مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

رازهای مهم در مورد زنان که باید هر مردی بداند

یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی زناشویی و رابطه بین مرد و زن مهارت ارتباط درست و گفتگوست. در این مطلب به شرح چند نکته مهم درباره ارتباط با زنان پرداخته‌ایم که آگاهی در مورد آنها به بهبود رابطه کمک خواهد کرد.

دکتر باربارادی آنجلیس، روان شناس، مشاور روابط و نویسنده در زمینه رشد شخصی است. آثار این نویسنده یکی از پر فروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی است که در سراسر جهان به بیش از بیست زبان مختلف ترجمه و به چاپ رسیده است. از مهم‌ترین کتاب‌های این نویسنده دو کتاب «راز‌هایی درباره زنان که هر مردی باید بداند» و «راز‌هایی درباره مردان که هر زنی باید بداند» است که در ایران با ترجمه خانم سمیه موحدی فرد منتشر شده است.

دکتر آنجلیس در مقدمه این کتاب می‌گوید: «یکی از اهداف من برای نگارش این کتاب درک بهتر خودمان است تا بدین ترتیب به توانایی منحصر به فردمان در داشتن احساسات عمیق افتخار و از آن‌ها استقبال کنیم و عشق سرشار و بی چشم داشت و همدلی را جایگزین جدایی و کدورت کنیم.» در این مطلب برشی کوتاه از کتاب «راز‌هایی درباره زنان» تقدیم شما کاربران گرامی خواهد شد که در رابطه بین مرد و زن و بهبود زندگی زناشویی اهیمت بسیار زیادی دارد.

پنج راز مهم درباره زن‌ها که بهتر است مردان آن‌ها را بدانند

۱ ـ زنان عاشق صحبت کردن هستند؛ زیرا از این طریق ارتباط برقرار می‌کنند

بهتر است بدانید زن‌ها عاشق صحبت کردن به خصوص با مرد مورد علاقه‌شان هستند. درواقع زن‌ها با صحبت کردن می‌خواهند ایجاد صمیمیت کنند و دلیل این کار برای آن‌ها تمایل به نزدیک شدن بیشتر به مردی است که با او زندگی می‌کنند. درواقع کلمات پل‌هایی هستند که زن با آن‌ها از دنیای وجودی خود به دنیای وجودی مرد سفر می‌کند و با این راه از درون همدیگر باخبر می‌شوند. از طرفی، چون مرد‌ها هدف محور هستند، شرکت در یک فرآیند را با ارزش نمی‌دانند؛ بلکه دست‌یابی به هدفی خاص برای آن‌ها اهمیت دارد. مکالمه بدون داشتن هدفی مشخص اغلب مرد‌ها را آزار می‌دهد.

در عین حال زن‌ها برای لذت بردن از مکالمه به هدف خاصی نیاز دارند و فقط شرکت کردن در یک مکالمه برای آن‌ها کافی است. توصیه ما به مردانی که در پی ارتباط بهتر با همسر و شریک زندگی‌شان هستند، این است که صحبت کردن بدون هدف را تمرین کنند. هنگامی که زن می‌خواهد صحبت کند، از او بپرسند دوست دارد در مورد چه موضوعی صحبت کند. اگر موضوع خاصی مد نظرش باشد که کار برای مرد آسان است و می‌تواند به راحتی درباره آن موضوع خاص صحبت کند. اگر زن موضوع خاصی را مد نظر نداشته باشد و فقط دلش یک گفت و گوی دو نفره بخواهد، باورش کنید؛ زیرا او در پی ایجاد صمیمیت بیشتری است تا به شما نزدیکتر شود.

۲ ـ زنان افکار و احساسات خود را با صدای بلند بیان می‌کنند

زن‌ها عادت دارند با صدای بلند فکر کنند و با صدای بلند احساس کنند. بیان بلند افکار به آن‌ها کمک می‌کند تا از احساسات و افکار خود مطلع شوند. زن‌ها معمولا از موضوعی به موضوع دیگر می‌پرند و ممکن است حرف‌های‌شان را بار‌ها و بار‌ها تکرار کنند؛ بنابراین زن‌ها بسیار احساساتی و تحریک‌پذیر به نظر می‌رسند. مرد‌ها باید بدانند که داشتن این صفات و حالات در زن‌ها به معنای گیج بودن آن‌ها نیست. شما به عنوان مرد ممکن است سعی کنید همه مسائل را با منطق برای همسرتان توضیح بدهید؛ اما درواقع با این کار روند تفکر زن را بر هم می‌زنید و همه چیر از ابتدا شروع خواهد شد. زن‌ها با بیان بلند افکارشان تنش‌ها و هیجانات‌شان را تخلیه می‌کنند.
در این حالت مرد نباید به تصور اینکه حرف‌های زن هرگز تمامی ندارد، صحبتش را قطع کند و یا خود را به گونه‌ای نشان بدهد که منتظر است تا زن زودتر حرفش را تمام کند. این کار زن را عصبی و مضطرب خواهد کرد. توصیه ما به مردان این است که سعی کنید درباره مفهوم صحبت‌های همسرتان با او صحبت کنید و اگر او گفت که صرفا می‌خواهد درباره افکار و احساساتش صحبت کند، با حوصله گوش کنید. هنگامی که همسرتان با هیجان درحال صحبت کردن است، به جای قطع کردن سخنش محدودیت زمان خود را به او اطلاع بدهید و اطمینان داشته باشید که همسر شما مکالمه‌ای کوتاه را به نداشتن مکالمه با شما ترجیح می‌دهد. برای مثال بگویید: «عزیزم! دوست دارم صحبت‌های تو را بشنوم؛ اما ده دقیقه بیشتر فرصت ندارم.»

۳ ـ زنان همه چیز را با جزئیات بیان می‌کنند

پنج راز مهم درباره زنان
مرد‌ها معمولا تبادل اطلاعات را کاهش می‌دهند، به اصل مطلب می‌پردازند و به توضیح کلی بسنده می‌کنند. زن‌ها، اما در پی جزئیات هستند. دلیل چنین تفاوتی این است که برای مرد‌ها هدف مکالمه اهمیت دارد و برای زن‌ها مکالمه به خودی خود اهمیت دارد. اشتباه مردان در چنین موقعیتی این است که صحبت زن را قطع می‌کنند، تمایلی به شندین نشان نمی‌دهند و اگر زن سوالات زیادی درباره موضوع داشته باشد، عصبانی می‌شوند. بهتر است بدانید که زن‌ها انتظار ندارند شما مانند آن‌ها به جزئیات اهمیت بدهید؛ اما بهتر است در چنین موقعیتی عاقلانه برخورد کنید.
اول اینکه وقتی همسر شما دارد درباره جزئیات موضوعی صحبت می‌کند، با علاقه به صحبت‌هایش گوش کنید، همانطور که وقتی کودک یا یکی از دوستان‌تان دارد گزارش‌های روزانه‌اش را به شما می‌دهد، به او گوش می‌دهید. همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که هدف همسرتان از گفتگو و بیان جزئیات عصبانی کردن شما نیست؛ بلکه در پی احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتر با شماست.

۴ ـ زنان از صحبت به عنوان راهی برای رهایی از تنش‌ها استفاده می‌کنند

زن‌ها معمولا درباره آنچه آزارشان می‌دهد، حرف می‌زنند و با این روش احساس بهتری پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر صحبت کردن یکی از معمولی‌ترین راه‌های تخلیه استرس در زن‌هاست که می‌توانند بار‌ها و بار‌ها درباره ترس‌ها، نگرانی‌ها و ناراحتی‌های‌شان حرف بزنند. در این مورد مرد‌ها برعکس زن‌ها عمل می‌کنند و به جای بیرون ریختن نگرانی‌های‌شان آن‌ها را در خود فرو می‌ریزند. به همین دلیل ممکن است مرد‌ها تصور کنند وقتی زنی نگرانی‌هایش را تکرار می‌کند و مدام درباره آن‌ها صحبت می‌کند، هیچ پیشرفتی در حل و فصل و بهبود آن‌ها نخواهد داشت؛ ولی در واقع اینطور نیست.
مردی که این موضوع را درک نمی‌کند، از همسر خود خسته و سرخورده می‌شود و ممکن است با این تفکر که قبلا بار‌ها این سخنان را شنیده است، حرف‌های همسرش را قطع کند یا با او مانند کودکی گیج و سردرگم برخورد کند و برای متوقف کردن صحبت همسرش شروع به سخنرانی کند. پیشنهاد ما به شما این است که وقتی همسرتان ناراحت یا نگران است و دارد درباره آن با شما صحبت می‌کند، به خودتان یادآوری کنید که او دارد با این راه تنش‌ها و استرس‌هایش را تخلیه می‌کند تا آرام شود. هرگز به این مسئله اهمیت ندهید که این سخنان را قبلا بار‌ها شنیده‌اید. کنارش بمانید، دستانش را بگیرید و به صحبت‌هایش گوش بدهید. وقتی حرفش تمام شد، ابراز امیدواری کنید تا احساس بهتری پیدا کند و یادآوری کنید که همیشه و در همه حال آماده شنیدن صحبت‌هایش هستید.

۵ ـ زنان ناراحتی خود را کم‌تر از آنچه هست، نشان می‌دهند

معمولا زن‌ها برای حفظ آرامش و امنیت نگرانی خود را به طور کامل ابراز نمی‌کنند و سعی می‌کنند احساسات منفی خود را در مورد همسرشان با صراحت بیان نکنند. مرد‌ها در این شرایط معمولا ناراحتی‌ها و اندوه مهم همسرشان را که در لفافه و به صورت غیر مستقیم بیان می‌شود، با گلایه‌های بی‌اهمیت اشتباه می‌گیرند. توصیه ما به مردان این است که همواره ناراحتی همسرتان را بیش از آنچه به نظر می‌رسد، در نظر بگیرید. اگر همسرتان می‌گوید کمی عصبی است، یعنی احتمالا خیلی عصبانی و آزرده است و اگر می‌گوید مشکلی وجود ندارد، معمولا مشکل ده برابر بدتر از ظاهر ماجراست؛ بنابراین وقتی همسرتان اظهار ناراحتی می‌کند، به او توجه کنید.
به جای اینکه برای تمام کردن مکالمه عجله کنید، از او بخواهید در مورد احساساتش بیشتر صحبت کند و فرض کنید که اوضاع بسیار بدتر از آن چیزی است که همسرتان بیان می‌کند. همین اندازه که همسرتان بداند شما تمایل دارید با او صحبت کنید، حالش بهتر می‌شود؛ زیرا همسر شما این تمایل به ارتباط برقرار کردن را به حساب دوست داشتن شما می‌گذارد و این احساس دوست داشتن و اطمینان قلبی در رفع ناراحتی و اندوه او بسیار موثر است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.