مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چه چیزی باعث وسوسه شما به خوردن می شود

به این حکایت جالب توجه کنید: می‌گویند یکی از پادشاهان قدیم علاقه خاصی به شکار روباه داشت. تمام روز را دنبال روباه می‌گشت. بعد آن روباه بیچاره را می‌گرفته و دور گردنش زنگوله‌ای آویزان می‌کرده و در آخر آن را ر‌ها می‌کرده است.

به این حکایت جالب توجه کنید: می‌گویند یکی از پادشاهان قدیم علاقه خاصی به شکار روباه داشت. تمام روز را دنبال روباه می‌گشت. بعد آن روباه بیچاره را می‌گرفته و دور گردنش زنگوله‌ای آویزان می‌کرده و در آخر آن را ر‌ها می‌کرده است. تا اینجا ظاهراً مشکلی نیست.

البته که روباه بسیار دَویده و وحشت کرده؛ اما زنده ا‌ست. هم جانش را دارد، هم دُمش و هم پوستش. می‌ماند آن زنگوله! از این به بعد روباه هر جا که میرود زنگوله در گردنش صدا می‌کند. به همین دلیل دیگر نمی‌تواند شکار کند. چون صدای زنگوله شکار را فراری می‌دهد؛ بنابراین «گرسنه» می‌ماند. صدای زنگوله جفتش را هم فراری می‌دهد؛ پس «تنها» می‌ماند. از همه بد‌تر صدای زنگوله خود روباه را «آشفته» می‌کند و «آرامش» را از او می‌گیرد. این همان بلایی است که انسان امروزی سر ذهن پُر تَنشِ خودش می‌آورد. فکر و خیال رهایش نمی‌کند.

زنگوله‌‍‌های ذهنی همون افکار منفی هستند که می‌توانند در مغز هر کدام از ما به صدا در بیاید. این فکر‌های منفی با سر وصدایی که در ذهن ایجاد می‌کنند باعث می‌شوند آرامش نداشته باشید و با ایجاد تنش شما را از اهدافتان دورتر و دورتر می‌کنند. گاهی اوقات مشغله‌های روزمره شنیدن صدای زنگوله مزاحم را به تأخیر می‌اندازد. اما زنگوله کار خودش را می‌کند و هر جا می‌روید افکار منفی زنگوله نما همراه شما است.

چه افکاری در ذهنتون مثل زنگوله سروصدا می‌کنند. تا حالا به آن‌ها توجه کرده‌اید؟

افکار چاق‌کننده

افکار چاق‌کننده یکی از افکار چاق‌کننده پرسر و صدایی که در ذهن بیشتر افرادی که رژیمی وجود دارد، این است که “من خیلی زود از رژیم خسته می‌شوم، نمی‌توانم رژیم بگیرم یا من اراده رژیم گرفتن را ندارم. دیگر نمی‌توانم یک دل سیر غذا بخورم. ”

اگر از خودتان و تلاش‌تان تصویری منفی در ذهن‌تان داشته باشید، انرژی تلف شده‌ی زیادی خواهید داشت. زمانی هم که احساس کنید دیگر نیرویی ندارید، انگیزه‌تان را از دست می‌دهید. در این مواقع برنامه ورزش‌تان را نادیده می‌گیرید و برای اینکه حال بهتری پیدا کنید به خوراکی یا غذا پناه می‌برید. مثلا یک بسته چیپس می‌خورید تا حس بهتری را تجربه کنید.

افکار منفی می‌تواند روند تلاش‌های شما را طوری پیش ببرد که کاهش وزن را برای‌تان سخت کنند. البته اگر غیر ممکنش نکنند! اگر هر بار که غذای اشتباهی خوردید خودتان را سرزنش کنید و دائم به چیز‌هایی که نمی‌توانید بخورید تمرکز کنید، تلاش‌تان برای کاهش وزن بی‌نتیجه خواهد ماند.

اما زمانی که سرحال باشید به جای اینکه روی افکار منفی تمرکز کنید، می‌توانید تلاش‌تان را روی مثبت‌تر شدن افکارتان بگذارید. حتی می‌توانید سریع‌تر به اهدافتان برسید، اینطوری راحت‌تر خواهید بود و باحال خوب نتیجه لازم را می‌گیرید. مسیر چاق شدن برای خیلی از افراد مشابه هم است.


گفتار و رفتار چاق‌کننده

یکی از مراجعان یک دپارتمان روانشناسی درباره افکار چاقی خود می‌گفت “من مثل بقیه نیستم که غذا بخورم وسیر بشم. انگار ذهنم سیر نمی‌شه و مدام بهم می‌گه فایده نداره. تو لاغر نمی‌شی پس خودت رو اذیت نکن یا اینکه تو اراده رژیم گرفتن نداری” افکار منفی این مراجعه کننده باعث می‌شوند که گفتارش با خودش تغییر کند و با خود بگوید “من که آدم بی‌اراده‌ای هستم. لاغر هم نمی‌شم. حالا یک بستنی بخورم خیلی فرقی نداره. در نتیجه رفتار این فرد هم تغییر می‌کند. به سوپر مارکت می‌رود و بستنی می‌خرد؛ و در نهایت چاق می‌شود. در واقع این چرخه مدام تکرار می‌شود و این مراجعه کننده در رژیم هربار شکست می‌خورد.

این مسیری است که افراد زیادی برای چاق شدن طی کردند و اینکه برای لاغر شدن بخواهند با فشار وارد کردن به جسم خود موفق شوند کار بیهوده و کسل کننده‌ای خواهد بود. فکر منفی بزرگ‌ترین مانع برای رسیدن به تناسب اندام است بنابراین برای رسیدن به موفقیت ابتدا باید افکار منفی را مدیریت کنید تا بتوانید بهترین عملکرد بهتری را ارائه بدهید.


تکنیکی برای خاموش کردن صدای افکار چاق کننده

نکته: این تمرین را ذهنی انجام ندهید و حتما یادداشت کنید.

افکار چاق کننده که باعث شکستن رژیم می‌شوندhttps://kermany.com/negative-thoughts-and-obesity/ | مجله سلامتی دکتر کرمانی

۱- با خود قرار بگذارید

هربار ۳۰دقیقه برای فکر منفی یا مشکل خود وقت بگذارید (ساعت گوشی خود تنظیم کنید که پس از پایان وقت ساعت زنگ بزند.) اول زمان و مکانی را مشخص کنید. مثلاً ساعت ۴ بعداز ظهر در یکی از اتاق‌های خانه یا در یک محیط باز و بیرون از خانه. مثلا سر کار هستید و صدای ذهن به شما می‌گوید “تو ادم بی‌اراده‌ای هستی و نمی‌تونی رژیم بگیری. وسط کار رهاش می‌کنی و این صدا در تمام طول روز و هفته همراه شماست. به این صدا بگید “باشه با هم در ساعت ۴ بعدازظهر در اتاق منزل راجع بهش حرف می‌زنیم. فعلا برو، چون من کار دارم. ” هیچ چیزی نمی‌تونه جلوی موفقیت تو رو بگیره بازنده کسیه که می‌شینه تا معجزه رخ بده. تو بلند شو و همین الان برای رسیدن به اندام ایده آلت تلاش کن. معجزه زندگی خودت باش

۲- جواب ذهن را بدهید

در جواب ذهن فعالیتی را بنویسید که آن روز توانستید به خوبی انجام دهید. مثلا من امروز توانستم ۳۰ دقیقه پیاده روی کنم. سعی کنید جواب ذهن را قاطعانه بدید. تسلیم افکار نشوید.

۳- دوباره تکرار کنید

مجددا فکر منفی یا مشکل را در زمانی که تعیین کردید بنویسید. مثلا ذهن به شما می‌گوید “تو در کل آدم بی‌اراده‌ای هستی”. می‌توانید در جواب ذهن بگویید “ولی امروز تونستم شیرینی رو ببینم و یه دونه بخورم و بقیشو نخورم. ”

افکار چاق کننده که باعث شکستن رژیم می‌شوندhttps://kermany.com/negative-thoughts-and-obesity/ | مجله سلامتی دکتر کرمانی

۴- مراقبت از خود

حالا فعالیت‌هایی را بنویسید که با آن‌ها می‌توانید از خودتان مراقبت کنید. می‌توانید برای مراقبت از خودتان بگویید “من قبلا چندتا می‌خوردم، ولی الان فقط یه دونه خوردم و تونستم اراده کنم که بقیش رو نخورم. ”

۵- فعالیت‌های جدید

می‌توانید در مورد فعالیت‌های جدیدی که دوست دارید انجام دهید بنویسید. می‌توانید به ذهنتان بگویید “من همیشه دوچرخه سواری رو دوست داشتم، اما وقت نداشتم و الان سرم خلوت‌تره ومی‌تونم اینکار رو انجام بدم. هم لذت می‌برم وهم در روند کاهش وزن کمکم می‌کنه. ”

۶- کمک بگیرید

در مورد زمان و افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند یادداشت بردارید. برای ذهن‌تان بنویسید “ضمنا جمعه‌ها که سرکار نمی‌رم و می‌تونم با دوستم برای کوهنوردی برنامه ریزی کنم. حتی می‌توانم با روانشناس در ارتباط باشم تا به من یاد بده چطور افکار منفی و هیجاناتم رو مدیریت کنم.”

افکار چاق کننده که باعث شکستن رژیم می‌شوندhttps://kermany.com/negative-thoughts-and-obesity/ | مجله سلامتی دکتر کرمانی

به یاد داشته باشید بدون تمرین کردن مهارت پیدا نمی‌کنید. بعد از مدتی تمرین خوب، ماهر می‌شوید و نتایج شگفت انگیزی خواهید دید. سپس احساس و عملکرد متفاوتی خواهید داشت. مغزتان دیگر با زنگوله‌ها وافکار منفی مشغول نیست و راه حل‌ها را پیدا کرده است. در نهایت می‌توانید روی راه حل‌ها «موج سواری» کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.