مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

زندگی نامه فریدالله ادیب آیین،مخترع، کارآفرین، هنرمند

فریدالله ادیب آیین ( زاده 16 آبان 1344 در شهر باستانی هرات) اهل افغانستان، ساکن ایران مهندس، مخترع، کارآفرین، نقاش، پژوهشگر، محقق است در ادامه به معرفی این چهره می پردازیم

 فریدالله ادیب آیین ( زاده 16 آبان 1344 در شهر باستانی هرات) اهل افغانستان، ساکن ایران مهندس، مخترع، کارآفرین، نقاش، پژوهشگر، محقق و مجری توسعه هوشمند سازی کنترل آبیاری گیاهان کشاورزی طبق استاندارد های پنمن مانتیث (ASCE  ) فائو و مجموعه دار آثار فرهنگی تاریخی وی در ۱۶ خرداد ۱۳۷۰ اختراع ماشین جوش و پرس پلاستیک به پارچه به وسیله امواج رادیویی برای اولین بار در جهان به شماره ثبت《۲۴۳۲۵》را به نام خود به مدت بیست سال ثبت کرد و با اخذ گواهی اختراع از اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی را از (ایران) دریافت کرده است فریدالله ادیب آیین در دهه هفتاد به کار آفرینی مجری و طراح سیستم های مخابراتی مبدل تلفن همراه به ثابت برای شرکت مخابرات ایران پرداخت. وی دارای مدرک دکترا مهندسی برق و هنر میباشد.

فریدالله ادیب آیین مجموعه دار اهل افغانستان در ایران شناخته شده است. مجموعه وی از آثار تابلو های نقاشی موضوعات بیشتر مناظر طبیعی و زندگی روزمره مردم روستایی افغانستان و فولکلور (فرهنگی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی) زندگی طبقاتی، روستائیان، عشایر، رنجبران زحمتکش، فقر، ادیبان، بنا های باستانی، مناظر طبیعی، مافیا، جنگ، خشونت، آزادی خواهی، مبارزه با بی عدالتی و حقایق زندگی را در تمامی زوایای افغانستان در گذر تاریخ معاصر را تشکیل میدهد که بالغ بر 125 شی هنری با ارزش تابلو نقاشی را شامل میشود. در مورخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ به شماره (۹۸۲۵۰۰/۸۸۰۶) از سوی اداره کل موزه های وزارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران تحت عنوان «راه لاجورد» به مالکیت فریدالله ادیب‌ آیین ثبت شده است.

 

دوران نوجوانی

فریدالله ادیب آیین از یک خانواده تحصیل کرده درافغانستان، به دنیا آمد. پدر او عزیرالله نام داشت و درجه دار نظامی پادگان هرات و مادر وی معلم بود. او پنج سال داشت که وارد مدرسه شد و تحصیلات متوسطه خود را در هرات سپری کرد.

فریدالله ادیب آیین از همان کودکی شور و هیجان زیادی نسبت به نقاشی و طبیعت نشان میداد پدر اش، و بستگان او به هنر اصیل افغانستان علایق سرشارش داشتند فریدالله ادیب آیین هنوز چهارده سال داشت و پدراش عزیزالله که فرمانده توپخانه پادگان هرات بود در ۲۳ اسفند ۱۳۵۷ اقدام علیه بی عدالتی دولت وقت به دفاع از حقوق مردم در 7 اردیبهشت ۱۳۵۸ به خاک ایران پناهنده شد. و سپس فریدالله ادیب آیین در سال (14 آذر 1358) افغانستان را ترک کرد و به ایران مهاجرت نمود.

 

آغاز زندگی هنری

فریدالله ادیب آیین که از سال 1358 در کشور ایران مهاجرت کرده بود دریافت فریدالله ادیب آیین میگفت عمویش نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان نزد افرادی به خلق آثار نقاشی مشغول بود اما ادیب آیین علاقه که به هنر نقاشی داشته از عمواش نصرالله سروری درخواست نموده آثار را به خود خلق کند و از عمواش خواست به او آموزش هنر نقاشی را فراگیرد عمویش نصرالله سروری بسیار احراز خرسندی نمود اولین پیوند علاقه مندی شدید استاد و شاگرد بسیار مقاوم رقم و فریدالله ادیب آیین به هنر نقاشی بصورت جدی روی آورد و آموزش هنر نقاشی را نزد عمو یش نصرالله سروری نقاش برجسته افغانستان آموخت هر بار که قلم در دست می گرفته و تصویری بر بوم می کشید وجود اش سرشار از آرامش می شد در ابتدا ناتورالیسم (طبیعت گرایی) رئالیسم (واقع گرایی) را تجربه کرده است.

در همان ایام نیز آثار نقاشی خلق شده عمویش را خریداری میکرد و هیچ اثری را نبود که بدست فرد ثالث برسد و این روند سالیان متمادی ادامه داشت فریدالله ادیب آیین در دوران جوانی به آموزه های هنر نقاشی نزد عمویش نصرالله سروری ادامه میداد از آنجایکه نصرالله سروری حائز القاب و مدال‌های مهم هنری نائل شده بود که می‌توان از عنوان «لقب هنرمند پیشتاز مردمی در کابل»، «برنده جایزه بهزاد سبک ریالیسیزم» و «ویسوا میترا یا رمان عشق در هنر» اشاره کرد. همچنین وی ۱۴ بار در میان نقاشان در سطح افغانستان حائز مقام اول شده بود و در نقاشی صاحب سبک و تکنیک خاص بود و در آثارش بیشتر بناهای باستانی و زندگی مردم افغانستان را به تصویر می کشید و علاقه قلبی خود را به میهن از این طریق نشان میداد.

و در همان ایام فریدالله ادیب آیین سبک های رئالیست، کلاسیک، مدرن را از نصرالله سروری بیشتر آموخت.

 

تاثیرات خلق آثار نقاشی در زندگی او

فریدالله ادیب آیین در طول همین چهار دهه سالیان متمادی بعداز سبک رئال سبک آبستره (انتزاعی) ، اکسپرسیونیست انتزاعی (هیجان نمایی انتزاعی) را دنبال کرده است.

روندی را که ادیب آیین طی کرده است متاثر از پشتوانه های فکری و ذهنی در مطالعه رویداد های مختلفی که در زندگی تحقیق در پژوهش هنر را تجربه کرده است که هر یک مسلما تصاویر ذهنی می سازند و البته هدایت و یادگیری توسط استاد نصرالله سروری ورود به دنیای حرفه ای نقاشی از طریق به روز بودن و در عین یادگیری و جستجوی مداوم و بررسی کار و روش هنرمندان در طول تاریخ و از همه مهم تر هر چیزی را بهانه ی کار کردن دانستن می تواند مسیری درست باشد؛چون مطالعه و فعالیت در کنار هم می تواند همواره مورد استقبال قرار گیرد.

نقاشی یکی از هنرهایی است که پیشینه آن به اندازه قدمت بشریت می باشد.

اما در این میان مهمترین عاملی که باعث زنده ماندن این هنر شده است وجود نقاشانی است که برای به تصویر کشیدن تمامی زوایای زندگی، طبیعت، صنعت و انسانها و… از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

مجموعه راه لاجورد

راه لاجورد مجموعه آثار تابلو های نقاشی نصرالله سروری هنرمند نقاش افغانستانی به نام راه لاجورد گنجنیه هنری پیام آور موضوعات آثار تابلو ها بیشتر مناظر طبیعی و زندگی روزمره مردم روستایی افغانستان و فولکلور (فرهنگی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی) زندگی طبقاتی، روستائیان، عشایر، رنجبران زحمتکش، فقر، ادیبان، بنا های باستانی، مناظر طبیعی، مافیا، جنگ، خشونت، آزادی خواهی، مبارزه با بی عدالتی و حقایق زندگی را در تمامی زوایای افغانستان در گذر تاریخ معاصر به تصویر کشیده است. از سوی اداره‌ کل موزه‌های سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران ثبت شده است. مجموعه راه لاجورد شامل 125 تابلوی نقاشی ارزشمند میباشد. این مجموعه در مالکیت فریدالله ادیب‌آیین که وی یکی از هنرمندان نقاش افغانستانی ساکن ایران میباشد قرار دارد. برای این مجموعه پروانه فعالیت مجموعه داری صادر شده است.

فریدالله ادیب آیین در این چهار دهه توانسته است مجموعه ای بزرگ بالغ بر 125 شی تابلو نقاشی آثار نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان را جمع آوری و نگهداری می نماید و به عنوان حفظ حمایت از فرهنگ کشور اش افغانستان است. و در مورخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ مجموعه 125 اثر نقاشی ارزشمند نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان به شماره (۹۸۲۵۰۰/۸۸۰۶) از سوی وزارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران تحت عنوان «راه لاجورد» به مالکیت فریدالله ادیب‌ آیین ثبت شده است.

و با اخذ پروانه فعالیت مجموعه‌داری آثار ارزشمند نقاشی تحت عنوان «راه لاجورد» این مجموعه می تواند به صورت رسمی نسبت به برگزاری نمایشگاه یا ایجاد موزه خصوصی فعالیت کند.

و با اخذ پروانه فعالیت مجموعه‌داری آثار ارزشمند نقاشی تحت عنوان «راه لاجورد» این مجموعه می تواند به صورت رسمی نسبت به برگزاری نمایشگاه یا ایجاد موزه خصوصی فعالیت کند.

 

اختراعات و پژوهش

فریدالله ادیب آیین به پژوهش های مختلف بین سال های (1362 تا 1370) موفق به چهار اختراع گردید. ساخت سه دستگاه متفاوت دوربین عکس برداری و چاپ بدون دست داشتن شخص بصورت سیاه سفید و اتومات آن و رنگی تمام اتومات را آغاز کرد سپس ثبت شد.

فریدالله ادیب آیین بعد از تحقیقات علمی و عملی بعد از هیجده ماه در تاریخ 16 /2/1370 موفق شد اختراع دستگاه جوش پلاستیک به پارچه را به مدت بیست سال بنام خود به شماره ۲۳۳۷۰ ثبت کند.

ادیب آیین با تحقیقات و مطالعات دقیق طی هیجده ماه توانست با طراحی نو و کامل دستگاه جدیدی اختراع کند که جوش سرد پلاستیک به پارچه را بطور تمام اتوماتیک و نیم اتوماتیک در فرکانس بالا دهد. بااستفاده از این دستگاه جوش و پرس سرد روکشهای صندلی ماشین، زین موتورسکلیت انواع کمربند، کیف،کفشهای پرسی، وسایل پلاستیکی، لوازم التحریر و پوشاک انواع کاپشن و بارانی، وسایل پزشکی از قبیل دستکش و سرنگ همچنین جلد عینک انواع اسباب بازی، سفره ورومیزی، انواع خیمه صحرایی، قایق بادی، تشک بادی، روکش سیمهای کامپیوتر ولوازم پلاستیکی دیگر را این دستگاه پرس می کرد. و برای جوش و پرس پلاستیک نیاز به تولید فرکانس بالا توسط ژنراتور های مناسب می باشد در طراحی مدار ژنراتور دستگاه لامپ استفاده شده و طراحی به شکلی صورت گرفته بود که صفحات حرارتی ژنراتور ((دی الکتریک)) را بمقدار 5000 الی 1000 وات جمع آوری میکرد و میتوانست پلاستیک پرس کند. را طراحی و ساخت بود.

ویژگیهای طرح اختراع منهدس ادیب آیین بر خلاف نوع آلمانی ذکر شد که از پدال مخصوصی استفاده شده که زمان بالا و پائین آمدن قسمت فشار مبدل قالب را به زمان را تقلیل داده بود. گر چه در مدل آلمانی این دستگاه سیستم پرس بصورت هیدرولیک طی زمان زیاد انجام میشد.

و نحوه کار در ابتدا مواد پرس شونده زیر قالب قرار داده میشد و با فشار به پدال مخصوص قسمت مبدل فشار قالب نیز به آن متصل بود که روی صفحه آلومنینومی دستگاه پائین می آمد. سپس توسط استارت تایمر به کار می افتاد و زمان مورد نیاز قالب که از یک الی ده ثانیه بود به دستگاه دیکته میشود در این زمان ژنراتور تغذیه می شود و فرکانس تولیدی بالا را از قالب به صفحه آلومنینومی که برق مفید را عبور می دهد. لایه پرس شونده بین دو قطب قالب و صفحه گراند (منفی) قرار گرفته است.

نهایتا عبور فرکانس از قالب به صفحه گراند موجب ایجاد مقاومت توسط لایه پرسی و تولید حرارتی معادل 25 درجه سانتیگراد می شود و لایه مورد نظر را پرس کرده جوش می دهد. ادیب آیین با توجه به اینکه مشکلاتی که در مراحل طراحی ساخت وثبت اختراع خود با آن مواجه بوده است عمده ترین مشکل وی دور بودن از تهران و عدم امکان تهیه به موقع و سریع امکانات و لوازم مورد نیاز بود که این معضل عمدتا بدلیل نبودن قطعات الکترونیکی و مکانیکی در مشهد و از این لحاظ به ناچار به تهران وابسته بوده و قاعدتا شهرهای دیگر کشور که از مشهد کوچیکتر با کم بضاعت تر هستند دهها برابر بیشتر با این نقیصه رو برو شده بود.

مشکل بعدی مساله ثبت اختراع بوده. ادیب آیین از مشاور فنی و و کیل آقای برا ثبت اختراع کمک گرفت و پس و به ثبت رساند. ادیب آیین سه اختراع دیگر داشته و مالکیت معنوی آنها را به ساییر افراد منتقل نموده است.

 

تجارت و مهارتهای مهندسی

فریدالله ادیب آیین در سالهای ۱۳۷۲ پژوهش خود را در طراحی و ساخت سیستم رادیویی مخابراتی تلفن از راه دوررا شروع کرد و سپس موفق به ساخت دستگاه اف ایکس را شد کار برد این سیستم برای مکان هایکه عدم و یا محروم از ارتباطات تلفن بوند ادیب آیین پس از مدت چندین سال به دیزاین و تولید و نصب سیستم اف ایکس توسط گروه تخصصی که داشت خدمات به مکان های محروم از خدمات مخابراتی که میساخت برخوردار می نمود.

نمایشگاه ها

1- نمایشگاه انفرادی مجتمع فرهنگی هنری دارالفنون توس در سال ۱۳۷۲ مشهد

2- نمایشگاه انفرادی بین المللی مشهد مخصوص اتباع خارجی در سال ۱۳۷۶ مشهد

3- نمایشگاه گروهی بین المللی کمسیون ملی یونسکو ایران سال 1399 تهران

 

اخذ القاب ها

1- گواهی ثبت اختراح

2- اخذ تقدیر نامه دارلفنون طوس

3- اخذ پروانه مجموعه داری از طرف وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی

4- اخذ تقدیر نامه ایکوم از طرف وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی به لحاظ حفظ اشیائ فرهنگی تاریخی

رسانه ها

انتشار در روزنامه کیهان

انتشار در روزنامه اطلاعات

انتشار در روزنامه جمهوری اسلامی

انتشار در روزنامه رسالت

انتشار در روزنامه تهران تایمز

انتشار در رسانه ها

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.