مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

تاثیر شب زنده داری یاسحر خیزی بر بدن

پرندگان سحر خیز ممکن است فعال تر باشند ،اما جغد های شب زنده دار هم میتوانند خودشان را به پرندگان سحرخیز برسانند.(دو اصطلاح پرندگان سحر خیز و جغد های شب زنده دار برای افراد با عادات خواب متفاوت بکار برده شده است).

 زمان زیادی است که پرندگان سحرخیز به عنوان افرادی که دارای پشتکار و پیگیر هستند، شناخته میشوند.
پرندگان سحرخیز یا کسانی که اصولا صبح زود از خواب بیدار میشوند و شب هم زود به خوب میروند معمولا مردمانی هستند که سرِ شب احساس خواب میکنند و بطور طبیعی هم صبحِ زود بیدار میشوند. برای فردی که سحر خیز است، رفتن به رختخواب در ساعت نه شب، یک امر طبیعی است همینطور ساعت پنج صبح از خواب بیدار شدن بدون نیاز به ساعت زنگ دار یک کار ساده است ..
ساعتِ داخلی بدن ما، کارش فقط تنظیم ساعت خواب نیست و امور بیشتری رانیز کنترل میکند.
اینکه جزء پرندگان سحر خیز باشیم یا جغد های شب زنده دار ،معمولا تصور میشود که در کنترل ما نیست. بعضی مردم ذات و طبیعت شان اینست که شب زود می‌خوابند، در حالی‌که دیگران دوست دارند تا دیروقت بیدار باشند .
ساعت داخلی بدن را اصطلاحا Circadian rhythm (ریتم شبانه‌روزی) مینامند که برای هر شخص تعیین کننده و کنترل کننده، بسیاری از اعمال است از میان همه این اعمال نحوه و ساعت خواب است.
هرچند که این ساعت داخلی بدن در سایر امور هم نقش دارد، از جمله احساس گرسنگی و زمان و نحوه غذا خوردن و همینطور در میزان ترشح ِهورمونها و نظم داخلی بدن.
آیا پرنده سحر خیز بودن یا جغد شب زنده دار بودن در میزان سلامتی ما هم موثر است؟
تحقیقات زیادی ،اینرا نشان میدهد که ما میخواهیم رابطه این دو را در یابیم، چرا که این رابطه می‌تواند به پیشگویی و ارزیابی در مورد سلامتی‌مان کمک کند.
تحقیقی که در مجله پزشکی و علم در ورزش، چاپ شده، به این قضیه توجه کرده است که آیا ساعت داخلی بدن با میزان فعال بودن ما در طول روز ارتباطی دارد یا نه ؟
با بکار بردن یک دستبند الکترونیک پنج هزار فعالیت روزانه شرکت کنندگان در تحقیق برای دو هفته ثبت شد .
تحقیق کنندگان نحوه خوابِ افراد موردِ آزمایش را قبلا با پرسشنامه هایی، تشخیص داده بودند که آیا این افراد پرندگان سحر خیز هستند یا جغد های شب زنده دار؟
با توجه به عوامل دیگری که می‌توانست در این تحقیق موثر  باشد از جمله سطح تحصیلات یا بیماریهای پیش زمینه ای، آنها دریافتند که جغد های شب زنده دار، اصولا کمتر فعال هستند. جغد های شب زنده دار در مقایسه با پرندگان سحر خیز شصت تا نود دقیقه در روز کمتر فعال بودند .
چرا ساعت درونی بدن شما با میزان فعالیت شما در ارتباط است ؟
بطور خلاصه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است .هر چه تحقیق بیشتری انجام شود، بنظر می‌آید که ساعت درونیِ بدن با برخی مشکلات سلامتی در ارتباط است. آنچه که ما هنوز بطور یقین نمی‌دانیم اینکه آیا جغد شب زنده دار بودن یا پرنده سحر خیز بودن دلیل برخی مشکلات سلامتی است؟ چرا چون وقتی می‌خواهیم پی ببریم، عوامل دیگری هم نقش بازی می‌کنند .
به نظر می آید که جغد های شب زنده دار برای صبح بیدار شدن، بیشتر سختی می‌کشند برای این افراد کار یا هر مسئولیت دیگری که با زمان سر و کار دارد،به این معنی است که زنگِ ساعت، زمانی بصدا در می‌آید که زمان بیداری آنها نیست، در نتیجه جغدهای شب زنده دار معمولا روز را با خواب آلودگی شروع می‌کنند .فعالیت هایشان با ریتم بدنشان همخوانی ندارد چرا که زمانی که بیدار شده اند بدنشان ترجیح می‌داده که خواب باشد آنها همچنین ممکن است دچار کمبود خواب بشوند. اگر هر روز بر خلاف میلشان بیدار بشوند که در نتیجه کمتر فعال هستند،در روز های تعطیل و آخر هفته جبرانِ کمبود خواب را در وحله اول ترجیح می‌دهند.
 اما در این تحقیق این مسائل مورد آزمایش قرار نگرفت، هرچند که اینها کلید های اصلی هستند. 

سایر مشکلات سلامتی و رفتاری که با نحوه و میزان خواب در ارتباط است مثل اختلالات احساسی، در جغدهای شب زنده دار بیشتر دیده می‌شود .

اگر من یک جغد شب زنده دار هستم چکار می‌توانم بکنم؟

من دوباره تاکیدمی‌کنم که این تحقیق به ما نمیگوید که جغد شب زنده دار بودن الزاما مترادف است با کمتر فعال بودن. این مورد در سایر تحقیقات نیز صادق است این تحقیق خیلی ساده ارتباط جغد شب زنده دار بودن را با بعضی حالات بیان می‌کند. به علاوه ساعت خواب و میزان فعالیت چیزهایی هستند که ما در موردشان کنترل داریم هرچند که ساختار بدن ما ممکن است بر اساس یکی از این دو حالت، پرنده سحر خیز یا جغد شب زنده دار طراحی شده باشد. اما بیشتر مردم حالتی بینابین دارند، به علاوه ساعت خواب و میزان فعالیت بوسیله ما قابل تغییر هستند و یک تغییر کوچک میتواند تا روز ها و هفته ها و ماهها و سالها اثر  داشته باشد.

توجه به ساختار بدن شما در مورد زمان خواب که  آیا پرنده سحرخیز هستید یا جغد شب زنده دار، کمک میکند که برنامه های خود را بهتر تنظیم کنید.

اگر پرنده سحرخیز هستید ، بهتر است که کارهایتان را برای صبح تنظیم کنید ولی اگر در هنگام عصر و غروب احساس انرژی بیشتری میکنید پس برنامه قدم زدنتان را برای بعد از شام بگذارید.

دانستن زمان و نحوه خواب به شما کمک می‌کند که فعالیت های روزانه‌تان را به بهترین وجه تنظیم کنید همین..

نویسنده خانم دکتر کاترین دادلی پزشک و فوق لیسانس  بهداشت

منبع وبلاگ بهداشتی دانشگاه هاروارد 
از طريق نویسنده دکتر کاترین دادلی پزشک و فوق لیسانس بهداشت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.