مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

دلایل قطع شدن فیسبوک و اینستاگرام مشخص شد

فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ پس از حدود شش ساعت قطعی دوباره در دسترس قرار گرفتند.

به گزارش انگجت، خدمات شرکت فیسبوک پس از یکی از بزرگترین خاموشی‌ها اکنون در دسترس و برنامه‌های فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و مسنجر دوباره فعال هستند، اگرچه برخی از وب سایت‌ها کندتر از حد معمول بارگیری می‌شوند.

فیسبوک در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر کرد، گفت: “برای جامعه عظیمی از مردم و مشاغل در سراسر جهان که به ما وابسته هستند، متاسفیم.” این شرکت تأیید کرد که خدماتش در حال حاضر آنلاین است. مارک زاکربرگ نیز در پستی در فیسبوک عذرخواهی کرد. البته زاکربرگ در مورد علت طولانی شدن خاموشی توضیحی نداد، اما مایکل شروفر مدیر فناوری این شرکت به “مسائل مربوط به شبکه” اشاره کرد.

این قطعی گسترده بیش از شش ساعت به طول انجامید و اینستاگرام، واتساپ، مسنجر و Oculus را از دسترس خارج کرد. همچنین باعث مشکل در داخل شرکت نیز شد، به طوری که گفته می‌شود کارکنان نمی‌توانستند به ایمیل و سایر ابزار‌ها دسترسی داشته باشند.

 فیسبوک

گزارشگر امنیتی برایان کربس گزارش داد که این قطعی به مسائل مربوط به سوابق BGP (پروتکل دروازه مرزی) فیسبوک مرتبط است که از دسترسی خدمات این شرکت جلوگیری می‌کند. او بعداً اضافه کرد که “علت مشکل در یک به روزرسانی معمول BGP اشتباه بوده است. ” ارائه دهنده DNS کلود فلیر نیز از BGP به عنوان مقصر احتمالی نام برده و در یک پست وبلاگی نوشته است که “به نظر می‌رسد فردی به طور همزمان کابل‌ها را از مراکز داده آن‌ها بیرون آورده و از اینترنت قطع کرده است. ”

توضیحات فیسبوک درباره علت قطعی

اواخر شب گذشته، تیم مهندسی فیسبوک در یک پست وبلاگی سعی کرد آنچه اتفاق افتاده را توضیح دهد: “تیم‌های مهندسی ما دریافتند که تغییرات پیکربندی در روتر‌ها که ترافیک شبکه را بین مراکز داده ما هماهنگ می‌کند، باعث ایجاد مشکلاتی در این ارتباط شده است. این اختلال در ترافیک شبکه بر نحوه ارتباط مراکز داده ما تأثیر مستقیم داشته و خدمات ما را به قطعی کشانده است. ” در ادامه عنوان شد هیچ مدرکی مبنی بر به خطر افتادن داده‌های کاربران به دلیل خرابی وجود ندارد.

بلومبرگ گزارش داد که این شرکت و شخص زاکربرگ میلیارد‌ها دلار ضرر کرده اند. ضرری که این اتفاق در هر ساعت برای فیسبوک به همراه داشت از سوی نت بلاکس ۱۶۰ میلیون دلار برآورد شده است. همچنین این رویداد خسارتی سنگینی به مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک وارد کرد و باعث شد وی ۷ میلیارد دلار از ثروت خود را به علت سقوط ارزش سهام این شرکت از دست بدهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.