مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

در دوران بارداری مراقب پوست خود باشید

همیشه خانم ها با باردار شدن تغییرات زیادی را در بدن خود تجربه می کنند این تغییرات بیشتر برای تغییر هورمون های زنانه به ویژه استروژن و پروژسترون می باشد .در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید

بارداری باعث تغییرات زیادی در بدن یک خانم و هورمون های او می شود. بدن یک خانم در این دوران هورمون های بیشتری به ویژه استروژن و پروژسترون را تولید می کند که باعث تغییرات قابل توجهی می شود.

مراقبت پوست در بارداری

برای حفظ سلامت و زیبایی پوست در دوران بارداری، ممکن است نیاز به تجدید نظر در روشهای مراقبت از آن داشته باشید. علاوه بر این باید بدانید که چه محصولاتی برای شما و نوزادتان ایمن هستند.

تغییرات پوست و نکات مراقبت پوست در طول بارداری

برای برخی تغییرات پوستی آماده شوید:

شما یک کودک در حال رشد را درون بدن خود پرورش می دهید که ممکن است موجب لک و خطوط کشش روی بدن شود. حتی تغییرات هورمون ها می توانند عامل ایجاد خطوط روی پوست باشند. یک روش مفید برای رفع نشانه های کشش پوست، استفاده از کره کاکائو است، زیرا یک لوسیون ایمن برای محو شدن لکه ها پوست محسوب می شود.

توصیه می شود تنها میزان وزنی که پزشک شما توصیه می کند را افزایش دهید. افزایش وزن زیاد می تواند باعث افزایش تشکیل خطوط کششی در پوست شود.

از دست زدن به جوشهای پوستی اجتناب کنید:

شما ممکن است با افزایش آکنه، دوران نوجوانی را بار دیگر تجربه کنید. از آنجا که بدن شما در طول دوران بارداری بسیاری از تغییرات هورمونی را تجربه می کند، ممکن است موجب آکنه و جوش های پوستی زیادی شود که بیشتر آنها بعد از بارداری از بین می رود، اما برخی از لکه ها باقی می مانند که باید توسط پزشک درمان شود.

به رنگدانه های پوستی توجه کنید:

ممکن است در دوران بارداری به دلیل هایپر پیگمنتاسیون، پوست تیره تر شود. در دوران بارداری هورمون های شما به هم می ریزد، افزایش رنگدانه ها در پوست می تواند باعث تفاوت قابل توجه و تیره تر شدن پوست به خصوص در اطراف هاله پستان گردد.

همچنین به خط شکم تا ناحیه شرمگاهی توجه کنید که در دوران بارداری تیره تر می شود، اما جای نگرانی در مورد تجمع رنگ دانه ها نیست. خط شکم ممکن است نشان دهنده نیاز بدن شما به اسید فولیک بیشتر (ویتامین ب) باشد، بنابراین درباره این موضوع با دکتر خود صحبت کنید.

به ناخن های خود توجه کنید:

لاک و پاک کننده لاک ناخن می تواند موادی مثل فرمالدئید و تولوئن داشته باشد. هر دو این مواد شیمیایی هستند و در صورت جذب شدن، می تواند سبب آسیب جدی شود. لازم نیست به طور کامل از ناخن های زیبا صرف نظر کنید، فقط مطمئن باشید که لاک ناخن و پاک کننده ای استفاده کنید که مواد شیمیایی مثل فرمالدئید ندارند.

از پارابن ها استفاده نکنید:

پارابن ها مواد نگهدارنده لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات دارویی می باشند که استفاده از این ماده تهدیدی برای سلامتی در دوران بارداری محسوب می شود و به علت ایجاد اختلال در هورمون های تولید مثل، در دوران بارداری ممنوع اعلام شده است و عوارضی مانند سقط جنین، کم وزنی نوزاد، اضافه وزن، اختلال رشد جنین و مشکلات رفتاری مادر را در پی دارد. مثلا متیل پارابن، منجر به اختلال در ترشح هورمون های درون ریز می شود و بر سطح هورمون استروژن، تاثیر می گذارد.

در مورد کرم ضد چین و چروک و درمان آکنه با پزشک خود صحبت کنید:

آکوتان (ایزوترتینوئین)، رتین – آ (ترتینوئین )، و تتراسایکلین ها می توانند برای جنین در حال رشد خطرناک بوده و یا موجب نقص های مادرزادی جدی شوند، بنابراین باید از مصرف آن ها اجتناب کرد. کرم های ضد چروک که حاوی رتینول هستند نیز خطرناک می باشند.

اگر شما نگران چین و چروک یا آکنه در حین بارداری هستید، مهم است که با مطرح کردن این موضوع به پزشک خود، یک درمان مناسب پیدا کنید که برای شما و نوزادتان ایمن باشد. بوتاکس، نباید برای درمان چین و چروک در حین بارداری استفاده شود.

از برنزه کردن بدن خود اجتناب کنید:

مدرکی مبنی بر اینکه برنزه کردن می تواند موجب آسیب نوزاد شود وجود ندارند، اما چنانچه در بخش بارداری اشاره شده است استفاده از تخت برنزه عامل اصلی سرطان پوست است و باید از آن اجتناب کرد.

برنزه شدن همچنین ممکن است به طور بالقوه اسید فولیک را که در ساخت سیستم عصبی نوزادتان مهم است، بشکند. از اسپری برنزه استفاده نکنید چون در صورت تنفس مواد شیمیایی، به نوزاد خود آسیب می رسانید.

علاوه بر این، گرمای بیش از حد به وسیله برنزه کردن و یا دراز کشیدن در زیر نور خورشید می تواند ریسک تولد نوزاد با نقص های مادرزادی را افزایش دهد.

پیش از استفاده از برنزه کننده های خودکار با پزشک صحبت کنید. شواهد کافی برای اینکه برنزه کننده های خودکار برای استفاده در زمانی بارداری ایمن هستند وجود ندارد، اما تصور می شود که ماده شیمیایی قهوه ای (دی هیدروکسی ساکتون) از اولین لایه پوست جذب نشود. با این حال، قبل از استفاده از محصولات برنزه کننده باید با پزشک مشورت کنید.

از مصرف برخی روغنهای طبیعی دست بردارید:

همه روغن های طبیعی بی ضرر نیستند و در دوران بارداری باید این روغن ها را با دقت بیشتری انتخاب کنید.استفاده از روغن رزماری در این دوران موجب خونریزی می شود و فشار خون را افزایش می دهد پس قبل از استفاده از هر روغنی، با پزشک تان مشورت کنید.

از هر کرم ضد آفتابی استفاده نکنید:

کرم ضد آفتاب حاوی زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکسید بزنید. کرم های شیمیایی حاوی موادی، چون اکسی بنزون و آووبنزون هستند که منجر به اختلالات در بدن شده و روی سلامت جنین تاثیرات منفی می گذارند.

بنابراین زنان باردار بهتر است که به جای کرم های ضد آفتاب شیمیایی از کرم های طبیعی یا فیزیکی استفاده کنند که کمتر جذب پوست می شوند. این کرم ها باید حاوی SPF (حداقل 50%) و UVA با هم باشند.

پوست تان را ماساژ دهید:

هر روز پوست خود را ماساژ دهید و با این کار استرس و تنش را از ماهیچه های خود دور کرده و پف صورت تان را کاهش دهید و سبب افزایش گردش خون در رگ هایتان و تحریک سیستم لنفاوی خود شوید. برای ماساژ پوستتان ابتدا صورت تان را کاملا با آب و صابون بشویید، ماساژ را از مرکز صورت تان آغاز کنید و به سمت گونه هایتان بروید.

از آفتاب گرفتن بپرهیزید:

حمام آفتاب در دوران بارداری مضر است و موجب کم شدن آب بدن و گرمازدگی می شود. بی آبی و کم آبی بدن خانم باردار باعث به وجود آمدن استرس های بی دلیل و منجر به انقباضات زود هنگام رحم و در نتیجه زایمان زودهنگام می شود.

گرمازدگی با افزایش دمای مرکزی بدن منجر به نقص جنین می شود. اشعه ماوراء بنفش آفتاب موجب از بین رفتن اسید فولیک مورد نیاز بدن خانم باردار خواهد شد.

به طور منظم مرطوب کننده بزنید:

همان طور که شکم بزرگ می شود، پوست شروع به کش آمدن می کنید. علائم کشش و ترک در بدن ایجاد و باعث خارش و خشکی پوست شکم می شود، همچنین در برخی موارد شدید حتی تاول می زند.

با اینکه جلوگیری از ظاهر شدن علائم کشش پوست دشوار است اما مرطوب نگه داشتن مداوم پوست اهمیت دارد. هر مرطوب کننده ای که حاوی کره کاکائو یا شی باتر باشد نتایج خوبی به ارمغان می آورد. مرطوب کننده ها خارش و علائم کشش پوست را به حداقل می رساند.

استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF15 به صورت منظم، ضروری نیست. استفاده از کرم ضد آفتاب، لکه ها، تیرگی ها و چین و چروک ها را کاهش می دهد. اگر پوست چربی دارید، یک کرم ضدآفتاب مناسب بر پایه آب انتخاب کنید که چربی کمتری دارد.

ترکیبات کرمی حاوی ویتامین آ را مصرف نکنید:

ویتامین آ برای جنین مضر است بنابراین بهتر است دور کرم هایی که این ترکیبات را دارند، خط بکشید و در این دوران هر کرمی مصرف نکنید و قبل از مصرف هر کرم با پزشک تان مشورت کنید. رتینوئید و رتینول ها ترکیباتی دارند که از نظر شیمیایی به ویتامین آ مرتبط هستند و مضر می باشند.

از مصرف بیش از حد لوازم آرایش اجتناب کنید:

گذشته از مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی، ممکن است برخی مواد اولیه آن به پوست نفوذ کرده و بر رشد کودک تاثیر بگذارد. همیشه برچسب لوازم آرایشی را قبل از خرید به خصوص در طول دوران بارداری بخوانید.

برخی از برندها فاقد سالیسیلیک اسید و رتینوئیدها(رتینوئیدها)هستند و برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود. استفاده از کرم های مو بر و محصولات سفید کننده باید در دوران بارداری به حداقل برسد، زیرا این مواد از طریق پوست وارد خون می شوند که ممکن است برای نوزاد مضر باشد.

از لایه بردار ها استفاده نکنید:

کرم‏هایی که لایه برداری مختصری دارند و پوست را تحریک و پوسته ‏ریزی ایجاد می کنند، دارای میزانی ترتینویین یا رتینول می باشند بنابراین بهتر است از آن ها استفاده نشود. خانم‏های باردار در مورد تمام کرم‏های مصرفی خود با پزشک متخصص پوست یا زنان مشورت کنند.

همیشه غذاهای سالم مصرف کنید و هیدراته بمانید:

نوشیدن زیاد آب، سموم بدن را دفع می کند، در نتیجه از بروز آکنه و گسترش آن جلوگیری می کند و خشکی پوست را کاهش می دهد. مصرف غذاهای سالم و اجتناب از غذاهای مضر، پوست شما را نرم و درخشان نگه می دارد. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی آهن، ویتامین، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی هستند، واقعا به بهبود پوست شما کمک می کنند.

منبع نمناک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.