مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

با خواب و کسلی بهار چکار کنیم؟

بهار، فصل طراوت و زیبایی است و با آمدنش طولانی‌تر شدن روزها، هوای دلپذیر، احساس نشاط و سرزندگی را به ارمغان می‌آورد. اما برخی از افراد در بهار، این حال خوب را تجربه نمی‌کنند. حالا که فصل زیبای بهار آغاز شده است، تصمیم گرفتیم در این مطلب به موضوع خواب‌آلودگی در این فصل بپردازیم.

بهار، فصل طراوت و زیبایی است و با آمدنش طولانی‌تر شدن روزها، هوای دلپذیر، احساس نشاط و سرزندگی را به ارمغان می‌آورد. اما برخی از افراد در بهار، این حال خوب را تجربه نمی‌کنند. یکی از مشکلاتی که این فصل برای بعضی‌ها ایجاد می‌کند، کسلی و خواب‌آلودگی است. حالا که فصل زیبای بهار آغاز شده است، تصمیم گرفتیم در این مطلب به موضوع خواب‌آلودگی در این فصل بپردازیم. با ما همراه باشید.

خواب‌آلودگی و بی‌حالی در بهار

با وجود طولانی شدن روز و تابش‌های انرژی بخش خورشید در فصل بهار، برای بسیاری از ما این فصل با خواب‌آلودگی، سر درد و بی‌حالی همراه است و این مسأله جدیدی نیست. بخصوص اگر دانش‌آموز، دانشجو یا کارمند باشید، اثرات جدی این خستگی فصلی را در زندگی‌تان مشاهده خواهید کرد.

خواب آلودگی شدید با وجود استراحت در ایام عید و داشتن خواب کافی شکایت بسیاری از افراد در این روزهاست. این کسالت و خواب آلودگی به حدی شدید است که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد گاه حتی حضور در طبیعت و چند ساعت پیاده روی چنان برای فرد خستگی مفرط به بار می‌آورد که احساس می‌کند با یک هفته خواب و استراحت نیز نمی‌تواند این خستگی را از تن بیرون کند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید توصیه می‌کنیم ادامه مطلب را حتما مطالعه کنید.

علت خواب‌آلودگی در بهار چیست؟

خواب الودگی در بهار. علل و درمان

بدن انسان‌ها نیز درست مثل بدن حیوانات، سوخت و ساز (متابولیسم) و سطح هورمون را متناسب با محرک‌های خارجی مانند نور و دما تغییر می‌دهد. به گفته بسیاری از محققین، بی‌حالی فصل بهار نوعی عکس‌العمل رایج بدن انسان نسبت به تغییراتی است که در طبیعت اتفاق می‌افتد. از آنجا که مدت زمان تابش نور خورشید به علت طولانی شدن روز، در فصل بهار افزایش پیدا می‌کند، بدن برای تطبیق با شرایط جدید نیازمند زمان است.

افزایش طول مدت روز در بهار باعث خواب آلودگی و کاهش تمرکز بسیاری از افراد خواهد شد. بسیاری از خواب کافی محروم می‌شوند و احساس خستگی و کسالت می‌کنند.

۱. خواب آلودگی می‌تواند به علت تنظیم نبودن ساعت بیولوژیک بدن باشد.

۲. کمبود جریان خون و انرژی کافی در مغز و اندام‌ها باعث خواب آلودگی در بهار می‌شود. معمولا، در فصل زمستان جریان خون در سطح بدن کمتر می‌باشد. بنابراین، بیشتر جریان خون در مغز و اندام‌ها می‌باشند و مواد مغذی و اکسیژن را به جا‌هایی می‌برد که مورد نیاز است.

۳. در بهار، مویرگ‌ها گشاد می‌شوند و جریان خون در سطح بدن بیشتر می‌باشد و خون کمتری به اندام‌ها و مغز می‌رسد.

۴. علاوه بر این در بهار، سوخت و ساز بدن بیشتر می‌شود و مصرف اکسیژن زیاد می‌شود که باعث کاهش ذخیره اکسیژن مغز می‌شود.

علائم خستگی فصل بهار

خواب الودگی در بهار. علل و درمان

علائم خستگی فصل بهار می‌تواند در افراد مختلف به شکل‌های گوناگون ظاهر شود. رایج‌ترین علائم آن شامل:

  • سرگیجه و سر درد
  • افسردگی‌های کوتاه مدت
  • افزایش تحریک‌پذیری
  • کاهش اشتها
  • ضعیف‌شدن حافظه
  • بی‌قراری و اضطراب می‌شود.

چه افرادی بیشتر دچار خواب‌آلودگی می‌شوند؟

اغلب کسانی که در معرض خواب‌آلودگی فصلی قرار می‌گیرند:

  • زنان
  • افراد مسن
  • کسانی که قوای بدنی ضعیفی دارند.
  • کسانی که فشار خون ناپایداری دارند.
  • و افرادی که در زمستان فعالیت بدنی بسیار کمی داشته‌اند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای مبارزه با خواب‌آلودگی

از دیدگاه طب سنتی این بی‌حالی، کرختی و احساس خواب‌آلودگی در فصل بهار به دلیل تغییر مزاج و افزایش رطوبت در بافت‌های بدن اتفاق می‌افتد. در واقع هر چه رطوبت در بافت‌ها و مغز زیاد شود، احساس خواب آلودگی و بی حالی در این فصل هم بیشتر می‌شود. موارد زیر می‌تواند به داشتن حال بهتر در بهار به شما کمک کند.

از پرخوری بپرهیزید!

خواب الودگی در بهار. علل و درمان

در طول روز غذا‌های سنگین نخورید. زیرا بعد از خوردن غذا به دلیل اینکه دستگاه گوارش خون زیادی به خود جذب می‌کند، خون‌رسانی به مغز کم می‌شود و این مسئله سبب خواب‌آلودگی می‌شود. ترشح ناگهانی انسولین هم باعث خواب آلودگی می‌شود. پس سعی کنید به جای آن از غذا‌های سبک و دارای مواد قندی استفاده کنید.

از خوردن مواد غذایی گوشتی، کله‌پاچه، گوشت‌های فرآوری شده و کنسرو‌ها پرهیز کنید. مصرف گوشت قرمز در این فصل احساس خواب‌آلودگی را در طول روز زیاد می‌کند. همچنین از خوردن آجیل‌های شور حتی‌الامکان بپرهیزید.

خوردن آش را فراموش نکنید

در این فصل از سبزیجات بهاری استفاده کنید. در هر منطقه از کشور ما سبزیجات خاصی می‌روید که می‌توان با آن آش یا سوپ درست کرد. آش و سوپ را در طول روز مصرف کنید. در نهایت آش جو را در بهار فراموش نکنید. از آش جو به عنوان پاک‌کننده قوی در بدن یاد می‌شود.

ادویه‌جات را کنار بگذارید

خواب الودگی در بهار. علل و درمان

ادویه‌جات، فلفل‌سیاه و زنجبیل مناسب فصل بهار نیستند و مصرف آن‌ها در این فصل توصیه نمی‌شود. به طور کلی سعی کنید در فصل بهار رژیم غذایی تان را به سمت غذا‌های گیاهی ببرید و کمتر مواد حیوانی مصرف کنید.

متاسفانه امروزه مردم کمتر به سبک زندگی و تغذیه خود در فصول مختلف توجه می‌کنند. بهار و پاییز برایشان فرقی نمی‌کند، نه تنها تنوع غذایی شان تغییری نمی‌کند بلکه بی‌پروا به فست‌فود‌ها هم هجوم می‌آورند. همین مسئله هم باعث کسالت و بی‌حالی در آن‌ها می‌شود و هم علت بروز بسیاری بیماری‌ها است. به همین دلیل بعضا شاهدیم که افراد در فصل بهار دچار انواع بیماری‌های عفونی و آلرژیک می‌شوند. مصرف غذا‌های لطیف در فصل بهار علاوه بر اینکه سلامت شما را تضمین می‌کند، از کسالت و خواب‌آلودگی در طول روز نیز جلوگیری می‌کند.

به صبحانه خود دقت کنید

در فصل بهار، صبحانه شیر و عسل و نان‌سبوس‌دار بخورید. این صبحانه سبک بوده و نشاط شما را در طول روز حفظ می‌کند. همچنین از خوردن ارده و شیره انگور در این فصل حتما خودداری کنید.

ورزش کنید

خواب الودگی در بهار. علل و درمان

فعالیت بدنی مناسب و کافی در فصل بهار می‌تواند احساس رخوت، کسالت و خواب آلودگی را از ما دور کند. توصیه می‌شود ورزش و پیاده‌روی را در این فصل در برنامه روزمره خود داشته باشیم. ضمنا بهترین ساعات ورزش و پیاده‌روی در فصل بهار ساعات اولیه روز و اواخر روز است. صبح زود و هنگام غروب مناسب‌ترین زمان برای ورزش و پیاده روی است.

خون بدهید!

فصل بهار زمان مناسبی برای خون دادن است. حتما درباره فواید اهدای خون زیاد شنیده‌اید. همچنین در خصوص حجامت کردن در فصل بهار توصیه‌های فراوانی شده است. حجامت کردن در بهار، غلظت خون را کاهش می‌دهد و بدن را پاکسازی می‌کند که همه‌ی این موارد در نشاط ما در طول روز موثر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.