مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خودروی برقی ایرانی مجوز شماره گذاری گرفت

ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: خودروی برقی ایرانی دیروز مجوز شماره گذاری و پلاک گرفت و به زودی وارد خیابان‌ها می‌شود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از داروی دانش بنیان پرکینرا با اشاره به اینکه بزرگترین سیستم بیوتکنولوژی منطقه و آسیا را داریم و در آسیا بعد از ژاپن دوم هستیم، اظهار کرد: تعداد داروهای بیوتکنولوژی به ٢٧ مورد رسیده است و این بخش خصوصی است که سرمایه گذاری می‌کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: یک مدل شتاب دهنده در کشور شکل گرفته است و بیش از هزار نفر در یک شتاب دهنده روی شرکت‌های خود فعالیت می‌کنند و می‌توانند این هزار نفر در سال‌های آینده صدها نفر را به اشتغال در آوردند و ایده اولیه شتاب دهنده ها از حوزه ای سی تی بود که اکنون به مدل زایش شرکت‌ها رسیده‌ایم و شتاب دهنده به یک جوان که ایده دارد نحوه کسب و کار را آموزش می‌دهد.

ستاری با اشاره به انقلاب تولید در واکسن‌های سازی در ایران بیان کرد: در تاریخ کشور سابقه نداشتیم که واکسن را شرکت خصوصی تولید کند و اکنون واکسن سرطان دهانه رحم، آنفلوآنزا و کرونا در شرکت خصوصی تولید می‌شوند و واکسن روتاویروس تا پایان سال وارد بازار خواهد شد؛ در حوزه دام و طیور و آبزیان ٢۶ یا ٢٧ واکسن در برنامه شتاب دهنده هاست و واکسن تب برفکی از دل یک شتاب دهنده وارد بازار شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در حوزه دارو و واکسن مدل برای ما ارزشمند است و شرکت‌هایی داریم که مدل آنها با مرکز تحقیقات های دولتی قابل مقایسه نیست و شرکت ها اعلام می کنند که ما چند هکتار کلین روم داریم و باید از این شرکت‌ها حمایت و مانع زدایی کرد؛ باید موانع را برداشت و ای کاش سازمانی مانند سازمان غذا و دارو با وجود معایب را داشته باشیم ای کاش در حوزه هواپیمایی هم همچین سازمانی داشتیم که اگر نمونه داخلی را تایید کرد همه بروند از آن استفاده کنند اکنون در ایکس ری شرکت چینی به راحتی محصول را وارد می کند.

ستاری اظهار کرد: خودروی برقی ایرانی دیروز مجوز شماره گذاری و پلاک گرفت و به زودی وارد خیابان‌ها می‌شود و خواهید دید که خودروی زیبایی است.

او گفت: واکسن‌های آنفلوآنزا پرندگان و PPR برای نشخوار کنتدگان از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان بوده و این حجم سرمایه گذاری در حوزه بیوتکنولوژی از سوی بخش خصوصی بی نظیر است و ما باید از آن حمایت کنیم و مانع زدایی کنیم.

معاون علمی ریاست جمهوری بیان کرد: نباید امضا تاییدیه‌های شرکت‌ها با تاخیر صورت گیرد تا آنها ناامید شوند، نمونه آن را ایکس ری کامیون‌ها در گمرکات دانست که نمونه چینی آن با دو کاغذ وارد کشور می‌شود ولی تولید داخل دو سال زمان برد تا تایید شود.

او یادآوری کرد: خودرو برقی ایرانی که به تازگی پلاک گذاری شده، ۵ سال زمان برد تا استانداردهای آن اخذ شود در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند چنین رویکردی ناشی از اقتصاد نفتی است که نیاز به دانشگاه ندارد و با پول هر چیزی خرید و واردمی‌شود و امروز خوشحالم که می بینم امروز این اکوسیستم بالنده شده است، اما باید دانست ما همه در یک جبهه هستیم و با جبهه مخالف که یک اقتصاد نفتی دارد قرار داریم.

ورود دارو به پروتکل درمانی کرونای کودکان در کشور

در ادامه امیرحسین کاراگاه مدیرعامل شرکت دانش بنیان اظهار کرد: به جرئت می‌توانم بگویم این اولین داروی بیوتکنولوژی ایران بوده که تمام مراحل تحقیق و توسعه آن در ایران انجام شده است و ما آزمایش های کنترل کیفی را برای مقایسه با برند اصلی انجام دادیم؛ شباهت دارو با نمونه برند اصلی در یک آزمایشگاه پیشرفته در خارج از کشور به اثبات رسید همچنین این آزمایش‌های کنترل کیفی در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو انجام شد.

او ادامه داد: اکنون بیش از ۶٠ هزار سرنگ پرکینرا برای درمان کودکان مبتلا به آرتریت روماتوئید تولید شده است، سازمان غذا و دارو روش جدید برای آزمون بالینی داروهای تولیدی ارائه کرده و بیش از ۶٠ تست حیوانی روی این داروی بیوتکنولوژی انجام شده و هیچ گونه مغایرتی در مقایسه با برند اصلی گزارش نشده و رکوردد تزریق در یک کارآزمایی بالینی مربوط به داروی ماست. خوشبختانه ما در کارآزمایی توانستیم اثربخشی دارو را به اثبات برسانیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه این دارو روی بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان امام حسین تزریق شد و ۶۵ درصد مدت بستری در آی سی یو بیماران کاهش پیدا کرد، گفت: کاهش سطح ایمنی و عفونت ثانویه در بیماران را مشاهده نکردیم و میزان مرگ در بیمارانی که پروتکل رسمی درمان را دریافت کردند بیش از دریافت کنندگان این دارو بود؛ کمیته علمی کرونا این دارو در پروتکل درمانی کووید ١٩ برای درمان کودکان کرونایی وارد شد.

او بیان کرد: صادرات این داروی بیوتکنولوژی به اوکراین، فلیپین و ترکیه انجام می‌شود و فیلیپین درخواست خود را چند برابر کرده و ترکیه اعلام کرده است که آمادگی دارد که کل بازار این دارو را به نمونه ایرانی اختصاص دهد.

کارآگاه درباره پوشش بیمه ای داروی پرکینرا بیان کرد: اکنون در پوشش بیمه ای نیروهای مسلح قرار گرفته است و بیمه تامین اجتماعی همچنان در حال بررسی است و با توجه به اینکه داروی ایرانی ۶٠ درصد نمونه خارجی را دارد و ارزانتر است البته ما ٣٠ درصد هزینه بیماران را پرداخت می‌کنیم تا بیماران کمتر در مضیقه باشند.

تولید ٢٧ داروی بیوتکنولوژی جهان در ایران

مهبودی عضو هیات مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای بیوتکنولوژی در کشور اظهار کرد: اعتقاد داریم گروه بالینی در کنار گروه علوم پایه تفکرات تولید داروی نو ترکیب را به نتیجه رساندند و از نظر کیفیت هیچ چیزی کمتر از نمونه‌های خارجی نداریم و باید دانست رگولاتوری کشور سخت گیری بسیاری در بررسی و تایید داروها دارند.

او ادامه داد: متاسفانه ما به التماس کردن عادت کرده‌ایم اما اکنون کمی رویه تغییر کرده است و روزی از معاونت علمی با ما تماس گرفتند تا ما از محصول گرایی به شرکت گرایی سوق پیدا کنیم و این گونه دعوت از شرکت‌های دانش بنیان برای ما بی سابقه بود و از ما درخواست کردند برای حمایت از ایده ها وارد عمل شوند.

عضو هیات مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای بیوتکنولوژی گفت: ۴٠ تا ۵٠ داروی بیوتکنولوژی برای تولید در اولویت قرار گرفتند و مقرر شد که این داروها تولید شوند و امروز شاهد رونمایی از این داروها هستیم و متاسفانه ما شاهد مهاجرت بودیم و مقرر شد وام به این نخبگان بدهیم و در نتیجه آن واکسن پاپیلوما و آنفلوآنزا تولید شد و پیش از این ما فقط ٢١ داروی بیوتکنولوژی تولید داشتیم و داروها وارد فهرست نمی شدند و به اصلاح سوزن تولید روی ٢١ مورد گیر کرده بود و حالا این سوزن آزاد شده است و اکنون ٢٧ دارو بیوتکنولوژی دنیا در ایران تولید می‌شود.

مهبودی بیان کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که معاونت علمی و سازمان غذا و دارو به سراغ تولیدکنندگان می روند و ٩٩٣ نفر در شرکت‌های بیوتکنولوژی فعالیت می‌کنند و ما در ١٠ سال آینده می‌توانند رشد خوبی داشته باشیم. در تولید واکسن ما توقف رشد در تولید را داشتیم و از سال ١٣۵٠ تولید ما در عمل متوقف شده بود و اکنون واکسن‌های مهم را در ایران تولید کردیم و حمایت‌های خوبی صورت گرفت و امیدواریم واکسن روتاویروس تا پایان ١۴٠٠ تولید و وارد بازار شود.

عضو هیات مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای بیوتکنولوژی بیان کرد: در بیوتکنولوژی صنعت داریم و در ۴ سال آینده ما در درآمد ناخالص ملی سهم خواهیم داشت و امیدواریم در سال آینده تعداد محصولات دانش بنیان به ٣٠ مورد برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.