شدند. البته فردا موتورز برای FMC T5 تهویه اتوماتیک دو کاناله را در نظر گرفته، اما بهمن موتور دارای تهویه دستی الکتریکی است. در طرف دیگر هر دو صندلی جلوی فیدلیتی پرایم از تنظیمات برقی بهره می‌برند، اما فقط صندلی راننده FMC T5 دارای تنظیمات برقی است. فیدلیتی پرایم به صفحه نمایش 12.3 اینچی لمسی به شکل افقی برای سیستم اطلاعات سرگرمی مجهز شده و در طرف مقابل در کابین FMC T5 شاهد صفحه نمایش 12 اینچی عمودی هستیم.

فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم

از امکاناتی که این دو خودرو به شکل مشترک از آنها بهره می‌برند می‌توان به کروز کنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل پایداری، گرم کن صندلی‌های جلو، تریم داخلی چرم، سنسور باد لاستیک (TPMS)، آینه تاشو برقی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، سقف پانورامیک، رادار خطی، در صندوق برقی و فرمان کمکی برقی اشاره کرد.

فیدلیتی پرایم

FMC T5

در کنار این آپشن‌ها، فردا موتورز برای FMC T5 امکانات دیگری چون تهویه اتوماتیک دو کاناله، کنترل حرکت در سراشیبی، شش کیسه هوا (با کیسه هوای پرده‌ای) و سیستم هشدار تصادف را در نظر گرفته که فیدلیتی پرایم از آنها بی‌بهره است. در طرف دیگر نیز بهمن موتور برای فیدلیتی پرایم امکاناتی چون دوربین ثبت وقایع، شارژر بدون سیم گوشی همراه، صندلی شاگرد با تنظیمات برقی، دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور را ارائه کرده که در FMC T5 وجود ندارد.

فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم

با در نظر گرفتن رقبایی که در این کلاس خودرویی وجود دارند باید گفت عدم برخورداری از آپشن‌هایی چون رادار نقطه کور و دوربین ۳۶۰ درجه برای FMC T5 نقطه ضعف محسوب می‌شود. در طرف دیگر فیدلیتی نیز از کیسه‌های هوای پرده‌ای و سیستم تهویه اتوماتیک بهره نمی‌برد که باید آنها را نقاط ضعف این شاسی بلند دانست. از لحاظ ایمنی نیز اگر بخواهیم این دو خودرو را مورد مقایسه قرار دهیم باید بگوییم FMC T5 فردا موتورز به دلیل برخورداری از کیسه هوای پرده‌ای از کابین فیدلیتی ایمنی بیشتر دارد، هرچند که این شاسی بلند نیز فاقد برخی از آپشن‌های کاربردی است.

قیمت

طبق آخرین شرایط فروش بهمن موتور، قیمت فیدلیتی پرایم مدل 5 صندلی حدود 735 میلیون تومان است، اما فعالان در بازار برای آن قیمت 1 میلیارد و 50 میلیون تومان را در نظر گرفتند. در طرف مقابل نیز احتمالا شاسی بلند FMC T5 با قیمت حدود 1 میلیارد تومان به بازار عرضه خواهد شد. اکنون باید منتظر بمانیم تا ببینم بازار و و مشتریان به شاسی بلند جدید FMC T5 چه واکنشی نشان خواهند داد و نحوه رقابت این دو خودرو به چه شکل خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.