مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

سرمایه‌ گذاری بزرگ نکسون روی سگا، کونامی و بندای نامکو

شرکت نکسون نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار را برای سرمایه‌گذاری روی چهار شرکت بزرگ صنعت سرگرمی از جمله سه ناشر بازی‌های ویدیویی اختصاص داده است.

شرکت کره‌ای-ژاپنی Nexon که به‌طور ویژه روی بازی‌های آنلاین پی سی و موبایل فعالیت می‌کند، از اختصاص مبلغ ۸۷۴ میلیون دلار به سه ناشر بندای نامکو، کونامی و سگا سامی و همچنین شرکت سازنده‌ی اسباب‌بازی Hasbro خبر داد. این خبر بعد از تأیید برنامه‌ی نکسون برای سرماه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در صنعت سرگرمی به منظور «توسعه و حفظ مالکیت معنوی محصولات و محتوای قوی و شناخته شده در سطح جهانی» اعلام می‌شود.

درواقع این ۸۷۴ میلیون دلار، ۵۸ درصد از کل رقم برنامه‌ریزی شده‌ی نکسون برای آینده پیش‌رو است و در ادامه باید منتظر تعیین تکلیف سایر این مبلغ در صنعت سرگرمی‌ باشیم. نکسون در ادامه تشریح می‌کند که این مبالغ، درواقع یک «سرمایه‌گذاری بلندمدت و دوستانه» است و هیچ قصد و غرضی برای خرید و تصاحب امتیاز شرکت‌ها وجود ندارد.

مسئولین شرکت بندای نامکو

اون ماهونی، مدیرعامل شرکت نکسون در ادامه اضافه می‌کند که «درحالی که در تصمیمات سرمایه‌گذاری ما، قصدی برای تشکیل برنامه‌ی مشارکت با این شرکت‌ها در میان نبوده است»، این اقدام موجب ایجاد یک سری حرف و حدیث‌ها با طرفین قرارداد شده است.

«ما عقیده داریم در شرایط فعلی بازار که معرفی یک آی‌پی جدید کمتر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، شرکت‌های این چنینی با آثاری قوی و مدیریت شده غالباً مورد غفلت قرار گرفتند. این سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده‌ی میزان احترامی است که ما برای مدیریت تیم‌های سازنده آثار موفق در طول سالیان دراز قائل هستیم. ما معتقدیم که هریک از این شرکت‌ها از پتانسیل بالایی برای تغییر قالب‌های خطی به سرگرمی‌های تعاملی برخوردار هستند.»

از میان سه شرکتی که نکسون در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی روی آن‌ها تمرکز کرده، بندای نامکو از بهترین شرایط اقتصادی برخوردار است. این ناشر ژاپنی، هم در زمینه کسب درآمد و هم سوددهی آثار جدید در سه‌ماهه سوم سال مالی خود عملکرد درخشانی را از خود به نمایش گذاشته است.

این شرکت در گزارش مالی اخیر خود از انتظاری که برای درآمدزایی ۷۲۰ میلیارد ین (۶.۶ میلیارد دلار) در پایان سال مالی خود دارد، صحبت کرده است. این رقم به‌طور خالص ۳۶ میلیارد ین (۳۲۸.۳ میلیون دلار) سود را عاید بندای نامکو خواهد کرد.

شرکت سگا

از طرفی، تجارت بازی‌های پاچینو، آرکید و سایر حوزه‌های سرگرمی شرکت کونامی در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مراکز تجاری این شرکت، وضعیت نامساعدی را پشت سر می‌گذارد. اما تجارت بازی‌های ویدیویی این شرکت شرایط مطلوبی دارد. براساس گزارش‌ها رسمی، میزان سوددهی آثار کونامی نسبت به موعد مشابه سال گذشته ۳۳ درصد افزایش داشته و برای بازه ۹ ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ به ۱.۳ میلیارد دلار می‌رسد.

بنابراین این بخش به‌نوعی ضرر و زیان سایر حوزه‌های فعالیت کونامی را جبران کرده است؛ به طوری که حجم درآمدزایی کلی این شرکت نسبت به سال گذشته تنها ۰.۶ درصد کاهش داشته است.

سگا به‌عنوان سومین شرکتی که در این قرارداد از آن نام برده شده، وضعیت بسیار مطلوبی را سپری کرده و افزایش ۷۷ درصدی سود خالص این شرکت از فروش بازی را در پایان سال ۲۰۲۰ جشن می‌گیرد. این درحالی است که این شرکت نیز مانند کونامی ضرر هنگفتی را از تعطیلی سایر حوزه‌های فعالیت خود متحمل شده است. به‌طوری که درآمدزایی کلی آن‌ها در سه‌ماهه سوم سال مالی Sega Sammy حدود ۲۵ درصد افت را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

این شرکت همچنین در مصاحبه اخیر خود با خبرنگاران از تأخیر حدود نیمی از بازی‌های سگا در سال مالی جاری این شرکت خبر داده است.

در هر حال نکسون تصمیم گرفته تا به‌جای سرمایه‌گذاری روی توسعه آی‌پی‌های جدید، ۱.۵ میلیارد دلار را به سایر شرکت‌های بازیسازی اختصاص دهد. نظر شما درباره اقدام اخیر نکسون چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.